Achter de schermen van het NCTV-noodboekje

Achter de schermen van het NCTV-noodboekje
  • Online
  • 27 dec 2025 @ 10:28
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Bijna 8,4 miljoen huishoudens in Nederland kregen het ‘Informatieboekje: bereid je voor op een noodsituatie’ thuisgestuurd. De uitgave is onderdeel van de publiekscampagne ‘Denk vooruit’ van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV).

Boekje en campagne moet burgers voorbereiden op langdurige noodsituaties zoals stroomuitval, cyberaanvallen en extreem weer. De productie en distributie van de brochure is uitgevoerd binnen het rijksbrede contract voor grafische dienstverlening door Xerox Nederland, in samenwerking met Koninklijke Van der Most.

‘Zowel qua productie als logistiek was dit een bijzondere opdracht’, zegt directeur Marriël van der Most. ‘Vooral de enorme schaalgrootte maakte het een uitdaging.’ Xerox verzorgt binnen het rijksbrede contract het DTP-, print- en drukwerk voor ruim 160 overheidsorganisaties. ‘Wij begeleiden onze opdrachtgevers bij het bewaken van de huisstijl en het realiseren van het best passende product’, licht Judith Vermeer van Xerox toe. ‘Samen met onze partners Osage en Koninklijke Van der Most werken we al zes jaar naar volle tevredenheid voor de overheid. Recent is die samenwerking opnieuw verlengd.’

Voor deze campagne werden 8.375.000 mailpacks geproduceerd, elk met een brochure en een meterkastkaart. ‘In september en oktober zijn miljoenen omslagen, kaarten, enveloppen en brochures gemaakt’, vertelt Van der Most. ‘Na akkoord op de persproeven ging het razendsnel: een dag later rolden de eerste pallets van de persen.’

Xerox en PostNL informeren de NCTV dagelijks over de voortgang van de verspreiding. Ondanks drukte rond onder meer kerstpost wist PostNL in de eerste week al meer dan vier miljoen boekjes te bezorgen. ‘Om een opdracht als deze te laten slagen, is samenwerking cruciaal’, stelt Vermeer. ‘Alle betrokken partijen zijn vanaf het begin bij elkaar gebracht.’

Aanleiding voor de campagne is onderzoek van het Ministerie van Justitie en Veiligheid waaruit blijkt dat zes op de tien Nederlanders denken dat de kans op een noodsituatie is toegenomen. Met ‘Denk vooruit’, die twee jaar loopt, wil NCTV de paraatheid vergroten. De boekjes worden nog tot 10 januari verspreid.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken