[column] Dit betekent de CSRD-wetgeving voor jouw bedrijf

[column] Dit betekent de CSRD-wetgeving voor jouw bedrijf
  • Food-en-retail
  • 19 jan 2024 @ 11:30
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • StrategieMVO

Nieuwe Europese wetgeving beïnvloedt de komende jaren significant hoe bedrijven zullen communiceren over duurzaamheid. Ook jouw foodmerk. Lees meer over de CSRD-wetgeving en hoe dit voor jou van toepassing is in dit praktische blog van Kim Zoon, managing director van Green Food Lab.

Snelle veranderingen
Maar liefst 33% van de wereldwijde uitstoot wordt veroorzaakt door ons voedselsysteem. Je kan dus wel zeggen dat food en duurzaamheid inherent aan elkaar verbonden zijn. Bij Green Food Lab hebben we een jarenlang track record in communicatiecampagnes voor de duurzame voedingsindustrie. We zijn dus dagelijks bezig met alle ins en out van duurzaamheidscommunicatie en houden veranderingen in de sector nauwlettend in de gaten. Deze volgen elkaar in hoog tempo op. Zo is er wetgeving aangenomen, de CSRD-wetgeving genaamd, die bedrijven ertoe aanzet om sneller te verduurzamen. Dit met als doel om de gezamenlijke Europese doelstelling om klimaatneutraal te worden te behalen. Wat houdt deze CSRD in?

Wat betekent CSRD?
CSRD staat voor Corporate Sustainable Reporting Directive en is de nieuwe wetgeving die bedrijven verplicht om te rapporteren over hun duurzaamheidsactiviteiten-en doelstellingen. Dit moet op een eenduidige manier gebeuren, en daarom zijn er rapportage-standaarden geformuleerd, die de ESRS (European Sustainability Reporting Standards) worden genoemd.

Wie moet hiermee aan de slag?
De CSRD is op beursgenoteerde bedrijven van toepassing, zij moeten hier per 2025 over rapporteren (over 2024), en voor ‘grote’ bedrijven, zij moeten hier per 2026 over rapporteren (over 2025). Bedrijven worden als groot gezien volgens de richtlijnen: een balanstotaal van meer dan 25 miljoen, totale omzet van meer dan 50 miljoen en meer dan 250 werknemers. Als je aan minimaal 2 van de 3 van deze kenmerken voldoet, dan word je als groot bedrijf gezien en ben je dus verplicht om per 2026 via de CSRD te gaan rapporteren. Om volledig te zijn, is er ten slotte nog een kleine club beursgenoteerde MKB-bedrijven die per 2027 moeten gaan rapporteren. Dit zijn alle bedrijven die direct door de nieuwe wetgeving worden geraakt en dus aan de slag moeten.

Rapporteren over scope 3
Echter, de kans is groot dat als je dit leest, je niet in deze groep valt. Betekent dit dan dat je wetgeving naast je neer kunt leggen? Nee, ook jij moet met de CSRD-wetgeving aan de slag. Maar niet getreurd: dit is goed nieuws! Omdat het een manier is om je te onderscheiden van je concurrentie. CSRD-plichtige bedrijven hebben een verantwoordelijkheid om verder te kijken dan hun eigen bedrijf, en in hun rapportage ook verantwoordelijkheid af te leggen voor de gehele keten. Dit wordt de zogenaamde ‘scope 3’ impact genoemd.

Ketenverantwoordelijkheid
Deze ketenverantwoordelijkheid betekent dat ze bij jou data zullen opvragen. Het is daarom belangrijk dat ook jij zorgt dat je hier klaar voor bent. Tegelijkertijd heeft het ook een ander effect: omdat CSRD-plichtige bedrijven een verantwoordelijkheid moeten afleggen over de gehele keten, gaat bij de selectie van leveranciers dit een rol spelen. Niet meer alleen zal er worden gelet op de geleverde prijs en kwaliteit, als een leverancier kan helpen om duurzaamheidsdoelstellingen te behalen, dan wordt dat steeds vaker meegenomen. Door als leverancier dit op orde te hebben, heb je dus een streepje voor!

Pak deze kans
Laat dus deze kans niet liggen. Neem de tijd om de basis op orde te krijgen, door een duurzaamheidsbeleid te formuleren, te meten, te reduceren en waar nodig: te compenseren. Maar zorg er vooral ook voor dat je hierover gaat communiceren. Begin hier niet pas mee als je voor je gevoel je doelstellingen behaald hebt. Ook de weg ernaartoe is het communiceren waard, want juist door deze transparantie profileer je je als koploper.

Kim Zoon
managing director Green Food Lab

Binnenkort meer over CSRD in het kader van ESG in MarketingTribune print (MT3/'24).
Reserveer hier

Over Green Food Lab
'Green Food Lab is een missie gedreven Food Consultancy & Communicatiebureau op het snijvlak van voeding en duurzaamheid. Wij zijn strategisch sparringpartner en verhalenverteller voor food merken in transitie. Iedere oprechte stap in de goede richting krijgt van ons een podium. Zo brengen we consumenten in beweging en dragen bij aan een duurzamere voedselketen en een toekomstbestendige wereld.' Meer info klik hier.

(bron: GFL)

openingsbeeldcredit: AI creatie door Green Food Lab

 

 

Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken