Philips leert kinderen repareren met 3D-printing

Philips leert kinderen repareren met 3D-printing
  • Bureaus
  • 23 dec 2025 @ 09:18
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

​Philips heeft met Gen Fix een nieuwe stap gezet binnen zijn Fixables-initiatief, dat consumenten aanmoedigt producten langer te gebruiken door ze zelf te repareren. Met Gen Fix richt het concern zich expliciet op kinderen en families, die via 3D-printing kennismaken met repareren als vaardigheid en mindset. Het programma vormt een volgend hoofdstuk in de samenwerking tussen Philips en Prusa.

De lancering vond plaats tijdens een pop-up workshop in Westfield Chodov in Praag. In plaats van repareren te positioneren als iets lastigs, presenteert Gen Fix het als iets creatiefs en waardevols. Kinderen en ouders leerden er hoe zij met behulp van 3D-printers kleine onderdelen kunnen ontwerpen en printen om kapotte producten of speelgoed te herstellen.

Volgens Philips sluit Gen Fix aan bij een bredere culturele behoefte om bewuster om te gaan met spullen. Door reparatiekennis toegankelijk te maken voor jonge gebruikers wil het bedrijf bijdragen aan een duurzamere omgang met producten. ‘We zien een groeiend verlangen om niet meteen iets nieuws te kopen, maar eerst te kijken of je kunt herstellen wat je al hebt’, aldus een woordvoerder van Philips.

 



Tijdens het evenement werkten kinderen samen met educatieve teams van Philips en Prusa aan het modelleren van vervangende onderdelen. De benodigde printbestanden kwamen deels uit de Fixables-bibliotheek, aangevuld met speciaal voor de workshop ontwikkelde ontwerpen. ‘Het idee was om kinderen te laten ervaren dat repareren iets is om trots op te zijn’, stelt een betrokken maker vanuit Prusa. ‘Door zelf iets te maken, groeit hun vertrouwen en probleemoplossend vermogen.’

Naast praktische workshops bood het evenement live demonstraties, tutorials en verhalen uit de maker community. De boodschap: een gerepareerd object kan net zo waardevol zijn als een nieuw cadeau. De slogan ‘gift something fixed this Christmas’ onderstreepte dat gedachtegoed.

Na de lancering wordt Gen Fix ondersteund met digitale content en een internationaal platform dat gezinnen en communities uitnodigt om repareren te omarmen als vanzelfsprekend onderdeel van het dagelijks leven.

Credits
Philips
Claudia Calori – Head of Marketing Excellence, Personal Health
Josefien Olij – Senior Marketing Communications Director, Personal Health
Gina Hakstege – Senior Marketing Communications Manager, Personal Health
Pieter Jelle Buijs – R&D Lead, Grooming & OneBlade
Robert Godlieb – R&D Project Leader, Grooming & Beauty

LePub
Bruno Bertelli - Global CEO LePub, CCO LePub Worldwide
Cristiana Boccassini - Global CCO
Mihnea Gheorghiu - Global CCO
Andrey Tyukavkin - Global Executive Creative Director & Chief Invention Officer
Kika Douglas - CCO, Amsterdam
Sam Rowlands - Executive Creative Director, Amsterdam
Sandrine LeGoff - Executive Creative Director, Amsterdam

Publicis Czech Republic
Zoran Boškovič - Account Director
Veronika Hurdova - Account Manager
Josef Kostrhún - Producer
Jiří Macek - Producer

Průša Research
Josef Průša - Founder & CEO
Mikoláš Zuza - Head of Content
Rudolf Krčmář - CMO
David Schwarz - Creative Artist

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken