![[column] De groeiende aandacht voor eerlijkheid en transparantie in duurzaamheidscommunicatie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De groeiende aandacht voor eerlijkheid en transparantie in duurzaamheidscommunicatie
We leren het al sinds we kunnen lopen en praten: liegen mag niet. Maar in marketing en communicatie, leek er lange tijd wel wat ruimte te zijn voor ‘creatieve vrijheid’. Met de komst van de Green Claims Directive, is die tijd nu wel echt voorbij.
![[column] MarketingAffairs 14: Merkoplossingen voor organisatieproblemen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 14: Merkoplossingen voor organisatieproblemen
In de huidige markt, waarin het steeds moeilijker is om gekwalificeerd personeel te werven en te behouden, wordt de rol van marketing steeds belangrijker. Onderwerpen als Employer Branding, Internal Branding en de bijbehorende organisatiecultuur of zelfs cultuurtransformatie krijgen steeds meer aandacht. Het is echter veelal de afdeling HR die bij dit soort belangrijke organisatievraagstukken het voortouw neemt. Hier ligt echter een enorme kans voor de afdeling marketing, omdat juist branding de expertise is van de marketeer.
![[column] Goede marketing gaat uit van massclusivity](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Goede marketing gaat uit van massclusivity
Gen Z. Je kunt geen krant of vakblad openslaan of het gaat over Gen Z en steeds met dezelfde vraag: spelen we wel voldoende in op Gen Z? Gen Z, de eerste generatie die de wereld echt gaat veranderen. Ja, ja, waar hebben we dat eerder gehoord?
![[column] Verzelfstandigde La Place kan veel meer uit merkkracht halen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Verzelfstandigde La Place kan veel meer uit merkkracht halen
La Place is zonder meer een sterk en mooi merk, maar kan het zich na de verzelfstandiging permitteren om te blijven innoveren en op niveau te investeren?
![[column] Sportzomer](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Sportzomer
Al maanden kijken de media-exploitanten van Nederland reikhalzend uit naar de sportzomer. De 17e editie EK voetbal in Duitsland, de Tour de France en natuurlijk de Olympische Spelen in Parijs. Het moment dat heel Nederland aan de buis gekluisterd zal zitten, is om de Nederlandse successen te vieren. Wat trots al niet kan doen.
![[column] Is de online heerschappij van Google binnenkort voorbij?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Is de online heerschappij van Google binnenkort voorbij?
Een succesvolle online strategie is sinds de opkomst van zoekmachines vrijwel altijd gebouwd op een sterke aanwezigheid binnen het Google-ecosysteem, maar voor het eerst zie ik een mogelijke kentering. De opkomst van AI, samen met veranderingen in zoek- en winkelgedrag, brengt Google in het nauw.
![[column] Luxeprobleem](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Luxeprobleem
Manage je wachtrij, betoogt onze columniste Paola Cassone. Want een wachtrij geeft niet altijd een eenduidige boodschap.
![[column] Het EK van de afleiding](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het EK van de afleiding
Oorlog. In Oekraïne, in het Midden-Oosten. Verkiezingen in Frankrijk, verkiezingen in het VK. Republikeinen en Democraten, die in de VS lijnrecht tegenover elkaar staan… Wordt de ene ‘old dude’ straks ingeruild voor de andere? Het zijn onrustige tijden, waarin we snakken naar afleiding.
![[column] Ethical Agency Summit 2024: 'Zijn je marketingplannen oprecht?'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Ethical Agency Summit 2024: 'Zijn je marketingplannen oprecht?'
6 juni vond in Amsterdam de ‘Ethical Agency Summit 2024’ van het internationale netwerk Creatives for Climate plaats. Kernvraag aan de aanwezige marketing- en communicatieprofessionals: Hoe kan het beter, voor ons en voor de mensheid? Gijs de Swarte was namens MarketingTribune van de partij.
![[column] Het imperfecte plaatje](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het imperfecte plaatje
Goede comedians zijn de koning(inn)en van de inzichten. Dankzij hun zelfkennis en kwetsbaarheid krijgen ze de lachers op de hand. Merken kunnen hier veel van leren. Want merken die zichzelf té serieus nemen, nemen die hun publiek wel serieus?
![[column] MarketingAffairs 13: De perfecte business-case](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 13: De perfecte business-case
Het schrijven van een overtuigende business-case is essentieel voor marketeers om het gewenste doel te bereiken. Of het nu een case is voor meer budget, een case voor meer mensen of een case om marketing meer beslissingsbevoegdheid te geven, je moet in staat zijn de ontvanger te overtuigen van jouw verhaal. Marketeers zijn in essentie uitstekende storytellers, maar waarom zien we dat niet genoeg terug in de business-cases die worden gepresenteerd?
![[column] Retailmedia speelt met de instant hebberigheid van de mens](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Retailmedia speelt met de instant hebberigheid van de mens
Retailmedia is booming business. Experts omschrijven retailmedia als alle media die een rol spelen in de shopping journey van de consument. Retailmedia wordt gezien als het kanaal waarin iedereen oriënteert, bezoekt, koopt en betaalt voor producten in een retailomgeving.
![[column] Margestrategie van de A-merkfabrikanten moet stoppen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Margestrategie van de A-merkfabrikanten moet stoppen
A-merkfabrikanten in food blijven ondanks waarschuwende signalen uit de samenleving toch hun prijzen opschroeven. Zowel de overheid als de consument is er klaar mee. De laatste laat in hoge mate als reactie de A-merken links liggen en kiest voor het huismerk.

DOSSIER AliMama, de moeder aller retailmedia
‘Het volgende station voor deze Pepsi-trein is Jiaxing-centrum, deze Pepsi-trein stopt zo op Jiaxing-station, vergeet uw bezittingen niet.’ Dit hoorde ik in een hogesnelheidstrein vanuit Shanghai. Naast alle Pepsi-logo’s op en in de trein is blijkbaar zelfs het intercom-bericht te koop in de Chinese staatstreinen.
![[column] Ontkoking](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Ontkoking
‘Ontkoking’. Ik kwam het woord voor het eerst tegen op de website van het retail-kennisplatform Retail Outlook. Daarop werd gesteld, dat de ‘… ontkoking door jongeren het einde inluidt van een oer-Hollandse eetgewoonte’. Het artikel dateert uit 2021, maar heeft drie jaar later aan impact niets verloren. Integendeel!
![[column] De terugkeer van de lange termijn](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De terugkeer van de lange termijn
Kortetermijngerichtheid domineert westerse bedrijven, maar de complexe uitdagingen waar we als maatschappij voor staan, zorgen voor een herwaardering van het langetermijndenken. Als we ons alle voordelen van een langetermijnoriëntatie realiseren, is dat goed nieuws.
![[column] Mother Nature als CEO?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Mother Nature als CEO?
De tijd dat duurzaamheid een ‘groen sausje’ was, is echt wel voorbij. Hoe zorg je dat duurzaamheid écht meeweegt in je bedrijfsbeslissingen? Hoe geef je de natuur een stem in je organisatie?
![[column] Ideation met AI; hoe heurt het eigenlijk?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Ideation met AI; hoe heurt het eigenlijk?
Nieuwe producten, nieuwe diensten, nieuwe marcomideeën. Heerlijk losgaan en in een mum van tijd heb je honderden nieuwe ideeën. Ideegeneratie met behulp van AI is bij veel bureaus en organisaties de default geworden. En terecht: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? De stap erna blijkt vaak veel lastiger. Want welke ideeën zijn nu de beste? Een klein betoog.
![[column] 'In mijn tijd...'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 'In mijn tijd...'
Als er een markt is waar volop gemopperd wordt over de jongste generatie, dan is het wel de arbeidsmarkt: ze zijn lui, mondig en melden zich snel ziek. De huidige generatie jongeren heeft een andere visie wanneer het gaat om werken en dat leidt tot kansen, maar zeker ook tot fricties.
![[column] Merkbelofte is de motor van het merk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Merkbelofte is de motor van het merk
We kennen veel soorten merkenbouwers en allemaal benaderen ze het merk vanuit één discipline. We hebben organisatiedeskundigen, business- en marketingconsultants, positioneerders, propositiedenkers, storytellers, PR-goeroes, branding experts, contentstrategen, socialmediaspecialisten en creatieven. Zelfs de Multicopy om de hoek biedt tegenwoordig merkadvies en branding aan als product. Merken bouwen is gemeengoed geworden.
![[column] Wat leren we van de Chinese e-commerce giganten?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat leren we van de Chinese e-commerce giganten?
Chinese e-commerce giganten zoals Shein en Temu zijn hard in opmars onder consumenten. Ze laten dan ook verbazingwekkende verkoopcijfers zien. Wat kunnen wij als marketeers hieruit leren? En wat zijn de valkuilen om te vermijden?
![[column] MarketingAffairs 12: Nieuwe marketeer? Nieuwe campagne!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 12: Nieuwe marketeer? Nieuwe campagne!
Waarom wordt er door marketeers zo vaak gewisseld van campagne? Daar moet toch een hele goede reden achter zitten. Je gaat tenslotte niet zomaar afscheid nemen van iets waar je veel tijd, geld en energie in hebt gestoken.
![[longread] Veel bedrijven hebben geen geduld om een merk te bouwen](/templates/img/lazyload.gif)
[longread] Veel bedrijven hebben geen geduld om een merk te bouwen
‘Tom, je bent begonnen als brand manager in een bedrijf dat daar eigenlijk geen geduld voor heeft’, stond lang geleden in mijn beoordeling. Ik was pas net aan de slag bij een geelrode pakketbezorger, die een sterke zakelijke positie had, maar nog geen consumentenmerk was en de opmerking was spot-on.
![[column] Battle of the smartphones](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Battle of the smartphones
Niets zo dynamisch en heftig als de voortdurende strijd op de smartphonemarkt. Naast Samsung en Apple melden zich nieuwe spelers. Waarin zit het onderscheid en hoe merktrouw zijn we eigenlijk?
![[column] Wayfinding in de winkel: Werkt dat met een sociale robot?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wayfinding in de winkel: Werkt dat met een sociale robot?
Werken sociale robots echt op de winkelvloer? Maken klanten er gebruik van en wat vinden zij van de robot? En hoe kijken winkelmedewerkers tegen de robot aan? Ewout Nas, Tibert Verhagen, Jacqueline Arnoldy, Stephanie van de Sanden (HvA) en Koen Hindriks (VU Amsterdam) zochten het uit.
![[column] Heerlijk - Helemaal geen dividendbelasting - Heineken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Heerlijk - Helemaal geen dividendbelasting - Heineken
Heineken heeft het als bedrijf en wereldmerk lastig. Niet alleen vanwege teruglopende bierafzet, maar ook vanwege diverse schandalen. Is Heineken niet langer een betrouwbaar, helder en Hollands biermerk?
![[column] TikTok China beschermt de eigen jeugd wel](/templates/img/lazyload.gif)
[column] TikTok China beschermt de eigen jeugd wel
Kun je vanavond deze pasta maken? Mijn 15-jarige dochter stuurt een TikTok-video van 10 seconden hoe je de lievelingspasta van supermodel Gigi Hadid maakt. Het is heel romig omdat er double cream in moet, veel vetter dan onze slagroom en niet te koop in Nederlandse supermarkten. We zullen het moeten doen met gewone slagroom. Gemiste kans voor de retail? Het zou als een dolle verkopen, want de Gigi Hadid-pasta is op dit moment de favoriete pasta van heel veel tienermeisjes.
![[column] Drie tips voor duurzaamheidscampagnes](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Drie tips voor duurzaamheidscampagnes
Of je je publiek nu wilt overtuigen minder dierlijk te eten, te recyclen, of minder eten weg te gooien: duurzaamheidscampagnes vallen of staan met de juiste uitvoering. Met de Week Zonder Vlees campagne nog vers in het achterhoofd, delen we drie tips met je!
![[column] (On)logisch](/templates/img/lazyload.gif)
[column] (On)logisch
Met alleen logica kom je niet uit bij een dansende kat die internet en tv aan de man brengt of bij een drummende gorilla die chocolade verkoopt. En al helemaal niet bij pratende koffers die bagagemedewerkers werven. Toch kun je zeggen dat het logisch is dat dit werkt.
![[column] Aanbiedingsverslaafd](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Aanbiedingsverslaafd
Reuring in retail-land! ‘Jumbo stopt met de kiloknaller’. Stichting Wakker Dier claimt het succes, want haar actie, waarin Jumbo werd opgeroepen om voor minder dier en meer plant te kiezen, deed – volgens Wakker Dier – Jumbo besluiten te stoppen met vleesaanbiedingen. En dat besluit is gedurfd in een land verslaafd aan kortingen en aanbiedingen.
![[column] Upfield glijdt hard onderuit met 'botervariant'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Upfield glijdt hard onderuit met 'botervariant'
Upfield heeft een van haar topmerken verrijkt met een nieuw product met de illustere merknaam Blue Band Roombeter (dus geen boter, maar beter). Oei, dat was tegen het zere been van velen.
![[column] Duurzaamheid in de foodsector: waar moet je beginnen?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Duurzaamheid in de foodsector: waar moet je beginnen?
Duurzaamheid is een groot, complex begrip. Waar begin je? Hoe kan je laagdrempelig al impact maken? Een wegwijzer.
![[column] MarketingAffairs 11: Keep it simple, stupid!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 11: Keep it simple, stupid!
Niets is moeilijker dan het simpel houden. Het is één van mijn favoriete uitspraken omdat het ook echt waar is. Mensen maken dingen vaak onnodig complex omdat ze niet goed genoeg weten waar ze het over hebben. Niet voor niets, zei Albert Einstein ooit, dat als je iets niet simpel kunt uitleggen, je het simpelweg niet goed genoeg begrijpt.
![[column] ESG heeft bitter weinig met marketing te maken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] ESG heeft bitter weinig met marketing te maken
Er is een nieuwe hype in de wereld van marketing. Dit keer heet deze hype ESG. Voluit geschreven: Environmental, Social and Governance. Een wettelijk kader om de maatschappelijke impact van een organisatie te beoordelen en evalueren.
![[column] AI gaat de marketingwereld veranderen, maar is dat erg?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] AI gaat de marketingwereld veranderen, maar is dat erg?
Kunstmatige intelligentie gaat de wereld veranderen en zeker de marketingwereld. Banen verdwijnen, dus slimme marketeers denken nu na over hun veranderende rol.
![[column] Tony's gooit knuppel in het choco-hoenderhok](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Tony's gooit knuppel in het choco-hoenderhok
Tony’s Chocolonely schudde recent het bed flink op door haar chocolade te verpakken in de kleuren van de grootste concurrenten. Een PR-stunt die de missie van het merk maar weer eens helder voor het voetlicht bracht: betaal cacaoboeren gewoon een eerlijke prijs.
![[column] De kommageneratie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De kommageneratie
Iedereen die met woorden of cijfers werkt, wij allemaal dus, moet het belang van punten en komma's op de juiste plaats kennen. Dat de 82-jarige Willy Janssen voor een hoedje via Marktplaats 1325 euro betaalde in plaats van 13,25, en gemeente Den Haag het honderdvoudige van wat de bedoeling was overmaakte aan bijstandsgerechtigden, laat zien dat een punt andere gevolgen kan hebben dan een komma.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers