Redactie MarketingTribune


Plaknachten houden Nederland wakker
Maar liefst 79 procent van de Nederlanders slaapt slecht tijdens zogeheten plaknachten – broeierige nachten waarin de temperatuur niet onder de 20°C komt. Dat blijkt uit onderzoek van slaapexpert Beter Bed. De gevolgen zijn merkbaar: 46 procent voelt zich de volgende dag minder productief en 37 procent is sneller geïrriteerd.

Portfolio Yune
Yune is een creative content agency en maakt deel uit van IPG Mediabrands. Hun missie: merken menselijk maken. ‘Wat Yune creëert, van video en social tot influencer-campagnes en brand design, is altijd authentiek en oprecht’, zoals Thijs Jaski, managing director van Yune, het treffend zegt. ‘Alleen met menselijke verbinding raak je communities en doelgroepen recht in het hart. Menselijke merken zijn dan ook aantoonbaar opmerkelijker. Wij maken merken menselijk aan de hand van drie elementen: emotie, empathie en echtheid. Het gaat erom hoe content voelt, hoe herkenbaar het is en hoe oprecht het overkomt.’

Digital humans, data en durf, zo bouwt Hibou aan de PR van morgen
Afgelopen donderdag 3 juli stroomde het kantoor van Hibou in Amsterdam vol met klanten, vakgenoten en nieuwsgierige volgers. De aanleiding? Het 7-jarig bestaan van het bureau dat de PR-wereld een digitale schop onder de kont gaf én de lancering van een nieuw hoofdstuk. Want Hibou is niet meer het bureau dat in 2018 begon met een frisse blik. Het is een beweging geworden. En die bewéégt opnieuw.

Inschrijving Grand Prix Content Marketing geopend
De inschrijving voor de Grand Prix Content Marketing, de meest prestigieuze, leukste en inhoudsvolle Awards en bekroningen van het marketingjaar, is weer geopend.

Wat merken kunnen leren van online casino's: Digitale marketing op topniveau
In een sterk gereguleerde markt als die van online gokken, waar de speelruimte voor marketing beperkt is, blijken casino-operators verrassend behendig. Hun geheim? Slimme datagedreven strategieën, vlekkeloze omnichannel ervaringen en een haarscherp gevoel voor klantbehoefte. Tijd voor marketeers uit andere sectoren om de kaarten opnieuw te schudden.

Ontdek hoe merken hun effect op conversie maximaliseren
Op donderdag 15 mei is het zover: de Retail Media Day 2025, hét event voor marketing- en e-commerceprofessionals die voorop willen lopen in het snelgroeiende domein van retail media. Een dag vol inspiratie, inzichten en praktische tips zoals de sessie van Stefan Heijdra, Lead E-commerce bij OMG Transact en Strategy Lead Tale Meester van OMD.

MarketingTribune en Hibou lanceren AI-versie van hoofdredacteur Imke Walenberg
In samenwerking met Hibou heeft BBP Media, uitgever van onder andere MarketingTribune, tijdens het Branded Content Event een digitale versie van hoofdredacteur Imke Walenberg ontwikkeld. Het project is een eerste stap in het verkennen van de mogelijkheden van zogeheten ‘digital humans’ binnen de marketing- en mediawereld.

Marktonderzoekbranche groeit verder in 2024
In de vorige editie van het Trendrapport schreven we al dat AI de turbo zou zetten op de ontwikkelingen in het vak. Nou, die turbo ging erop. Niet dat iedereen volop aan de gang is met AI, maar het is van buzzword uitgegroeid tot levensechte tool. Met genoeg discussie eromheen, trouwens. De branche draaide ondertussen al dan niet met AI door. De omzet steeg weer verder, met iets meer dan 3%.

Eerste keynote spreker Retail Media Day: retail marketing goeroe Engin Celikbas
Op 15 mei 2025 spreekt Engin Celikbas, Managing Director EMEA bij Future Stores, op de Retail Media Day in Media Plaza, Utrecht. Hij zal ingaan op de rol van Future Stores als fysiek retailplatform voor merken die retailmedia willen inzetten om snel in te spelen op culturele trends.

Samenwerking De Koffiejongens en Marie-Stella-Maris: giftset voor nieuwe abonnees
De Koffiejongens en Marie-Stella-Maris werken samen om de decembermaand voor nieuwe abonnees van De Koffiejongens mooier te maken. Zij krijgen een giftset van Marie-Stella-Maris.

“Do Tell” winnaar PIM Marketingliteratuurprijs 2024
De PIM Marketingliteratuurprijs van Platform Innovatie in Marketing (PIM) gaat dit jaar naar Do Tell van Bart Lombaerts, Ann Maes, Frederik Picard & Chris Van Gils. De prijs voor de Bewustmaker 2024 gaat naar Empathie werkt van Bart de Leeuw & Mieke Fonck.

Blokker failliet verklaard door Rechtbank Amsterdam
De bewindvoerders van Blokker hebben bij de Rechtbank in Amsterdam omzetting van de op 4 november 2024 toegekende surseance van betaling naar faillissement gevraagd. De Rechtbank heeft dat faillissement inmiddels uitgesproken.

Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit zijn sleutelwoorden om jongeren te bereiken'
Hoe denken jongeren over actuele topics zoals duurzaamheid, innovatie en employer branding? Wat vinden ze belangrijk in het leven? Welke media gebruiken jongeren? Wat vinden ze nou eigenlijk van reclame? En waar moet een merk echt aan voldoen? Allemaal vragen die Het Grote Jongerenonderzoek (N = 2.716) van Mediahuis, MediaTest en Wayne Parker Kent royaal beantwoordt. Hier vind je de belangrijkste bevindingen van dit jaar handig op rij.

Mens centraal op 12e Congres Contentmarketing & Webredactie
Het Congres Contentmarketing & Webredactie, georganiseerd door blended agency iO, speelt in op een meer dan relevante vraag: 'Hoe raken we elkaar nog in het hart als alles door AI wordt gedaan?'

‘Mensen maken merken’ uitgangspunt activatie-campagne Rabobank
In de hedendaagse snel veranderende wereld is opvallen een vak apart. Bij Opvallers geloven ze dat de kracht van merken voortkomt uit mensen. Een voorbeeld van die filosofie is de Rabobank-campagne “Met sport win je vrienden”.

Endeavour neemt Surf&turf over
Het Haarlemse digital agency Endeavour neemt het eveneens in Haarlem gevestigde Surf&turf over. Met deze overname verrijkt Endeavour de al aanwezige e-commercediensten met een sterke expertise op Shopify.
![[column] Less talk, more rock; positioneren is een kwestie van de eenvoud bewaken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Less talk, more rock; positioneren is een kwestie van de eenvoud bewaken
Als marketeer leef en adem je jouw merk, en het lijkt alsof elke keuze die je maakt van het grootste belang is. Het perspectief van de klant is minder intens. Voor die klant is jouw merk vaak slechts een van de vele indrukken die dagelijks op hem of haar afkomen. Jouw merk is dus niet het centrum van zijn wereld. Dat is even schrikken.

‘Marketeers hebben een belangrijke taak in het voorkomen van phishing’
In de AI-gedomineerde digitale wereld van nu is security relevanter dan ooit. Ransomwarebedrijven hebben professionele klantenservices en gebruiken geavanceerde phishingmethodes met een sterk staaltje marketing erin. Mede daarom spelen ook marketeers een belangrijke rol bij het voorkomen van beveiligingslekken, aldus Security Experts Menno Hoekstra en Koos Barendrecht van het Haarlemse agency Endeavour.

Winkelstraat.nl: 'In Duitsland is nog een hele markt te winnen'
Ongeveer twaalf jaar na de oprichting is het tijd voor een nieuw hoofdstuk voor online platform voor designkleding Winkelstraat.nl. Onder de vlag van The Platform Group (TPG) ligt Europa aan de voeten van het luxe modeplatform. Eerste halte: Duitsland.
![[column] Mobieltjes de klas uit!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Mobieltjes de klas uit!
Begin 2024 trad vrij geruisloos nieuwe regelgeving in werking die het leven van jongeren behoorlijk beïnvloedt: het smartphoneverbod op middelbare scholen, basisscholen en speciaal onderwijs. Wat was de aanleiding en hoe vergaat het de leerlingen en docenten nu, enkele maanden na invoering?

Dentsu Lab stelt nieuw managementteam EMEA aan
In juni 2024 kondigde Dentsu aan dat Dentsu Lab Tokyo uit gaat breiden om een wereldwijd netwerk van creatieve R&D Labs te vormen. Nu onthult Dentsu het managementteam van Dentsu Lab voor de EMEA-regio: Ashley Knight wordt Hoofd Strategie, Pascal Rotteveel Executive Creative Director en Florian Root Business Director.
- AlgemeenNieuws Cannes Lions 2025: menselijkheid als...Nieuws VIA lanceert AI-tool voor...Nieuws Kinderboekenweekgeschenk wordt...Nieuws Eerste 'unbottled' drankje zet...Nieuws [marketeer 230] Ivo Duits - founder...Nieuws Onderzoek: Merken zouden meer...
- B2BNieuws TicketSwap onthult trends...Nieuws Marketingtransfers week 37, 2025Nieuws ASML investeert in AI-bedrijf Mistral Nieuws Loop: marketing in het AI-tijdperkNieuws Marketingtransfers week 36, 2025Nieuws HubSpot lanceert golf aan...
- BureausNieuws Univé lanceert zakelijke campagne...Nieuws Mooie Boules en Gardeners bundelen...Nieuws Closed on Monday opent lift voor...Nieuws Multi-Gyn kiest voor...Nieuws Christian Alexander viert...Nieuws Nieuw geluid voor nieuwe VanMoof
- ContentmarketingNieuws Thuisarts start campagne tegen...Nieuws Soilmates lanceert 'Ugly Gems Guide'Nieuws FME en We Agency lanceren...Nieuws [GPCM2025] 'De prijs was een enorme...Nieuws Univé zet kindertekeningen in voor...Nieuws Kinderen ontwerpen feestdagenkaarten...
- DesignNieuws 6 architecten- en...Nieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...Nieuws UMCG heeft nieuwe merkidentiteit van...Nieuws 'Smeuïge' samenwerking tussen...Nieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...
- Food en RetailNieuws Primeur in Haarlem: eerste...Nieuws Dirk haakt stevig in op Prinsjesdag...Nieuws Dumfries helpt tieners leren...Nieuws Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw...Nieuws Heineken 0 punt 0 bereikt 10K...Nieuws Kruidvat versterkt...
- MediaNieuws FD zet roze kleur centraal in nieuwe...Nieuws KPN en S10 starten campagne tegen...Nieuws Donald Duck blijft populairste...Nieuws Ook Prime Video brengt Premier...Weblog [column] GenZ en de power van...Nieuws De Telegraaf bereikt zakelijke...
- Online MarketingNieuws KLM bereikt 6,3 miljoen klanten met...Nieuws Kaart wint van appje bij verjaardagenNieuws NS Stations lanceert game met...Nieuws TikTok bereikt 200 miljoen Europese...Nieuws Etos viert 100.000 volgers met...Weblog [column] Marketingfacts Focus #7
- SponsoringNieuws Hera United trapt af met top...Nieuws Beko nieuwe confidence partner van...Nieuws KPN haakt in met 'Sail together'Nieuws Viaplay start Premier...Nieuws Vitesse brengt ode aan supporters in...Nieuws Tour of Holland na 21 jaar terug met...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hoe neuro-contextual advertising campagnes significant verbeterd
- [column] De oogst van 30 jaar merkmanagement (deel 2 van 4)
- Podcastserie ‘The Next Tony’ trapt af met Marcel Belt
- [marketeer 230] Ivo Duits - founder Ivono
- Consumenten eisen openheid over dataopslag
- Eerste 'unbottled' drankje zet nieuwe standaard voor...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes