Cannes Lions benoemt Unilever tot Creative Marketer 2024

Cannes Lions benoemt Unilever tot Creative Marketer 2024
  • Bureaus
  • 13 mei 2024 @ 17:08
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Cannes

Het Cannes Lions International Festival of Creativity heeft Unilever uitgeroepen tot Creative Marketer of the Year 2024.

Deze ere-onderscheiding wordt uitgereikt aan een marketeer die gedurende een langere periode een verzameling iconisch, Leeuwenwaardig creatief werk heeft vergaard. Unilever heeft een reputatie opgebouwd in het bieden van moedige, creatieve en innovatieve marketingoplossingen.

Unilever werd voor het laatst onderscheiden als Creatieve Marketeer van het Jaar in 2010 en heeft in de daaropvolgende jaren honderden leeuwen verzameld. Tijdens de Cannes Lions van vorig jaar ontving Unilever Lions voor een aantal van haar merken, waaronder Dove, Hellmann’s, Dirt Is Good (bekend als Persil, Skip en OMO), Magnum, Vaseline, Marmite en Pot Noodle.

In 2023 ontving Unilevers grootste merk, Dove, de Media Lions Grand Prix voor zijn ‘#TurnYourBack’-campagne door Ogilvy, Londen / DAVID, Madrid. '#TurnYourBack' werd door Media Lions-juryvoorzitter Christian Juhl beschouwd als “een actueel voorbeeld van hoe onze industrie de kracht van de media kan gebruiken om jonge mensen te beschermen en hen in staat te stellen de druk die zij voelen om zich te conformeren aan kunstmatige normen en waarden te verwerpen. hebben vertrouwen in hun ware, ongefilterde zelf.”

De inclusieve schoonheidsmissie van Dove werd voor het eerst gelanceerd via de campagne ‘Real Beauty’ uit 2004, die dit jaar twintig jaar bestaat. Sindsdien is het merk aldus Cannes Lions ‘een pionier in het demonstreren hoe marketing indrukwekkende commerciële resultaten kan opleveren.’ Voortbouwend op dit platform in 2013 wilde de 'Dove Real Beauty Sketches'-campagne het treffende bewijs leveren dat vrouwen mooier zijn dan ze denken: er werden 16 leeuwen gewonnen, waaronder de felbegeerde Dan Wieden Titanium Lion Grand Prix en de gouden medaille. Creatieve Effectiviteit Leeuw het jaar daarop.

Unilever-merk Hellmann's blijft zich net als Dove onderscheiden via het creatieve platform 'Make Taste, Not Waste' van het merk, waarmee de al lang bestaande missie wordt benadrukt om mensen te helpen voedselverspilling in de keuken aan te pakken. Meest recentelijk nog met de hulp van 'Mayo Cat' bij het Grote Spel. Met dezelfde humoristische toon leerde Hellmanns ‘Mayo McHack’-campagne de Britten hoe ze het ontbrekende mayonaise-item op het menu van een beroemde restaurantketen konden ‘hacken’, waarmee ze vorig jaar twee Zilveren Leeuwen in PR en Brand Experience & Activation opleverden.

Deze bekroonde campagnes zijn een bewijs van de toewijding van Unilever aan creativiteit, ondersteund door de marketingfilosofie 'Get on the Frontline'. Ze zijn het resultaat van het Creative Excellence-programma dat gericht is op effectiviteitseducatie, het vergroten van creatieve ambitie, het koesteren van creatief talent en het wegnemen van barrières. Dit specifieke programma wordt ondersteund door Unilevers Creative Council, waarin de Chief Marketing Officers en leiders van creatieve bureaus zijn verenigd en wordt voorgezeten door Unilevers Chief Growth & Marketing Officer, Esi Eggleston Bracey.

Over de bekroning van Unilever zegt Simon Cook, CEO van Lions: ‘Deze prijs gaat over het erkennen en vieren van die merken die consequent de lat hoger leggen voor creatieve uitmuntendheid in de wereldwijde creatieve communicatie-industrie. Unilever verlegt consequent en voortdurend de creatieve grenzen voor een breed scala aan merken uit verschillende markten, in samenwerking met een groot aantal bureaupartners, en toont een duidelijk begrip en toewijding aan de kracht van creativiteit als motor voor vooruitgang en groei.’

Esi Eggleston Bracey, Chief Growth and Marketing Officer van Unilever: ‘Bedankt, Cannes Lions, voor het erkennen van onze merkleiders en bureaupartners die altijd creatieve grenzen verleggen. Onze toewijding aan gedurfde, moedige en creatievere marketing is onwrikbaar.

Creativiteit die begint met inspiratie, op elk moment aansluit bij commercie en resoneert met mensen om wenselijke en onmiskenbaar superieure merken op te bouwen

Het is een eer om deze onderscheiding in ontvangst te nemen namens ons bijzondere team dat echt de kracht van menselijke verbinding begrijpt om mensen te dienen en onze merken te laten groeien.’

De onderscheiding Creative Marketer of the Year werd in 1992 geïntroduceerd en kent winnaars als AB InBev, Apple, Burger King, Coca-Cola, Google, Heineken, Ikea, Mars, McDonald's, Samsung en Microsoft. Bedrijven die elk hebben aangetoond dat consistente creativiteit van wereldklasse altijd loont.

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken