[Marketing the Rainbow #36] Unilever 9: gay verzorging, vanaf 1944
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage en identiteit van alle werknemers wordt erkend. Ze hebben een Global Diversity Board die de overkoepelende visie, het bestuur en de doelstellingen voor inclusie en diversiteit in hun hele bedrijf biedt.
[column] Happy people make a great world
Op 20 maart 2023 kwam het World Happiness Report van de Verenigde Naties uit. Nederland is met een 5e plaats één van de gelukkigste landen ter wereld en we geven ons leven gemiddeld een 7,4. Tegelijkertijd lijkt de onvrede van veel Nederlanders groot. Wat kunnen we daarmee als marketeers?
[column] Marketing Affairs 5: Relatieproblemen
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 5: Relatieproblemen.
[column] Art of positioning 8: Waarachtigheid
Kent u het verhaal van Koning Ahab? Bijbelkenners onder ons waarschijnlijk wel, maar de meesten van u misschien niet. Om eerlijk te zijn, ik kende het verhaal ook niet tot stadspredikant Tim Vreugdenhil mij het vertelde in het kader van ons nieuwe project Soul (zie kader).
[column] Nagelt Follow the Money lovebrand Patagonia terecht aan het kruis?
Er is momenteel veel heibel rondom lovebrand Patagonia. Zijn ze wel helemaal eerlijk over hun productieproces van de kleding? Het bedrijf houdt zich opvallend stil. Verstandig of toch niet?
[column] Laat de consument weer burger worden
Toen iemand me laatst vroeg waar mijn nieuwe boek ‘De bevrijdende rijkdom van goed genoeg’ nou in essentie over gaat, zei ik dit: een renaissance van burgerschap. Onszelf opnieuw als burger te zien – dat vraagt om een zeker afscheid van een andere gedaante van onszelf, die we onszelf de afgelopen decennia semiautomatisch hebben eigengemaakt: die van consument.
[column] Welk merk claimt de sterkste mentale positie onder opticiens?
Brandreview geeft strategisch inzicht in de posities die merken innemen in het brein van consumenten. Iedere maand neemt Validators een andere branche onder de loep. Deze maand onderzoeken we de opticiens, waarbij we van de 5 grootste opticien ketens en de zelfstandige opticiens samengenomen de mentale marktpositie in kaart hebben gebracht.
[column] My Jewellery: van pixels naar paskamers
De sprankelende wereld van My Jewellery, een retail merk dat steeds meer terrein wint, breidt zich uit als een betoverende droom. Het is een opvallend succesverhaal, waarin oprichter Sharon Hilgers straalt als de hoogst genoteerde vrouw in de top 100 Jonge Miljonairs (Quote). Een ware pionier die haar visie tot leven brengt, volgens Esmée van Venrooij die de nieuwe boutique ging bekijken.
[column] Ik wil ook zo'n omnichannel winkelervaring als Amazon!
Amazon is vooral bekend door online retail, maar loopt inmiddels stevig voorop met een baanbrekende omnichannel strategie. Wat kunnen we daarvan leren? En hoe implementeer je het zelf? Evert Hemelaar, Country Manager Benelux bij Scayle, wijst je de weg.
[column] Webshops en seo: wie niet oplet mist de boot
Voor veel webshops is seo een belangrijk kanaal. De eerste activiteit om meer uit seo te halen is doorgaans het toevoegen van seo-content aan productlisterpagina’s, ook wel PLP’s, overzichts- of categoriepagina’s genoemd. Het zijn die pagina’s waarop je door (een deel van) het assortiment kunt scrollen.
[column] Art of positioning 7: Digitale vervuiling
Content is king. Content wordt gezien als één van de belangrijkste marketinginstrumenten in het digitale tijdperk. Content vergroot engagement met het merk, versterkt de relatie met de doelgroep, is een belangrijke tool om niche doelgroepen te bereiken en zou zelfs kostenbesparend zijn vergeleken met dure reclamecampagnes. Het klinkt bijna te goed om waar te zijn. En dat is het ook.
[Marketing the Rainbow #35b] Unilever 8: Dove, van rugby naar regenboogzeep
Vorige keer liet ik zien dat Dove aandacht had voor vaders, ook als er twee bij elkaar hoorden, en voor alle soorten vrouwen op het spectrum. Vandaag kijk ik naar de stoere sporters, de lieve vaders, merkoverstijgende campagnes en de regenbogen in elke wasbeurt. Want Dove gaat gewoon door met Marketing the Rainbow.
[column] Onmisbaar
Het was een paar weken geleden en het haalde zelfs het achtuurjournaal. Scotch & Soda failliet. NEE! dacht ik (ik zei het zelfs hardop). Ongelooflijk dat zo’n mooi merk er straks misschien niet meer is.
[column] Art of positioning 6: AI en marketing
Wat betekent kunstmatige intelligentie voor marketing? We vroegen het ChatGPT!
[Marketing the Rainbow #35a] Unilever 8: Dove, over vaderdag en echte moeders
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur. Door de jaren heen hebben ze actief deelgenomen aan Marketing the Rainbow: zowel op corporate niveau als veel individuele merken. Hier is een blik op Dove, één van een dozijn merken dat jaarlijks meer dan een miljard omzet heeft. Niet te verwarren met de chocoladeproducten van Dove – die zijn van Mars.
[column] De magie van nostalgie
In een steeds geavanceerder en complexer wordende wereld met wearable tech, zelfrijdende auto’s, smart homes, metaverse en ChatGPT is een tegenbeweging gaande: een hang naar nostalgie. Naar de herkenning en geruststelling van vroeger tijden, en merken maken daar succesvol gebruik van.
[column] Collega
Dit keer laat ik mijn column aan mijn nieuwe collega, ChatGPT. Dit is wat hij/zij/hen (?) in 6 seconden (!) antwoordde op mijn vraag: ‘Schrijf een kritisch stukje van 250 woorden hoe ChatGPT de wereld van marketing en reclame gaat veranderen.’ Best geinig, al moeten jullie nu wel mijn vileine pen missen😉:
[column] Art of positioning 5: De Gouden Loeki
Onlangs reikte Ster de prijs uit voor de leukste tv-commercial van 2022. Voor de 4e keer werd Staatsloterij de winnaar van de Gouden Loeki en dat was zeker verdiend.
[Marketing the Rainbow #34b] Bud Light en de vrouw van 4 miljard*
Vorige week gaf ik een beknopt overzicht van biermerk Budweiser op het gebied van Marketing the Rainbow. Die begon al héél vroeg en gaat gestaag door, zonder veel protesten of boycots. Maar dat veranderde onlangs. Behoorlijk. Hoe één simpele advertentie een land in oproer brengt, waarbij televisie en politiek zich ermee gaan bemoeien. Marketingdilemma’s, spagaten en halfhartige excuses.
[column] Slimmere supply chains voor onvoorspelbare wereld
Online retailers zaten, mede door de coronacrisis, voortdurend in een opgaande lijn, zo blijkt uit onderzoek van de Thuiswinkel Markt Monitor. Dezelfde crisis leidde echter ook tot aanhoudende problemen in de supply chain. Arno Witvliet, Chief Sales Officer bij Leaseweb, heeft de oplossing.
[column] Success or failure? Merklessen voor marketeers
Hoe vaak lees je niet over jarenlange succesverhalen in marketing en hoe geweldig de verschillende merken het doen. En dan opeens, pats boem, gaat een merk zomaar kopje onder. Leo van Sister analyseert.
[Marketing the Rainbow #34a] Bud: van mannen in een jurk naar Valentijn in China
Ben je even op vakantie, breekt er een rel uit rond een van de merken in mijn onderzoek: Budweiser. Ik onderbreek dus even de serie over Unilever met een tweeluik over Bud (Light), en hoe de samenwerking met een transgender TikTok influencer kan leiden tot een boycot, een waardedaling van miljarden op de beurs, ‘ziekteverlof’ van diverse kopstukken en een daaropvolgende shake up of the marketing leadership. En... VEEL gratis publiciteit.
[column] Eindigt de groei van online winkelen?
Een bijna 11 procent lagere online omzet in januari 2023. Dat bracht het CBS onlangs naar buiten. En ook over heel 2022 daalde de online omzet met 7,6 procent. Is daarmee definitief een einde gekomen aan decennialange groei van het online winkelen, vraagt Jesse Weltevreden zich af.
[column] Over omvorming en ver-Chinezing
Ach, die arme Russen… Het amorfe volk loopt maar achter ‘tsaar Poetin’ aan en ondertussen raakt het alles kwijt. Al die fijne merkartikelen uit het verdorven Westen. Maar óh zo geliefd in Rusland. Petjes van Nike, koffietjes en biertjes van Starbucks en Heineken, meubeltjes van Ikea.
[column] AI spiegelt gedrag, maar heeft geen eigen wil
Al decennialang maken we ons zorgen over computers die een eigen bewustzijn ontwikkelen. Voorlopig is het te vroeg om daar echt bang voor te zijn. AI is nog te menselijk; hét bewijs dat artificial intelligence juist géén bewustzijn heeft.
[column] On the box denken
Ik heb thuis maar liefst drie katten. Zoals elke katteneigenaar weet, zijn katten echt gek op kartonnen dozen. Daarom lijkt het, voor wie bij ons binnenkomt en een of de andere Amazon-, Bol- of Bijenkorfdoos ziet slingeren, alsof we net een online-aankoop hebben uitgepakt.
[Marketing the Rainbow #33b] Unilever 7: het Axe-effect gaat AR
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend.
[column] What's next in digital 1: AI, gaan we nou allemaal in één pannetje roeren?
De opkomst van kunstmatige intelligentie is prompt. Ineens is het daar. Het toont aan dat er in de schaduw voortdurend wordt gewerkt aan baanbrekende technologie die ons vak raakt.
[column] Marketing Affairs 3: Merkvoorkeur voor marketing
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 3: Merkvoorkeur voor marketing.
[column] Factuurtje
Ik denk dat het makkelijker is te achterhalen wat Joe Biden verdient en wat een setje kruisraketten kost om de oorlog in Oekraïne nog even voort te zetten, dan een simpel antwoord te krijgen op de vraag welk deel van het marketingbudget van de Staatsloterij naar het reclamebureau gaat.
[Marketing the Rainbow #33a] Unilever 7a: het Axe-effect
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend.
[column] De kracht van verwondering
De lente is in aantocht. Een ideaal moment om een weekendje weg te gaan om onze zuiderburen te bezoeken. Antwerpen. Dat is een plek waar alles anders is.
[column] Art of positioning 4: Waar blijven de merkcampagnes?
Airbnb heeft twee jaar geleden zijn focus volledig verlegd van performance naar branding. Het merk heeft vol ingezet op de narratief van het merk en zich veel minder afhankelijk gemaakt van zoekmachinemarketing. Dat heeft ze geen windeieren gelegd. De marketingkosten van Airbnb zijn aanzienlijk gedaald en de traffic naar het Airbnb-platform is met maar liefs 20 procent gestegen.
[column] De Kortingsgeneratie
In Nederland zijn de prijzen van consumentenproducten fors hoger dan in onze buurlanden; de kortingen die we krijgen, betalen we dus zelf. In België en Duitsland komen kortingen zoals wij die kennen niet voor of zijn zelfs bij wet verboden.
[column] Kunstmatige intelligentie? Gebruik het gewoon!
Als marketeers zijn we waarschijnlijk een beetje moe van het lezen over kunstmatige intelligentie (AI) en hoe het ons werk zal veranderen, maar vergeet niet waarom we blij moeten zijn met deze technologie, die ons helpt om onze boodschap op een effectieve manier over te brengen en onze klanten te bereiken.
[column] Wat betekent AI voor podcasts?
Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne. Voor MarketingTribune houdt hij de ontwikkelingen in het audiolandschap bij. In zijn nieuwe column vraagt hij zich af wat de consequenties van AI zullen zijn en neemt gelijk de proef op de som door verschillende tools toe te passen.
[column] Televisie
Cijfers liegen niet. Althans, ze zijn geduldig, daarover kunnen we het eens zijn. In de jaarlijkse Nielsen Top-100 Adverteerders barst het van de cijfers die ons een helder en overzichtelijk - en vooral betrouwbaar (!) - beeld geven van waar de euro’s van de hoofdrolspelers in het medialandschap naartoe rollen.
[column] Traditionele A-merken worden steeds minder relevant door gebrek aan betekenisvolle innovaties
Langzamerhand worden traditionele A-merken steeds minder relevant door gebrek aan innovaties die goed zijn voor consumenten, planeet en maatschappij. Nou ja niet helemaal natuurlijk, want ze leveren de retailer een hoop centen.
[column] De pindakaas-index
We hebben weer gestemd. De kaart van ons land kleurt in alle provincies lichtgroen. Nederland lijkt zich onder de BBB-paraplu te hebben verenigd. Althans: lijkt. Want Nederland individualiseert en wordt steeds diverser. En dat in álle opzichten. Hoe? Neem eens een kijkje in de supermarkt.
[column] Hema durft keuzes te maken
Recent kreeg ik een rondleiding vlak voor de opening van de eerste van vier Hema pilot winkels. De nieuwe koers ‘Hema wordt weer écht Hema’ komt hier eindelijk tot leven. Het was het wachten meer dan waard. Het filiaal op de Kerkstraat in Hilversum is een lust voor het oog en bewijst dat het Hollandse icoon van 97 jaar eigentijds kan zijn en de klok rond compleet.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing