Supermarkten en leveranciers ontkennen prijsverschillen en wijzen naar elkaar

- Food-en-retail
- 14 apr 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 14 apr 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Supermarkten en leveranciers moesten zich in de Tweede Kamer komen verantwoorden voor de hoge voedselprijzen. Opmerkelijk: prijsverschillen met het buitenland werden door de aanwezigen namens onder andere Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Unilever en Nestlé ontkend en de partijen wezen naar elkaar.
Aan het eind van 2023 lagen de prijzen voor boodschappen gemiddeld 30% hoger dan in 2020. Deze stijging leidde tot spanningen tussen supermarkten en leveranciers. Zo verdwenen merken als Douwe Egberts en Pickwick tijdelijk uit de schappen vanwege een conflict met producent JDE Peet’s. De hoge kosten raken ook consumenten, wat aanleiding gaf voor politieke actie. Supermarkt- en voedselbazen moesten zich in Den Haag verantwoorden voor de prijsstijgingen.
tekent FD-verslaggever Julia Cornelissen op bij de hoorzitting.
Gevulde boodschappentassen tonen verschillende prijzen
Kamerleden vroegen zich af of boodschappen in Nederland duurder zijn dan in omringende landen en of de stijging nog te keren is, blijkt uit het kamerverslag. Hoewel de sector eerder een uitnodiging liet schieten, verschenen nu onder andere Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Unilever en Nestlé bij een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer. Politici als Pieter Omtzigt en Jesse Klaver waren daarbij aanwezig. Klaver benadrukte de ernst van de situatie door te wijzen op het prijsverschil van bijvoorbeeld een fles zonnebrandcrème: €26,50 in Nederland tegenover €8,95 in Duitsland. Volgens hem staat het water de consument aan de lippen. Het gesprek onderstreepte volgens Cornelissen de noodzaak om iets te doen aan de oplopende levensmiddelenprijzen.
Groenten goedkoper
Retailprofessor Laurens Sloot, ook aanwezig bij de hoorzitting, bevestigde dat boodschappen in Nederland duur zijn, maar ook dat Nederlanders er relatief niet meer aan gaan uitgeven onder andere door vaker te kiezen voor huismerkproducten. A-merken zijn hier vaak duurder dan in het buitenland, groenten daarentegen juist vaak goedkoper, volgens Sloot. De politiek zou vooral de concurrentieverhoudingen tussen leveranciers en supermarkten onderling goed moeten blijven monitoren, adviseert de professor.
Lees hier verder in het FD.
(PvWK, bron: FD en kamerstuk | foto: Jakub Żerdzicki / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Jumbo
- retail
- Albert Heijn
- Lidl
- Douwe Egberts
- rondetafelgesprek
- Tweede Kamer
- P van prijs
- Laurens Sloot
- Nestlé
- hoorzitting
- retailprofessor
- koopkracht
- Unilever
- prijsverschil
- Pickwick
- FD
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Michelins volledige nieuwe lijst voor Nederland
- Nutricia start Ondervoeding op het Menu
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales winnaars bij MSC Benelux Awards
- EU-verbod op plantaardige naamgeving: vegamerken reageren
- Kinderen grijpen naar Whopper in nieuwe campagne
- Echte dames, echte croquet: Van Dobben viert karakter
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Joost van den Berg van Dr Oetker:... 14-10-2025
- McDonald’s lanceert Bouw Burger voor... 14-10-2025
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw... 13-10-2025
- EU-verbod op plantaardige... 10-10-2025
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales... 10-10-2025
- Kinderen grijpen naar Whopper in... 08-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes