[column] Het EK van de afleiding
![[column] Het EK van de afleiding](/food-en-retail/weblog/2024/06/column-het-ek-van-de-afleiding/Charles-EK-buurthempie-nw-juist.jpg)
- Food-en-retail
- 12 jun 2024 @ 10:30
- Link
-
Charles Borremans
columnist
- CreatieSportmarketingStrategie
- 12 jun 2024 @ 10:30
- Charles Borremans
Oorlog. In Oekraïne, in het Midden-Oosten. Verkiezingen in Frankrijk, verkiezingen in het VK. Republikeinen en Democraten, die in de VS lijnrecht tegenover elkaar staan… Wordt de ene ‘old dude’ straks ingeruild voor de andere? Het zijn onrustige tijden, waarin we snakken naar afleiding.
We gaan vier jaar terug in de tijd. Journaliste Floor Rusman schreef in NRC Handelsblad een artikel, getiteld: ‘Een zomer lang verheugplezier’. En dat was precies waar het in het voorjaar van 2020 aan ontbrak. Corona was de grote – wereldwijde – spelbederver met als gevolg: in mei geen Grand Prix op Zandvoort en in de zomer geen EK voetbal en geen Olympische Spelen. De zomer van 2020 werd een zomer zónder verheugplezier, waar wij Nederlanders in 2020 – na zes jaar afwezigheid van Oranje op een groot voetbaltoernooi – zo’n behoefte aan hadden en waar we nu ook allemaal naar snakken in een wereld, die gekenmerkt wordt door onzekerheid.
Veranderen
Het is die onzekerheid, die het verheugplezier ook dit jaar tempert. De ervaring van de afgelopen decennia leert ons, dat de aan een EK of WK voorafgaande Oranjekoorts steeds later op gang komt, maar in de laatste weken voor het toernooi epidemische vormen aanneemt. Anno 2024 is daar geen sprake van. Het lijkt erop, dat pas ná de goede prestaties van het Nederlands elftal in de laatste twee oefenwedstijden tegen Canada en IJsland de Oranjestilte is verbroken. Of zoals oud-voetballer Jan van Halst het zei in de talkshow Op1 van 10 juni: 'bij mij is het knopje omgegaan'. Hij gaf, voorafgaand aan de succesvolle oefenwedstrijden, aan 'er niet zoveel zin in te hebben' en het gevoel te hebben, dat 'het allemaal niet zo leeft'. Na het zien van de wedstrijden is dat gevoel bij hem veranderd.
Sparen
Dat – voorzichtig – opborrelende gevoel leeft waarschijnlijk ook bij de Nederlandse consument/burger. Ja, er zijn inmiddels in oranje getooide straten en pleinen in Den Haag, Breda, Vlaardingen en Almelo. En ja, volgens volkszanger Wolter Kroes wordt alles oranje en beschikt het Nederlands elftal volgens die andere volkszanger, Marco Schuitmaker, over een ‘Oranjebewaarder’, waardoor het net zo prachtig wordt als in 1988. Bij Albert Heijn kunnen we inmiddels sparen voor Oranje Spelerskaarten en bij Lidl voor voetbalplaatjes, terwijl Plus en Jumbo ons in oranje ‘Buurthempies’ dan wel ‘Juichspencers’ hullen.
Deze oranje outfits lijken wel wat op elkaar, maar – het moet gezegd – Plus speelt haar gewenste rol als lokale supermarkt nadrukkelijk uit met de naam van de woonplaats van de klant achter op het hempje. ‘Zo laat je zien, dat je niet alleen trots bent op Oranje, maar ook op je eigen buurt’, aldus de Plus-website. Hierop valt tevens te lezen, dat we het komende EK ‘weer lekker met elkaar kunnen supporteren’ en met vrienden in de tuin barbecueën of zij aan zij met elkaar in de kroeg staan.
Uitpuilen
‘Vanaf 14 juni zullen de kroegen uitpuilen. De terrassen vol staan met lege glazen. Geschminkte kleine kinderen zullen naar onnodig grote schermen kijken, terwijl ze hun voetbalplaatjes zo recht mogelijk in een stickeralbum proberen te plakken. In achtertuinen zullen hele families staan. Een schutting vol met slingers. Hamburgers op een barbecue en een inklapbare tafel met twaalf verschillende sauzen’. Ik citeer de schrijver en journalist James Worthy, die deze woorden gebruikt op de website van Nieuwe Revu om aan te geven hoe wij allen snakken naar een EK, dat ons afleidt van de ellende in de wereld. ‘Voetbal is oorlog’ stelde ooit Rinus Michels. James Worthy bestrijdt deze – door velen als waar beschouwde – stelling. Volgens hem is ‘voetbal niets meer dan de meest goddelijke afleiding op deze aardbol’. Hup Holland hup!
Charles Borremans
Lead Communications
beeldcredit: foto CB
-
Charles Borremans
- Werkt bij:
- Functie: columnist
- Website:https://nl.linkedin.com/in/charles-borremans-70bb596
- Profiel »
- Charles Borremans
- Oranje Spelerskaarten
- Hup Holland hup
- voetbalplaatjes
- Oranjebewaarder
- Buurthempies
- sparen
- voetbal
- Albert Heijn
- EK
- Jumbo
- O
- zij aan zij
- Lidl
- Marco Schuitmaker
- James Worthy
- 1988
- marketing
- oranje
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers