[column] Ontdekkingsreis door Walmart
- Food-en-retail
- 10 nov 2023 @ 08:00
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Retail
- 10 nov 2023 @ 08:00
- Gastblogger
Walmart, dat die Amerikanen er dol op zijn, snap ik wel. Het is één grote ontdekkingsreis en bij elk bezoek ontdek je meer. En na een aantal keer besef je, ik hoef nooit meer ergens anders heen.
Zeker buiten de grote steden is Walmart eigenlijk de enige optie om je eten, drinken en andere benodigdheden voor thuis, vakantie, school, sport en onderweg te kopen. Mijn Walmart-ontdekkingsreis begon met m’n jongens van 10 en 12 die de Walmart in Hurricane, Utah inliepen met maar één doel: het verkrijgen van alle soorten Prime, een ranzig energiedrankje, Feastables, een soort AH-basic kwaliteit chocoladereep in fancy smaken en Takis, niet te doen zo’n pittige chips. Deze jonge hippe merken hebben helaas één ding gemeen: slecht eten voor een premium prijs groot gemaakt door of met hulp van YouTube-sterren en vloggers. Een beter idee is het als deze sterren hun invloed aanwenden om impactmerken zoals Koeckebackers sneller groter te laten groeien.
Toen de jongens gekalmeerd waren, ontdekte ik de rest van Walmart. Ja, het is een grote supermarkt of hypermarché, maar nog veel meer. Het is een Kruidvat, Hema, Blokker, apotheek en Decathlon onder één dak. Kortom, alles wat jouw huishouden nodig heeft om te overleven als er verder weinig anders te winkelen is in de nabije omgeving. Of je nu op vakantie of op avontuur gaat. Hiervoor kan je terecht in het outdoor gedeelte. En alles voor relatief lage prijzen.
Duurzaamheid ho maar
Ondanks de grootte en landelijke dekking in de VS is er ruimte voor differentiatie in presentatie. Met lokale producten zoals te zien op de taco’s-display in Burbank, Los Angeles. Een regio waar meer dan 55 procent van de bewoners een Mexicaanse achtergrond heeft. Ook claimt Walmart de actualiteit door thema’s als Back to school en Halloween groot uit te venten. Knap als het mij vraagt.
Helaas ontbreekt de beweging naar duurzame producten nog bijna volledig in de VS, dus ook hier krijg je weer die plastic tasjes bij de kassa. Ze worden uiteraard netjes ingepakt, dat dan weer wel, want service begrijpen ze goed, ook bij Walmart.
Mooie waggie
De ontdekkingsreis eindigde op de parking waar gezinnen hun maandvoorraad volladen in de eindeloze rijen Ford F150’s en gelukkig af toe een duurzame elektrische Rivian pick-up truck, het nieuwe Tesla, alleen dan echt groot en Amerikaans. ‘Mooie waggie’, zeggen mijn kids dan.
Deze bijdrage is geschreven door Joost van Gelder, managing director en co-founder New Growth Strategies.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




