[column] Fieldmarketing: 'Het deed mijn waardering voor CliniCowns geen goed'

[column] Fieldmarketing: 'Het deed mijn waardering voor CliniCowns geen goed'
  • Bureaus
  • 10 nov 2023 @ 08:00
  • Link
  • Art of positioning
    Art of positioning


  • Marketing

U kent het wel. Je rent het station binnen om de trein te halen en dan word je aangeklampt door een allervriendelijkste jongen of meid, type student, die je graag alles wil vertellen over het belang van CliniClowns voor doodzieke kinderen of over de belabberde rechten van vrouwen in Iran of Afghanistan.

Allemaal urgente onderwerpen waar echt iets aan moet gebeuren, maar waarom moet ik die boodschap uitgerekend krijgen als ik mijn uiterste best doe om de trein te halen. En op mijn traject gebeurt dat vrijwel iedere dag.

Mateloze irritatie
Ik heb me talloze keren afgevraagd waarom ze dit blijven doen, nadat je ze steeds opnieuw afwijst. Blijkbaar is deze vorm van DM nog steeds effectief. Waarom zouden ze het anders doen? Wellicht is 1 procent response op alle passanten al voldoende om succesvol te zijn, maar wat doet dit met je reputatie? Het deed in elk geval mijn waardering voor de merken CliniClowns en Amnesty International geen goed. Ik irriteerde me mateloos en ik niet alleen.
Digitaal is het al niet veel beter. Ik weet niet of u wel eens een hotel heeft geboekt bij Booking.com, maar heel vaak krijg ik een aanbieding voor een mooi hotel in de stad waarin ik net een hotel geboekt heb. Retargeting noemen ze dat met een modern woord. Ik vind het gewoon ordinaire colportage.

Koopzegels
Wat ik vooral niet begrijp is dat we anno 2023 nog geen betere methode hebben gevonden dan mensen ongevraagd lastig te vallen. Met alle beschikbare data en het enorme scala aan digitale mogelijkheden moeten er toch betere methoden zijn om mij te bereiken. Volgens mij is de essentie van DM dat je de ontvanger centraal stelt en dat je zoveel data verzamelt dat je precies de juiste aanbieding kunt doen op het juiste moment. Dat is niet alleen beter voor het salesresultaat, het is ook goed voor je merk.
Gelukkig zijn er ook goede voorbeelden. Zo vertelde mijn zoon laatst dat hij aan de koopzegels was van Albert Heijn. Een geweldig product volgens hem. ‘Jij? Koopzegels?’, vroeg ik verbaasd. Ik ken de koopzegels vooral van de verfrommelde boekjes van vroeger. Mijn moeder was gebrand op haar koopzegels. Die mocht je niet vergeten. ‘Nou in de eerste plaats heb je met koopzegels de hoogste rente in de markt. Niet onbelangrijk in deze tijd.’ En, misschien nog belangrijker voor hem, was dat hij het in de AH-app allemaal vanzelf kon regelen. ‘Ik ga natuurlijk geen zegeltjes plakken’, lachte hij. Hij adviseerde mij ook de app van Albert Heijn te downloaden. Zo gezegd zo gedaan en nu spaar ik ook als een malle koopzegels, natuurlijk vanwege de hoge rente, maar vooral omdat ik zelf aan de knoppen zit. Ik bepaal hoe en wanneer ik spaar. Ik heb de regie. Wat een luxe. En zo spaar ik nu ook voor pannen voor mijn dochters en voor korting voor biologische producten. Albert Heijn heeft er niet alleen voor gezorgd dat ik meer bij ze de koop. Ik doe het met plezier. Mijn band met Albert Heijn is er sterker van geworden. Albert Heijn heeft begrepen dat het ook of misschien wel juist bij direct marketing gaat om kennis van de ontvanger. En dat als je de regie bij de ontvanger legt, de waardering voor het merk vanzelf komt. Het zou mooi zijn als de marketeers van CliniClowns en Amnesty International daar ook over na zouden denken. Dat zou de waardering voor deze merken enorm goed doen. En dan kan ik ongestoord mijn trein halen.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 16-17, 2023.
 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken