[column] Ontkoking

[column] Ontkoking
  • Food-en-retail
  • 25 mei 2024 @ 13:00
  • Link
  • Charles Borremans
    Charles Borremans

    Lead Communications
    iO (Campus Amsterdam)
  • TrendsFoodMarketing

‘Ontkoking’. Ik kwam het woord voor het eerst tegen op de website van het retail-kennisplatform Retail Outlook. Daarop werd gesteld, dat de ‘… ontkoking door jongeren het einde inluidt van een oer-Hollandse eetgewoonte’. Het artikel dateert uit 2021, maar heeft drie jaar later aan impact niets verloren. Integendeel!

De Hollandse maaltijdroutine met daarin een hoofdrol voor ‘moeder de vrouw’. Het klinkt natuurlijk niet meer als van deze tijd (en dat is het ook niet), maar evenzogoed is het in de Nederlandse huishoudens – ik weet niet al hoelang – zo gegaan. Bij die dagelijkse maaltijdroutine hoorden het AGV’tje en het toetje na. Met op de zondag nog een bord soep vooraf. Mijn vader stond nooit in de keuken en als hij dat wel deed, met twee linkerhanden. Pa had een baan bij de conservenfabriek van Hero. Dus wij hadden een grote hoeveelheid ingeblikt voedsel in huis: groenten, (maaltijd-)soepen en kant-en-klaarmaaltijden in blik. Zo aten wij op zaterdagavond weleens Hero-ravioli uit blik. Een, volgens hem, kostelijke aanvulling op de zaterdagavondmaaltijd. Want dan aten we de restjes van de week: de ‘kliekjes’. Ook kwam meneer Tielman regelmatig bij ons aan de deur. Meneer Tielman was Indonesisch en had zijn Opel CarAvan volgestouwd met Indische gerechten, die mijn moeder – zelf met een verleden in Indië – alleen nog maar even opwarmde. Pannetje rijst erbij en klaar. Thuisbezorging in de jaren zestig.

Box
Inmiddels is het 2024 en heeft thuisbezorging een enorme vlucht genomen. Niet alleen in Nederland, maar evenzo wereldwijd. In welke grote stad ter wereld je ook komt, overal flitsen de thuisbezorgers op fietsen en scooters je voorbij. De coronapandemie heeft daarnaast de maaltijdboxen ongekend populair gemaakt. Ooit in 2007 in Zweden bedacht, groeide ook dit concept van de bij je thuis afgeleverde doos met ingrediënten en daarna lekker zélf koken uit tot een wereldsucces. Corona zorgde voor de perfecte combinatie: de ingrediënten werden bij je thuisgebracht en we hadden álle de tijd om daar te koken. Maar die tijd is voorbij. Zowel de coronatijd zélf als de daarin door ons te besteden tijd…

Druk
De winkelstraten in onze grote steden en de files op de snelwegen zijn inmiddels drukker en talrijker dan voor de coronadip. Er is bijna overal sprake van een personeelstekort, oplopend ziekteverzuim en burn-outklachten komen bij steeds jongere mensen voor. Kortom, we hebben het weer druk! En dat vertaalt zich onder andere in het feit, dat we steeds minder tijd aan zelf koken besteden. En dat ‘we’ geldt dan vooral voor millennials en de jonge mensen van generatie Z, die door groeiende tijdnood en mentale druk in hun leven én een gebrek aan zin niet meer in de keuken gaan staan. Ze eten buiten de deur – vooral gen Z! – of bestellen hun eten thuis. Kant-en-klaar. Dat blijkt ook uit de meest recente kwartaalcijfers van HelloFresh, de grootste aanbieder van maaltijdboxen in Nederland: de verkoop van maaltijdboxen loopt terug, de verkoop van kant-en-klaarmaaltijden is daarentegen sterk stijgend.

App
Hoewel op Instagram veel jonge ‘food influencers’ te vinden zijn, die hun jonge volgers voorzien van allerlei recepten, staan die volgers dus steeds minder in de keuken. Bij het Franse Carrefour vinden ze dat jammer. Daarom heeft de supermarkt vorig jaar een speciale app geïntroduceerd, die de gebruikers daarvan motiveert én beloont om zelf te koken. Zodra een gebruiker dat heeft gedaan, maakt de koker/kookster een foto van het zelfgemaakte gerecht, publiceert die in de app en ontvangt daarvoor punten. Die punten kunnen worden omgezet in waardenbonnen bij Carrefour, in een bedrag op je bankrekening óf in een bedrag bestemd voor een goed doel. Koken met een doel geeft zo een goed gevoel.

Charles Borremans
lead Communications iO

 

beeld: R Architecture / Unsplash

Charles Borremans

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken