![[column] Meer vilt dan volk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Meer vilt dan volk
Theo Doyer, freelance copywriter van naam, was gister in zijn stamkroeg Hoppe en schreef recht uit het hart dit gedicht.
![[column] Help klanten door je assortiment te rightsizen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Help klanten door je assortiment te rightsizen
Vierentwintig soorten hagelslag, tien verschillende wegwerpbekertjes en vijftien verschillende hardloopshirts, allemaal van hetzelfde merk. Als klant zie je vaak door de bomen het bos niet meer. Retailers, ga daarom aan de slag met 'Rightsizing'.
![[column] Commercialreview: herfstig](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercialreview: herfstig
De herfst heeft nu echt zijn intrede gedaan en dat betekent meer tijd binnen doorbrengen. Waarschijnlijk wordt er in deze tijd ook meer televisie gekeken, waardoor er weer extra aandacht komt voor tv-commercials.
![[column] 5 redenen waarom terugkijken niet helpt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 5 redenen waarom terugkijken niet helpt
Het is 80 jaar geleden dat een paar avontuurlijke scholieren de prachtige grotten in Lascaux ontdekten, met intussen beroemde mooie prehistorische rotstekeningen in de Franse Dordogne. Een prachtig inkijkje in ons verleden zegt de wetenschap, maar veel wetenschappelijke betekenis schijnen ze niet te hebben.
![[column] Losing clients? Look at the bright side!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Losing clients? Look at the bright side!
Op 15 september gaf Mike Anthony, exclusief voor ISMI leden een clinic met de titel Customer & Shopper Marketing in 2021. Hij ziet voor 2021 genoeg positieve punten waarmee de shopper marketeer zijn voordeel kan doen.
![[column] Verandering](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Verandering
Je zou er vandaag maar in hebben moeten zitten. Op het purper fluweel, onder een hemel van witte zijde, zwetend in een donker jacquet en aangestaard door duizenden Oranjeklanten achter zeven ramen van geslepen glas. In de Glazen Koets. De weergoden hadden het op hem voorzien, maar de koning is gered door de coronaduivel. Dus geen koetsen.
![[column] Hoe marketing kan inspelen op populariteit margarines](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe marketing kan inspelen op populariteit margarines
De plantaardige revolutie is onomkeerbaar en valt niet meer te stoppen, stelt Sander Leenders, commercieel directeur van Upfield Nederland. Hij belicht deze trend in het licht van stijgende populariteit van ondermeer margarines. 'De groeiende consumentenbehoefte naar duurzaam moeten we volledig omarmen.'
![[column] Het nieuwe koopgedrag van de consument](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het nieuwe koopgedrag van de consument
De pandemie heeft het bedrijfsleven op verschillende manieren getroffen. De situatie dwingt ondernemers om van een offline naar een online omgeving te werken. De gevolgen van de e-commerce zijn groot, schrijft Sam Counterman, Director of Marketing Selligent, in deze analyse.
![[column] Zeeman: leveren stunts juiste resultaat op?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Zeeman: leveren stunts juiste resultaat op?
Die Zeeman toch. Alweer een nieuwe stunt. Dit keer wordt “lucht” verkocht voor 4,99 euro. Zeeman stunt graag en vaak, maar levert het ook nieuwe klanten op?
![[column] De keukenverkopermethode: Opluchting na angst maakt beïnvloedbaar](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De keukenverkopermethode: Opluchting na angst maakt beïnvloedbaar
Mijn vriend en ik zijn aan het verbouwen. Afgelopen week gingen we op zoek naar een nieuwe keuken.
![[column] NMW is stiekem gewoon het grootste designcongres van Nederland](/templates/img/lazyload.gif)
[column] NMW is stiekem gewoon het grootste designcongres van Nederland
Van Micael Dahlen, de Scandinavische rockprofessor, heb ik geleerd waarom sommige mensen gelukkiger zijn dan anderen. Hij heeft dat wetenschappelijk onderzocht en ik vind zijn bevindingen superinteressant.
![[column] Durmazon](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Durmazon
'’t Schaep met de 5 Pooten’ was eind jaren zestig, begin jaren zeventig van de vorige eeuw een immens populaire televisieserie, zich afspelend in een imaginair café in de Amsterdamse Jordaan. Geschreven door Eli Asser, met hoofdrollen voor Adèle Bloemendaal, Piet Römer en Leen Jongewaard en met briljante liedjes geschreven door Harry Bannink, kluisterden de afleveringen van deze serie miljoenen mensen – jong en oud – aan de kleurentelevisie.
![[column] Wie verdient er aan de coronamarkt?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wie verdient er aan de coronamarkt?
Covid-19 oftewel corona houdt de hele wereld al maanden in zijn greep en is daarnaast tegelijkertijd een grote commerciële markt geworden. Een markt waar vele aanbieders veel geld verdienen en een markt die zeker niet zo maar verdwenen is. Wie zijn zoal die verdieners aan corona?
![[column] Wrap up 15 x Thoughtful Thursday](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wrap up 15 x Thoughtful Thursday
Op donderdag 9 april 2020 begonnen Frank Quix (Q&A) en Ernst-Jan Smids (Jump Retail, foto links) met een webinar over de impact van corona op retail. Dat initiatief ontwikkelde zich tot een wekelijks terugkerend webinar met als uitsmijter voor de zomervakantie met Michiel Muller van Picnic (videoverslag zie hieronder). Quix blikt terug: 'Never waste a good crisis!'
![[column] Covid19: kassa voor Nederland Vakantieland](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Covid19: kassa voor Nederland Vakantieland
Dankzij Covid-19 en de angst om in het buitenland besmet te raken – als je er al naartoe mag - blijven veel Nederlanders deze zomer in eigen land. Dat schept na maanden van lockdown weer extra omzetkansen voor cultuur, horeca, retail en leisure.
![[column] Dichtgetimmerd](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Dichtgetimmerd
Het is juli. Tijd voor een zomerse column. Over wat je zoal in het buitenland tegenkomt. Naast zon, strand, diepblauwe zeeën of hoge bergen ook nieuwe ervaringen in winkels. Supermarkten, die er elders in Europa of in de wereld altijd weer anders uit zien. Vaak veel groter. Verser ook.
![[podcast] Ard Malenstein over de toekomst van IJsvogel Retail](/templates/img/lazyload.gif)
[podcast] Ard Malenstein over de toekomst van IJsvogel Retail
Luister hier naar de podcast van ING Sector Banker Dirk Mulder waarin hij Ard Malenstein interviewt. IJsvogel Retail is bekend van merken als Pets Place en Boerenbond. Ard vertelt ons over de impact van corona, de rol van digitalisering en platformen en hoe dit invloed heeft op de toekomst van IJsvogel Retail.
![[column] Service-innovatie in de winkel: de robot wijst de weg](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Service-innovatie in de winkel: de robot wijst de weg
HvA zet steeds meer in op onderzoek naar service robots in de retail. In dit blogartikel gaan Tibert Verhagen, Sven Kluft en Chloé Wichard van het Centre for Market Insights van de HvA na hoe robots de winkelbeleving veranderen welke kenmerken van de robot van belang zijn.
![[column] De grote reset: retail in tijden van corona](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De grote reset: retail in tijden van corona
De wereld staat op z’n kop en retail merkt daar de gevolgen van. De kunst is om het hoofd niet te laten buigen door de enorme vraaguitval, gigantische omzetdalingen en de ernstige liquiditeitsproblemen. Deze tijd vraagt om inventiviteit, empathie, leiderschap, bereidheid tot samenwerking en relativeringsvermogen.
![[column] Crossmarks: Bereid je voor op de retailrecessie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Crossmarks: Bereid je voor op de retailrecessie
Al voor de coronacrisis voorspelden economen dat er een economische crisis aan zou komen in 2020. Al in 2019 waren er tekenen die duidden op een laagconjunctuur: een afnemend consumentenvertrouwen, minder consumptiegroei, dalende banengroei. Vier tips om de toekomst goed door te komen.
![[column] Commercialreview: vakantie in eigen tuin](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercialreview: vakantie in eigen tuin
Ruben Balfoort, eigenaar van Commercialreview.nl, blikt terug op de meest opvallende commercials die in juni verschenen.
![[column] De gecoronaliseerde Homo Economicus](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De gecoronaliseerde Homo Economicus
Vele jaren lang konden de meesten van ons baden in welvaart. We consumeerden, vaak zonder er veel bij na te denken, tegen de klippen op. En opeens kwam er - out of the blue - Covid-19 en gooide roet in ons welvaarts-eten. Leo van Sister van de Merkcommissarissen maakt de balans op.
![[column] 'Het zijn bizarre tijden'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 'Het zijn bizarre tijden'
Hoe vaak hebben we bovenstaand zinnetje de laatste maanden niet uitgesproken horen worden? ‘Bizar’ wijst op de verbazing over wat ons sinds 16 maart 2020 is overkomen. Drie maanden geleden hield onze minister-president z’n eerste ‘Address to the Nation’ aangaande de ook ons land treffende coronapandemie en stapten we de ons totaal onbekende wereld van de ‘intelligente lockdown’ in.
![[column] Bestaat er zoiets als een post-coronaconsument?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Bestaat er zoiets als een post-coronaconsument?
Hoe gaat de wereld er post-corona uitzien? Wellicht de meest gestelde en gedachte vraag van de afgelopen maanden. Een grote vraag ook, waarvan niemand het antwoord met zekerheid heeft.
![[column ] Nieuwe technieken om shoppergedrag te beïnvloeden](/templates/img/lazyload.gif)
[column ] Nieuwe technieken om shoppergedrag te beïnvloeden
Regelmatig publiceren wij over nieuwe technologieën om shoppergedrag te beïnvloeden. Deze keer aandacht voor 3 technieken: gebruik van historische mobiele data, online sampling en de inzet van beschikbare online data.
![[column] Verbindende functie VR in events, cultuur en retail](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Verbindende functie VR in events, cultuur en retail
Het lectoraat Crossmedia van de Hogeschool van Amsterdam onderzoekt welke rol virtual reality (VR) kan spelen bij het verrijken van klantervaringen en het overbruggen van de fysieke afstand tussen organisatie en klant. Juist nu een actueel thema.
![[column] Mag winkelstraat-communicatie iets vriendelijker?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Mag winkelstraat-communicatie iets vriendelijker?
Na een lange tijd van crisis met bijbehorende communicatie waarin we vooral bezig waren klanten úit de winkel te houden, is de drempel nu een stuk hoger geworden. Grietha van der Veer van retailbureau KSM draagt 4 oplossingen aan.
![[column] Vier krachten die klanten blijvend veranderen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Vier krachten die klanten blijvend veranderen
In korte tijd is ons gedrag radicaal veranderd. En dit gaat nog wel even zo blijven. Alerte retailers onderschatten de impact die COVID-19 heeft op consumentengedrag niet. Zij verdiepen zich in hoe de klant zich nu en in de toekomst zal gaan gedragen en halen hier hun voordeel uit. Zo zijn er vier krachten die bepalend zijn voor het gedrag van klanten.
![[column] Disruptie in zuivelland: de Vegan Cowboys](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Disruptie in zuivelland: de Vegan Cowboys
De disruptie: The Vegan Cowboys willen zuivel zonder dieren maken. Nota bene op wereldmelkdag, 1 juni 2020 lanceerden Jaap Korteweg en Nico Koffeman, oprichters van de Vegetarische Slager, hun nieuwe bedrijf Those Vegan Cowboys.
![[column] Merken en Black Lives Matter](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Merken en Black Lives Matter
Melanie Bosveld, oprichter van bureau Kult&Ace in Amsterdam, schijnt haar licht op de Black Lives Matter-beweging en hoe merken hiermee omspringen.
![[column] De megablunder van de Hema](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De megablunder van de Hema
'Een internationaal merk willen bouwen terwijl je eerst het nationale merk in orde moet zien te krijgen!' Dit noemt retailstrateeg Paul Moers een megablunder van warenhuisketen Hema. 'In het merk is volstrekt onvoldoende geïnvesteerd.' Hier zijn vlammend betoog.
![[column] E bike Feature Fight: Wat wil de consument?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] E bike Feature Fight: Wat wil de consument?
De lente is op dreef en dat betekent dat er weer fanatiek wordt getest welke e-bikes het dit jaar het beste doen.
![[column] Een zomer zonder ‘verheugplezier’](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een zomer zonder ‘verheugplezier’
Vorige week weer een aantal webinars bekeken. Thuis. Zittend achter m’n bureau, starend naar het, nét iets te kleine, beeldscherm van mijn laptop. Vermoeiende bezigheid met als resultaat: vierkante ogen. Handelend over retail en op voorhand interessant, is het gebodene vaak voorspelbaar. De gesprekken of presentaties belichten veelal de huidige situatie. En die is lastig, hoewel het bij sommige (food)retailers nog opmerkelijk goed gaat.
![[column] Zet geen hele generatie 'on hold'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Zet geen hele generatie 'on hold'
Aan alle solidaire, brave jongeren. Wanneer komen jullie in opstand?!? Wanneer gaan jullie de barricaden op? Nu is het jullie beurt, schrijft voormalig communicatiestrateeg en tegenwoordig bestseller-auteur Raymond van der Klundert.
![[column] Stilstaan helpt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Stilstaan helpt
Het beste advies dat ik de afgelopen tijd heb gehad, was vooral om het nieuws niet actief te volgen. Dagkoersen met dodenlijstjes, onheilsprofeten die in kwebbelshows elkaars voorspellingen overtoepen om zo nog meer airtime te verdienen helpen niet, signaleert Ed Stibbe.
![[column] Waarom investeren in slim verpakken?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom investeren in slim verpakken?
De stijgende lijn die we elk jaar zien in de omzet van webwinkels zal ook in 2020 naar verwachting verder groeien. Door deze groei worden er steeds meer pakketten afgeleverd.
![[column] Field Marketing en Activatiebureaus starten veilig weer op](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Field Marketing en Activatiebureaus starten veilig weer op
Onze eerste inventarisatie van de situatie in de POP Branche in Nederland (medio april) liet dramatische omzetdalingen zien. Her en der kwamen bedrijven met zeer creatieve oplossingen.
![[column] Grote gele M verkwanseld?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Grote gele M verkwanseld?
Vincent van Bueren, manager Customer Experience en Digital Transfortmation bij Simyo, vraagt zich af hoe ver je kunt gaan in het verbinden van merken. Soms ga je te ver, denkt hij.
![[column] Corona verandert kook- en kooppatronen ingrijpend](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Corona verandert kook- en kooppatronen ingrijpend
De anderhalve-meter samenleving en alle bijkomende maatregelen zijn een keihard feit voor 2020 en zorgen voor ingrijpende wijzigingen in het koop- en eetpatroon van de shopper.
![[column] 9 schrijftips die van je Engelstalige webshop een succes maken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 9 schrijftips die van je Engelstalige webshop een succes maken
Heb jij een goedlopende Nederlandse webshop? Met de huidige globale lockdowns en de anderhalvemetersamenleving waar we allemaal langzaam aan zullen moeten wennen, verwachten we dat steeds meer mensen vaker online aankopen zullen doen. Dit zou daarom ook voor jou het goede moment kunnen zijn om je producten in het buitenland te gaan verkopen.
![[column] Capaciteit winkelstraten in de meeste gevallen voldoende](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Capaciteit winkelstraten in de meeste gevallen voldoende
Als we weer met z’n allen gaan winkelen, gaat dat veilig lukken? Met onze kennis van de drukte deden wij onderzoek en het goede nieuws is: de anderhalve meter samenleving gaat weinig problemen opleveren in de winkelstraten, voorspelt Gertjan Slob van Locatus.
![[column] Coronavirus: what should brands and retailers do next?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Coronavirus: what should brands and retailers do next?
Mike Anthony van Shopper Marketing Experts constateert dat elke week een nieuwe trend zichtbaar wordt binnen shopper marketing. Maar wat is straks na corona nog over van dit nieuwe gedrag van consumenten en hoe kunnen merken hierop inspelen?
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Coca-Cola lanceert zomercampagne in... 20-05-2022
- [marketeer 167] Janina Jahns -... 20-05-2022
- PowerrrActie zamelt geld in voor... 19-05-2022
- Extra graan om democratie te voeden19-05-2022
- Amsterdam doet darkstores in... 18-05-2022
- Dirk gaat op de kleintjes letten18-05-2022
MarketingTribune Events
- 7jun 2022
Shopping Awards
- 16jun 2022
NIMA Marketing Day
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 8nov 2022
Social Service Congres