[column] Oude liefde roest niet
- Algemeen
- 21 nov 2023 @ 08:36
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Marketing
- 21 nov 2023 @ 08:36
- Peter van Woensel Kooy
‘In een Fiat Panda lach je iedereen uit’, dacht ik bij het zien van deze nieuwe film voor de C3 van importeur Van Mossel. Het concept is naar deze tijd getild, het merk veranderd in Citroën en de hoofdrolspeler is trots op elk onderdeel van zijn aanwinst.
Deze activatie in vorm van een commercial deed me herinneren aan een DM-actie van bureau Borremans & Ruseler, dat mij daarvoor inhuurde als copywriter. Het was mijn debuut-opdracht voor Citroën. Magnifique! Client director Charles Borremans briefde me over de actie ‘Citroën geeft u de 10’, ter introductie van een nieuw model. We hadden Bovag-bestanden bij de Rai gekocht, waarmee je de rijders in kaart kreeg die in dezelfde prijsklasse een auto hadden, die ongeveer aan vervanging toe was. Tenminste… bij een mooi aanbod. Dus bedachten we een mailing met speelkaarten, waarin de ‘10’ een troefkaart was, met als doel geen auto’s verkopen, maar showroomtraffic, want verkopen dat konden de dealers nog beter. We maakten er een fantastische gepersonaliseerde mailing van, die in 400.000 enveloppen ging en inderdaad, hoorden we later, de proefritten gingen als een malle. Ofwel ‘ils étaient alignés en rangées devant le magasin’, zoals het hoofdkantoor tevreden terugkoppelde.
David Ogilvy adviseerde in Ogilvy over reclame dat je als goede copywriter de merken van je klanten dient te gebruiken, dus wilde ik een Citroën. ‘Niet nodig’, reageerde Borremans, ‘je hebt de juiste toon al prima te pakken.’ Toch heb ik toen zelf van mijn gage een Citroën CX Break gekocht, waar achterin precies een twijfelaarmatras bleek te passen, zodat een comfortabel geveerde limousine-camper ontstond. De wereld lag aan onze voeten. Sindsdien geloof ik in de kracht van DM.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 16-17, 2023, en geschreven door plaatsvervangend hoofdredacteur Peter van Woensel Kooy.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Van tactiek naar strategische waardecreatie
- Cannes Lions start forum voor sportcreativiteit
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- [column] De marketing van spijt: als ‘sorry’ ook een strategie...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

