Optimel promoot nieuwe proteïne-productlijn

Optimel promoot nieuwe proteïne-productlijn
  • Food-en-retail
  • 12 jun 2024 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketingcommunicatie

Optimel, onderdeel van FrieslandCampina, heeft met een nieuwe campagne de productlijn Optimel Proteïne gelanceerd. Hiermee wil het merk de consument een handje helpen om op ieder moment van de dag genoeg proteïne binnen te krijgen.

Om de nieuwe producten breed onder de aandacht te brengen, ontwikkelde Optimel een gelaagde campagne bestaande uit ATL, PR en Social. Havas Lemz, Hagens PR en Home Agency zijn verantwoordelijk voor de verschillende campagneonderdelen.

Merkcampagne
De lancering van Optimel Proteïne wordt ondersteund met een ATL-campagne, ontwikkeld door Havas Lemz met de titel ‘Het dagelijks leven, dat is pas topsport’. Deze licht uit hoe Optimel je kan helpen het beste uit je dag te halen en is te zien op televisie, out of home en socials. 'Proteïne wordt vaak gekoppeld aan sporten, maar je kunt er de hele dag je voordeel uit halen. Bovendien doet ons drukke leven niet onder voor een stevige workout. In de campagne maken we met een knipoog de koppeling tussen topsport en alledaagse momenten', aldus creative director Bram Tervoort.

Earned media
Gelijktijdig werd de productlancering ook met een PR-campagne ondersteund. Hagens produceerde een earned first aanpak voor B2B en B2C op basis van een onderzoek naar de kennis over eiwitten en eiwitgebruik onder Nederlanders. Hieruit bleek onder meer dat er in Nederland veel misvattingen bestaan over eiwitten als bouwstof. Op basis van het inzicht dat spreiding van eiwitten gedurende de dag veel voordelen kan bieden voor het behouden van sterke spieren en botten, wat zorgde voor verschillende publicaties in lifestyle-, nieuws- en vakmedia, waarin aandacht werd besteed aan de nieuwe Optimel Proteïne-lijn.

Social
Voor de social campagne rondom de lancering van Optimel Proteïne realiseerde Home de creatieve uitingen. Het personage Noor (die ook terugkeert in de televisiecommercial) speelt een centrale rol in de social content en zorgt ervoor dat de herkenbaarheid vergroot wordt. In verschillende Instagram reels krijgen we een kijkje in de drukke dagen van Noor en zien we hoe ze alle ballen in de lucht houdt. Met de hulp van Optimel komt ze gemakkelijk de volle dagen door; in lijn met de boodschap op tv.

Ook werkt Optimel als onderdeel van deze campagne samen met Libelle. In deze samenwerking volgt Libelle vier vrouwen die in juli de Nijmeegse Vierdaagse gaan lopen, met behulp van de Optimel producten. De serie bestaat in totaal uit zes video's, verschillende artikelen op de website van Libelle en een aantal uitingen die op de social kanalen van Libelle gepost worden. De eerste video’s staan inmiddels al online.

Resultaat
Naast de mooie coverage in de media, laat de Brand Lead Optimel Pleun Lauwerier van FrieslandCampina weten dat het succes van de lancering ook in de supermarkt te merken is: 'De eerste resultaten van de Optimel Proteïne lancering zijn ver boven verwachting. Zo goed zelfs, dat we letterlijk lege schappen zien in de Nederlandse supermarkten. Momenteel zetten we alle zeilen bij om aan deze grote vraag te kunnen voldoen. Dat terwijl een groot deel van onze mediacampagne zelfs nog van start moet gaan. Al met al zijn we enorm blij met het verloop van de campagne, en zijn we benieuwd wat er nog meer voor moois uit gaat komen', vertelt Lauwerier. Naast het bovengenoemde, zal er binnenkort ook een influencer- en outdoorcampagne worden uitgerold rondom de nieuwe Optimel Proteïne productlijn.

Over Optimel Proteïne
De nieuwe producten van Optimel Proteïne bevatten 0% vet, geen toegevoegde suikers en de hoge smaakkwaliteit die de consument van Optimel gewend is. Maar met nu bijna twee keer zoveel proteïne per verpakking. De proteïne producten komen in twee drinkyoghurts en twee yoghurtvariaties, in betaalbare multiserve verpakkingen. Zo richt Optimel zich op thuisgebruik, waar veel eiwitrijke dranken vaker in portieverpakkingen te krijgen zijn. Daarmee vormt Optimel Proteïne een dagelijkse bron van eiwitten voor iedereen, niet alleen fanatieke sporters. Eiwitten zijn immers voor iedereen belangrijk, ongeacht de levensstijl. Deze USP’s komen volgens de makers dan ook terug in de campagne van Optimel Proteïne.
(PvWK)

campagne credits
opdrachtgever: Friesland Campina
strategisch bureau: Havas Lemz
PR: Hagens
social campagne: Home Agency
winkelvloer (POS), key visual en artwork: Shoik
branded content: Wavemaker, Studio M & DPG Media
mediabureau: Wavemaker


 



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken