DOSSIER FOOD Column: Junkfood
- Food-en-retail
- 14 dec 2023 @ 06:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Food
- 14 dec 2023 @ 06:00
- Sjaak Hoogkamer
Eten is het nieuwe goud; je wordt op de parkeerplaats van Appie nog net niet beroofd.
Eten is het nieuwe goud. Je wordt op de parkeerplaats van de Appie nog net niet beroofd, maar het scheelt inmiddels weinig. Ik kijk in elk geval sinds kort schichtig om me heen of er geen hoodie met een getrokken gun op me afrent. Een klein rondje super kost je al snel 55 euro, en dan heb je slechts de basale voedingsmiddelen, dus zeg maar net genoeg om niet dood te gaan, en pleepapier. En laat de horeca helemaal maar voor wat het is, want daar moet je bijna een nier verkopen wil je de factuur nog kunnen betalen. En toch kan het nog erger…
Ik was recent in de VS. Lieve mensen, what the fuck? Voordat je daar in een restaurant een hap of slok hebt genomen ben je aan belastingen, fooi, toeristenbelasting, de onderhoudsbijdrage aan de hond van Biden en nog 33 andere posten al 30 dollar verder. Dus mij hoor je al wat minder klagen. Iets minder dan, hè.
In deze editie probeerden we het fenomeen (hoge) prijzen en inflatie als onderdeel van de marketing bij de supermarktketens en de horeca in beeld te krijgen, maar zoals we wel vaker merken zijn de supers een soort Fort Knox als de pers belt. Aan ons lijf - Plus, Lidl en Dirk - geen polonaise, om ons vervolgens te bestoken met een tsunami aan persberichtjes over duurzaamheid, de hoge kosten van grondstoffen (ze zijn zielig), minder inhoud in de verpakkingen (en er zat al bijna geen chips in de zakken) en de schoentjesactie in de Sint-periode.
Terwijl, marketeers, het volk lijdt. Geen honger, nee, nog niet, maar de prijzen hakken er voorlopig knetterhard in. Vandaar deze oproep: probeer niet als junks nog meer geld binnen te harken, maar heb meer oog voor de maatschappelijke noden en respecteer uw klant en zijn portemonnee.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk...
- Albert Heijn introduceert hamstergezin
- Jumbo lanceert 'De lekkerste bakkerij van Nederland'
- Lidl introduceert Supersupplementen om groente te promoten
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge...
- Driehoek is het nieuwe vierkant: Verkade vernieuwt chocoladereep
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [marketeer 226] Jasper Spaargaren -... 13-06-2025
- Nationaal Jenevermuseum Schiedam en... 11-06-2025
- Bakker Bart speelt in op knorrende... 10-06-2025
- Aldi verleidt pubers met versaanbod10-06-2025
- Jumbo lanceert 'De lekkerste... 05-06-2025
- [onderzoek] Consument kiest vaak... 05-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation