Marit van Egmond deelt Albert Heijns succesfactoren met McKinsey

- Food-en-retail
- 11 apr 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 11 apr 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Voor de toekomst van Albert Heijn voorziet afzwaaiend ceo Marit van Egmond drie grote trends: technologische innovatie (denk aan AI); veranderende verwachtingen van consumenten op het gebied van service (hyperpersonalisatie); en gezonde voeding als leefstijl.
Dit vertelt zij in een opmerkelijk interview met consultancy McKinsey.
Albert Heijn is de afgelopen zes jaar blijven groeien en heeft marktaandeel gewonnen, iets wat uitzonderlijk is in de Europese supermarktsector. Volgens Marit van Egmond ligt het succes aan meerdere factoren, met consumentgerichtheid als absolute kern. Het bedrijf richt zich dagelijks op de veranderende behoeften van klanten en streeft ernaar om voor iedereen relevant te zijn, deelt zij in het gesprek.
Een ander belangrijk ingrediënt is de integrale omnichannel-benadering volgens Van Egmond. Klanten ervaren Albert Heijn overal hetzelfde, of ze nu fysiek winkelen, via de app, online of bij AH to go. Deze consistentie schept vertrouwen, aldus de topvrouw, maar vereist ook een sterke interne organisatie met een gezamenlijke strategie en agile teams die snel waarde kunnen leveren.
Daarnaast transformeert Albert Heijn zich van supermarkt naar food- én techbedrijf. Innovaties zoals digitale schermen, elektronische prijslabels en geautomatiseerde e-commercecentra onderstrepen dit. Vooral de AH-app is essentieel geworden, met nu vijf miljoen maandelijkse gebruikers. Meer dan duizend medewerkers zijn actief op het gebied van data, digital en tech.
De klant staat echt centraal: zo werd in 2019 het 'Prijsfavorieten'-assortiment gelanceerd om beter in te spelen op prijs-kwaliteitverhoudingen. Dit aanbod telt inmiddels meer dan 2.000 producten en heeft geholpen om klanttevredenheid én vertrouwen te vergroten.
Ook de eigen merken spelen een sleutelrol, goed voor 55% van de omzet. Met meer dan 11.000 eigen producten en een breed biologisch en plantaardig assortiment (zoals de AH Terra-lijn), onderscheidt Albert Heijn zich volgens Van Egmond als koploper in gezond en duurzaam eten. De ontwikkeling gebeurt volledig in-house, met focus op smaak, kwaliteit, duurzaamheid en innovatie.
In de verscategorie werkt Albert Heijn nauw samen met vaste leveranciers in langdurige partnerschappen. Een voorbeeld hiervan is de exclusieve appelsoort AH Sprank, die volgens haar al drie jaar op rij tot 'beste product' is verkozen.
Voor de toekomst voorziet Van Egmond drie grote trends: technologische innovatie (o.a. AI), veranderende klantverwachtingen op het gebied van service (hyperpersonalisatie), en gezonde voeding als leefstijl. Transparantie en dialoog met de consument zullen daarbij steeds belangrijker worden. Het geheim? 'Altijd blijven luisteren naar de klant. Dat is ons geheime ingrediënt.'
Lees hier (zonder paywall) het hele interview.
(PvWK | bron: McKinsey | foto: Arthur Hoogendijk)
- Reserveer hier tijdig je kaarten [klik] voor jezelf en jouw team voor de a.s. Retail Media Day 2025. De tickets gaan snel. Not te be missed by any retail professional!
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- AH to Go
- food
- klantverwachtingen
- grote trends
- Allerhande
- Albert Heijn
- BBP
- merk
- innovatie
- contentmarketing
- hyperpersonalisatie
- gezonde voeding
- AI
- leefstijl
- service
- retailmedia
- Marit van Egmond
- toekomst
- technologie
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Let It Rib viert spareribs zonder gene
- [column] Minder wijzen meer verbinden: duurzaam merkdenken in...
- Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel... 28-04-2025
- Hands Off kiest koe als boegbeeld in... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management