Wim van Slooten verlaat Data & Insights Network
- B2b
- 14 jun 2024 @ 11:39
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 14 jun 2024 @ 11:39
- Sjaak Hoogkamer
Van Slooten gaat dit jaar nog afscheid nemen van Data & Insights Network. Hij sluit daarmee een periode af van 25 jaar waarin hij de leiding had over de brancheorganisatie voor marktonderzoek en data-science.
Van Slooten wil uiterlijk per 1 januari 2025 zijn taken overdragen aan een nieuwe directeur.
Jan Roekens, hoofdredacteur van dailydatabytes over het afscheid van Van Slooten op de website:
Met pijn in het hart, zo zegt Wim van Slooten, neemt hij afscheid. Nu het team nagenoeg is vernieuwd, maar vooral nu de organisatie na een herpositionering en een naamsverandering een solide basis heeft om de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien, vindt hij tijd om het stokje door te geven.
‘Het is ook een goed moment omdat er een nieuw bestuur zit met data- en research-experts, met een Data Analytics Congres dat staat als een huis, en je een duidelijke groei ziet van leden afkomstig uit de wereld van data en insights’, zegt hij. Hij spreekt van een nieuw begin dat de organisatie nu kenmerkt. ‘Dat werkt twee kanten op. Voor het Data & Insights Network begint een veelbelovende nieuwe strategie. Data onafhankelijk van de databron zijn nu ons werkveld en dat kan volop verder ontgonnen worden. En de data-wereld heeft belang bij een sterke branchevertegenwoordiger. Met de bescherming van persoonsgegevens en de opkomst van AI staat de data-wereld volop in de schijnwerpers, en als we niet oppassen gaat de regelgeving ons overvleugelen en ons daarmee vleugellam maken.’
‘Oude wereld kan niet zonder de nieuwe’
Hij zegt de data-wereld te gaan missen: ‘Ik heb mijn hele werkzame leven besteed aan het vakgebied. Van junior projectleider en bureaudirecteur tot branchevertegenwoordiger heb ik alle facetten van het vakgebied aan den lijve meegemaakt. Elk decennium kwam er wel een nieuwe techniek beschikbaar voor het verzamelen en analyseren van data. En wat zo mooi is van de huidige tijd, de oude wereld kan niet zonder de nieuwe, de wereld van AI en algoritmes, en omgekeerd heeft de nieuwe wereld ook de oude wereld nodig.
Marktonderzoek en data-science zullen hand in hand gaan en elkaar niet gaan vervangen maar juist elkaar versterken
Rechtszaak winnen
Zijn er nog belangrijke zaken op de to-do-lijst voordat hij weggaat? ‘Ik heb nog wel een wens. Ik zou heel graag de rechtszaak in hoger beroep tegen de Nederlandse Staat in de CBS-case willen winnen. Als we ons gelijk halen komt er 40 à 50 miljoen euro terug bij de private partijen, de onderzoekbureaus die onder andere bij het Data & Insights Network zijn aangesloten. Op 11 juli is de rechtszaak en twee maanden later naar verwachting de uitspraak.’
Wat hij verder voor plannen heeft, is nog niet helemaal duidelijk: ‘Het is ook een nieuw begin voor mij, met nieuwe uitdagingen, hoewel ik geen idee heb uit welke hoek ik die kan verwachten.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Marketingtransfers week 26, 2025
- [column] LinkedIn en PR zijn on the rise in B2B en SEO ligt op...
- Centraal Beheer: werkdruk zet ondernemers onder druk
- Mediahuis E-commerce behaalt duurzaamheidskeurmerk
- Dotdotdash opent Europese hub in Amsterdam
- Payroll-startup Employes overgenomen door Deens Ageras
Laatste Nieuws
- Payroll-startup Employes overgenomen... 11-07-2025
- Marketingtransfers week 27, 202511-07-2025
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
- Mediahuis E-commerce behaalt... 29-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers