ACM: 1 op 10 consumenten stapt over via telefonische verkoop of colportage

- Algemeen
- 7 jun 2024 @ 14:32
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 7 jun 2024 @ 14:32
- Michiel van Zaane
1 op de 10 consumenten die het afgelopen jaar zijn overgestapt op een ander energiecontract deed dat naar aanleiding van een (meestal ongevraagd) aanbod via de telefoon of via een verkoper aan de deur. Dat blijkt uit de Monitor Klantbeleving van de Autoriteit Consument & Markt
De Monitor Klantbeleving bevat uitkomsten van een consumentenonderzoek dat de ACM jaarlijks in april laat uitvoeren en laat zien wat de kennis, de beleving en het gedrag van consumenten met betrekking tot de energiemarkt is.
Consumenten die een nieuw energiecontract afsluiten doen dat meestal via de website van de energieleverancier (35%), via een vergelijkingssite (22%) of per email, telefoon of schriftelijk bij de klantenservice van het energiebedrijf (14%). 6% van de consumenten is overgestapt naar aanleiding van een aanbod via de telefoon en 4% naar aanleiding van verkoop aan de deur.
De ACM heeft het afgelopen jaar verschillende keren opgetreden tegen misleidende werving bij de telefonische verkoop van energiecontracten. Een energiecontract is een ingewikkeld product. Daarom raadt de ACM consumenten aan om tarieven altijd zelf rustig in de eigen tijd te bestuderen en te vergelijken en nooit tijdens het verkoopgesprek akkoord te gaan met een nieuw contract. Meer informatie en tips staan op ACM ConsuWijzer.
Uit de Monitor Klantbeleving blijkt ook dat het aantal consumenten dat de prijzen voor gas en elektriciteit hoog of erg hoog vindt is gedaald. Dit is in lijn met de trend die de ACM de afgelopen maanden zag in de Monitor Consumentenmarkt Energie. Voor deze monitor vraagt de ACM maandelijks informatie over tarieven en aantallen klanten op bij alle energieleveranciers.
Prijs vaste contracten gas gestegen
Uit de Monitor Consumentenmarkt Energie van deze maand blijkt dat vaste contracten voor de levering van gas 2 tot 4% duurder zijn geworden ten opzichte van vorige maand. De prijzen op de consumentenmarkt volgen daarmee de prijzen op de groothandelsmarkt, waar de gasprijs de afgelopen maand is gestegen.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- Inzenden Esprix start al voor kerst
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

