Supermarkten en leveranciers ontkennen prijsverschillen en wijzen naar elkaar

- Food-en-retail
- 14 apr 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 14 apr 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Supermarkten en leveranciers moesten zich in de Tweede Kamer komen verantwoorden voor de hoge voedselprijzen. Opmerkelijk: prijsverschillen met het buitenland werden door de aanwezigen namens onder andere Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Unilever en Nestlé ontkend en de partijen wezen naar elkaar.
Aan het eind van 2023 lagen de prijzen voor boodschappen gemiddeld 30% hoger dan in 2020. Deze stijging leidde tot spanningen tussen supermarkten en leveranciers. Zo verdwenen merken als Douwe Egberts en Pickwick tijdelijk uit de schappen vanwege een conflict met producent JDE Peet’s. De hoge kosten raken ook consumenten, wat aanleiding gaf voor politieke actie. Supermarkt- en voedselbazen moesten zich in Den Haag verantwoorden voor de prijsstijgingen.
tekent FD-verslaggever Julia Cornelissen op bij de hoorzitting.
Gevulde boodschappentassen tonen verschillende prijzen
Kamerleden vroegen zich af of boodschappen in Nederland duurder zijn dan in omringende landen en of de stijging nog te keren is, blijkt uit het kamerverslag. Hoewel de sector eerder een uitnodiging liet schieten, verschenen nu onder andere Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Unilever en Nestlé bij een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer. Politici als Pieter Omtzigt en Jesse Klaver waren daarbij aanwezig. Klaver benadrukte de ernst van de situatie door te wijzen op het prijsverschil van bijvoorbeeld een fles zonnebrandcrème: €26,50 in Nederland tegenover €8,95 in Duitsland. Volgens hem staat het water de consument aan de lippen. Het gesprek onderstreepte volgens Cornelissen de noodzaak om iets te doen aan de oplopende levensmiddelenprijzen.
Groenten goedkoper
Retailprofessor Laurens Sloot, ook aanwezig bij de hoorzitting, bevestigde dat boodschappen in Nederland duur zijn, maar ook dat Nederlanders er relatief niet meer aan gaan uitgeven onder andere door vaker te kiezen voor huismerkproducten. A-merken zijn hier vaak duurder dan in het buitenland, groenten daarentegen juist vaak goedkoper, volgens Sloot. De politiek zou vooral de concurrentieverhoudingen tussen leveranciers en supermarkten onderling goed moeten blijven monitoren, adviseert de professor.
Lees hier verder in het FD.
(PvWK, bron: FD en kamerstuk | foto: Jakub Żerdzicki / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- koopkracht
- Jumbo
- P van prijs
- Pickwick
- Douwe Egberts
- prijsverschil
- rondetafelgesprek
- retail
- Unilever
- retailprofessor
- Albert Heijn
- Laurens Sloot
- Lidl
- hoorzitting
- Nestlé
- Tweede Kamer
- FD
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers