Wim van Slooten verlaat Data & Insights Network

Wim van Slooten verlaat Data & Insights Network
  • B2b
  • 14 jun 2024 @ 11:39
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Van Slooten gaat dit jaar nog afscheid nemen van Data & Insights Network. Hij sluit daarmee een periode af van 25 jaar waarin hij de leiding had over de brancheorganisatie voor marktonderzoek en data-science.

Van Slooten wil uiterlijk per 1 januari 2025 zijn taken overdragen aan een nieuwe directeur.

Jan Roekens, hoofdredacteur van dailydatabytes over het afscheid van Van Slooten op de website:

Met pijn in het hart, zo zegt Wim van Slooten, neemt hij afscheid. Nu het team nagenoeg is vernieuwd, maar vooral nu de organisatie na een herpositionering en een naamsverandering een solide basis heeft om de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien, vindt hij tijd om het stokje door te geven.

‘Het is ook een goed moment omdat er een nieuw bestuur zit met data- en research-experts, met een Data Analytics Congres dat staat als een huis, en je een duidelijke groei ziet van leden afkomstig  uit de wereld van data en insights’, zegt hij. Hij spreekt van een nieuw begin dat de organisatie nu kenmerkt. ‘Dat werkt twee kanten op. Voor het Data & Insights Network begint een veelbelovende nieuwe strategie. Data onafhankelijk van de databron zijn nu ons werkveld en dat kan volop verder ontgonnen worden. En de data-wereld heeft belang bij een sterke branchevertegenwoordiger. Met de bescherming van persoonsgegevens en de opkomst van AI staat de data-wereld volop in de schijnwerpers, en als we niet oppassen gaat de regelgeving ons overvleugelen en ons daarmee vleugellam maken.’

‘Oude wereld kan niet zonder de nieuwe’

Hij zegt de data-wereld te gaan missen: ‘Ik heb mijn hele werkzame leven besteed aan het  vakgebied. Van junior projectleider en bureaudirecteur tot branchevertegenwoordiger heb ik alle facetten van het vakgebied aan den lijve meegemaakt. Elk decennium kwam er wel een nieuwe techniek beschikbaar voor het verzamelen en analyseren van data. En wat zo mooi is van de huidige tijd, de oude wereld kan niet zonder de nieuwe, de wereld van AI en algoritmes, en omgekeerd heeft de nieuwe wereld ook de oude wereld nodig.

Marktonderzoek en data-science zullen hand in hand gaan en elkaar niet gaan vervangen maar juist elkaar versterken

Rechtszaak winnen

Zijn er nog belangrijke zaken op de to-do-lijst voordat hij weggaat? ‘Ik heb nog wel een wens. Ik zou heel graag de rechtszaak in hoger beroep tegen de Nederlandse Staat in de CBS-case willen winnen. Als we ons gelijk halen komt er 40 à 50 miljoen euro terug bij de private partijen, de onderzoekbureaus die onder andere bij het Data & Insights Network zijn aangesloten. Op 11 juli is de rechtszaak en twee maanden later naar verwachting de uitspraak.’

Wat hij verder voor plannen heeft, is nog niet helemaal duidelijk: ‘Het is ook een nieuw begin voor mij, met nieuwe uitdagingen, hoewel ik geen idee heb uit welke hoek ik die kan verwachten.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken