“Do Tell” winnaar PIM Marketingliteratuurprijs 2024
- Algemeen
- 14 nov 2024 @ 20:56
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Geen tag
- 14 nov 2024 @ 20:56
- Redactie MarketingTribune
De PIM Marketingliteratuurprijs van Platform Innovatie in Marketing (PIM) gaat dit jaar naar Do Tell van Bart Lombaerts, Ann Maes, Frederik Picard & Chris Van Gils. De prijs voor de Bewustmaker 2024 gaat naar Empathie werkt van Bart de Leeuw & Mieke Fonck.
Voor de 22e editie van de PIM Marketingliteratuurprijs werden 35 marketingboeken ingestuurd en door de jury op de longlist geplaatst. Zeven daarvan haalden de shortlist. Juryvoorzitter Hans Molenaar: ‘Het zijn stuk voor stuk relevante en zinvolle boeken waar marketeers direct mee aan de slag kunnen. Ze behandelen een grote variatie aan onderwerpen en direct toepasbaar voor de marketing professional.’
De hoofdprijs ging dit jaar naar Do Tell, een boek dat bedrijven volgens de jury een helder stappenplan biedt om hun duurzaamheidsinspanningen authentiek en effectief te communiceren. Vier marketing- en communicatie-experts leggen hierin uit hoe je een geloofwaardig en gedragen duurzaamheidsverhaal opbouwt. Moet je stil blijven in een wereld waarin elke claim onder een vergrootglas ligt? Of ligt er juist een kans om via heldere communicatie een sterker merk op te bouwen?
De jury over Do Tell: 'Do Tell is een must-read voor marketeers die duurzaamheidscommunicatie serieus willen nemen. Het boek biedt een diepgaande handleiding voor effectieve, oprechte communicatie over duurzaamheid, zonder in de valkuil van greenwashing te trappen. Het gaat in op de vraag hoe je jouw inspanningen overtuigend kunt overbrengen, zonder te veel of te weinig te vertellen. Een grondig en omvangrijk werk, maar absoluut de moeite waard voor iedereen die duurzaamheid met impact over het voetlicht wil brengen.'
Winnaar PIM Bewustmaker 2024
Dit jaar werd Empathie werkt beloond met de PIM Bewustmaker-prijs, een titel die de aandacht vestigt op de essentiële rol van empathie in merkcommunicatie. In een tijd van toenemende sociale en economische tegenstellingen toont het boek aan hoe een empathische benadering het verschil kan maken, zowel tussen merken en consumenten als binnen organisaties zelf. Marketingbureau The Oval Office en Insites Consulting onthullen met concrete cases en overtuigende statistieken de kracht van empathie voor een merk. Empathische merken presteren tot vier keer beter op loyaliteit en aankoopintentie, terwijl empathische werkgevers een hogere werknemersbetrokkenheid en -loyaliteit ervaren. Dit boek inspireert bedrijven om mensgerichte strategieën te omarmen voor een duurzame impact op hun werknemers, klanten en winstgevendheid.
'Empathie werkt laat zien hoe het vermogen om je echt in een ander te verplaatsen, van onschatbare waarde is voor merken en bedrijven. Het boek legt uit hoe je empathisch denken kunt integreren in zowel externe communicatie met klanten als interne relaties met medewerkers. Door empathie centraal te stellen in je communicatie versterk je niet alleen de band met je doelgroep, maar bouw je ook een hechter team dat samen sterker staat. Bedrijven die empathie omarmen, creëren een werk- en merkcultuur waarin mensen zich gehoord, begrepen en gewaardeerd voelen. En dát maakt uiteindelijk het verschil', aldus juryvoorzitter Hans Molenaar.
Keynote sessies
De dag bood daarnaast sessies van experts Charida Dorder en Wim Vermeulen. Charida Dorder, winnaar van de PIM Marketingliteratuurprijs 2023, deelde in haar sessie AI in Marketing hoe kunstmatige intelligentie het marketinglandschap radicaal verandert. Ze presenteerde hoe AI-trends traditionele methoden zoals persona’s en handmatige contentcreatie snel inhalen en marketeers nieuwe kansen geven om relevant te blijven. Dorder inspireerde het publiek met cases en stappenplannen om AI direct in te zetten in het dagelijks werk, en gaf waardevolle inzichten in de ethische uitdagingen rondom AI.
Wim Vermeulen, vorig jaar winnaar van de Bewustmaker-prijs met zijn boek Speak Up Now!, legde opnieuw de urgentie van duurzaamheid in communicatie bloot. In een krachtige sessie benadrukte hij dat bedrijven nu moeten handelen om geloofwaardig te zijn voor consumenten, die steeds hogere verwachtingen hebben op het gebied van duurzaamheid. Met praktische adviezen en inspirerende voorbeelden liet hij zien hoe zakelijke winst en verantwoordelijkheid voor de planeet hand in hand kunnen gaan.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events