[column] Als rendement op feel good-kapitalisme prefereert
![[column] Als rendement op feel good-kapitalisme prefereert](/food-en-retail/weblog/2025/02/column-als-rendement-op-feel-good-kapitalisme-prefereert/koffie-feel-good-dominik-hofbauer-nzus-unsplash-nw-juist.jpg)
- Food-en-retail
- 26 feb 2025 @ 15:00
- Link
-
Rupert Parker Brady
directeur
Retaildenkers - Geen tag
- 26 feb 2025 @ 15:00
- Rupert Parker Brady
Ooit was Unilever een bedrijf waar je respect voor had. In mijn vorige leven als hoofdredacteur van MarketingTribune gaf het Nederlandse co-ownership een oranje glans aan het wereldconcern met 1600 merken. Marketeer Antony Burgmans, die luis in de pels Ben & Jerry's kocht, kreeg 25 jaar geleden de opdracht om na de overname van Bestfoods radicaal 1200 merken te saneren. En met slechts 400 power brands de harten wereldwijd te veroveren. Hoe het verder ging.
Paul Polman constateerde jaren later fijntjes dat de kosten onder zijn illustere voorganger wel waren teruggelopen, maar de omzet ook. 'Dan zijn dat lege eieren. We zien dat we groeien waar we meer keuze bieden.' Polman bekeerde zich tot duurzaamheidsgoeroe, wimpelde een overnamebod van Kraft Heinz koeltjes af, en voegde missiemerken De Vegetarische Slager en Pukka tea toe.
Insider Alan Jope zette vanaf 2019 in op meer 'sustainable living brands' en hees de vlag voor diversiteit en inclusiviteit.
Maar tijden veranderen, en shareholders geloven niet in feel good kapitalisme als het niet rendeert. De iconische theedivisie werd verkocht, Unilever kleurde 100% Brits en de consumentenprijzen stegen fors. Outsider Hein Schumacher erfde de smet van 'graaiflatie' en de toorn van ontevreden aandeelhouders. Het door vriend en vijand geroemde duurzaamheidsbeleid ging op waakstand, en alle ballen op de 30 topmerken met de grootste groeipotentie. Unox en Conimex zijn verkocht, rul gehackt en kipstuckjes staan in de etalage, en de iconische ijsdivisie wordt afgesplitst met een Nederlandse beursnotering. Na 20 maanden mag ijzeren Hein subiet zijn biezen pakken. Vanaf 1 maart 2025 zal - godbetert - een rekenmeester de groeistrategie verder brengen. Met de opdracht extra waarde te creëren voor de aandeelhouders. Al 25 jaar hetzelfde liedje.
Unilever acteert als een kip zonder kop, aandeelhouders plukken driftig de laatste veren uit het arme beest. De afgelopen 25 jaar is voeding als kernactiviteit opgesoupeerd. Hellmann's en Knorr mogen nog even. Miljarden marketingeuro's worden nu gepompt in de meer renderende beauty en wellness markten. Het trotse marketingbedrijf is verworden tot een bank met een kluis vol zielloze goudstaven. En groeidiamantjes in de vorm van navulbare deo. Leuk, maar het smaakt nergens naar. Unilever was ooit heel wat. Maar nu kan het beter zichzelf herdopen, of verkopen aan de hoogste bieder.
Rupert Parker Brady
retail- en retailmedia expert
- Vergroot je kennis tijdens de a.s. tweede Retail Media Day.
foto: Dominik Hofbauer / Unsplash
-
Rupert Parker Brady
- Werkt bij: Retaildenkers
- Functie: directeur
- Website:http://www.retaildenkers.nl/
- Profiel »
- retailmedia
- ceo
- principes
- beauty
- retail
- DVS
- Unilever
- Paul Polman
- mvo
- Hein Schumacher
- Antony Burgmans
- merken
- Unox
- food
- Hellmann's
- Rupeert Parker Brady
- winst
- Alan Jope
- Knorr
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




