De marketingtransfers van week 8, 2025

De marketingtransfers van week 8, 2025
  • B2b
  • 28 feb 2025 @ 08:00
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Personalia

Partir c'est mourir un peu, behalve in marketingminnend Nederland lijkt het. In deze aflevering een hoofdrol voor CEO’s die na lange dienstverbanden het stokje overdragen en gaan rentenieren, of niet? MarketingTribune houdt de vinger aan de pols!

SuperHeroes wil de wereld redden van ‘boring advertising’. De lat ligt dus hoog voor de drie nieuwe talenten die het team komen versterken: Sako Tvildiani (Art Director), Cillian Kenny (Copywriter) en Jessica Däschner (Social & Media Hero). Tvildiani werkte eerder voor Innocean Berlijn en Cloud Factory. Kenny werkte eerder bij Forsman & Bodenfors Dublin en verhuisde vervolgens naar Amsterdam om aan de slag te gaan bij Dept, voordat hij freelancer werd. Tvildiani en Kennis gaan samen werken als creatief team. Däschner heeft eerder aan klantzijde bij Rituals gewerkt. Django Weisz Blanchetta, Chief Executive Hero bij SuperHeroes: ‘Sako, Cillian en Jessica zijn het soort creatief talent waarmee we als bureau voorop blijven lopen. Met hun opvallende ideeën en slimme social aanpak passen ze perfect bij onze earned-first manier van werken. We zijn superblij dat ze er zijn!’

Cillian Kenny, Sako Tvildiani en Jessica Däschner

Isold Heemstra wordt CCO van de Volksbank. Zijn benoeming is een eerste stap in aanloop naar het creëren van de COO-functie per 1 juli 2025. Het huidige takenpakket van de CCO bevat zowel een commerciële als een operationele component. In lijn met de transformatie naar een eenvoudigere organisatie, wordt de nieuw te vormen COO-functie meer toegespitst op de operationele taken van de bank. De COO wordt verantwoordelijk voor de hypotheekorganisatie, dagelijks bankieren en klantcontact, duurzaamheid (ESG), IT, programma- en projectmanagement. Heemstra is een executive manager met ruime ervaring op het gebied van bankieren, verzekeren, operations en digitalisering. Hij was onder meer CEO ING Frankrijk en CEO ING Tsjechië. Gerard van Olphen, voorzitter van de Raad van Commissarissen van de Volksbank: ‘De Raad van Commissarissen is verheugd met de benoeming van Isold Heemstra. Hij heeft bewezen sterke organisatorische vaardigheden en een goed begrip van operationele processen in een commerciële, bancaire omgeving. Isold heeft het vermogen om teams effectief en resultaatgericht te leiden in tijden van verandering. Dit alles maakt hem de aangewezen persoon om deze positie te bekleden en om de transformatie van de Volksbank samen met zijn mede-boardleden in goede banen te leiden.’ Heemstra zelf over zijn nieuwe functie: ‘De Volksbank staat de komende jaren voor een flinke opdracht. In relatief weinig tijd ondergaat de bank een stevige transformatie met impact op de organisatie en op de IT- en data-infrastructuur. Mijn hele werkzame leven zet ik al mijn tanden in dergelijke verandertrajecten. Samen met een team complexe uitdagingen volbrengen, daar krijg ik energie van. En persoonlijk vind ik het fijn om na 18 jaar in het buitenland gewerkt te hebben, weer met mijn gezin in Nederland te komen wonen.’

Isold Heemstra

Maron Busnel
keert terug naar Peugeot Nederland. In haar nieuwe rol als Brand Director zal zij per 1 maart 2025 verantwoordelijk zijn voor de verdere groei en positionering van het merk in Nederland. Zij volgt hiermee Bastiaan de Groot op. Busnel werkte eerder als Marketing & Transformation Director bij Stellantis Financial Services. Daarvoor bekleedde zij managementfuncties binnen Peugeot Nederland, als verantwoordelijke voor sales en marketing. ‘Busnel: ‘Ik ben enorm verheugd om terug te keren. Peugeot heeft een ontzettend rijke historie in Nederland en is een prachtig merk met een zeer uitgebreid en geëlektrificeerd modellenportfolio. Het is geweldig om terug te keren naar een merk met zoveel allure en een fantastisch retailernetwerk.’

Maron Busnel

RA*W
, het platform voor jong talent in de creatieve industrie, heeft een nieuwe Raad van Toezicht en Raad van Advies aangesteld: ‘RA*W heeft zich de afgelopen jaren stevig gevestigd als platform voor jong talent in de creatieve industrie, maar met dat succes komen ook nieuwe uitdagingen en nieuwe vragen. Om die goed te beantwoorden, was het tijd voor een professionaliseringsslag die past bij waar de stichting vandaag de dag staat, maar vooral ook waar we naartoe willen.’ De Raad van Toezicht (RvT) houdt strategisch toezicht en ondersteunt de organisatie in zijn ontwikkeling. De nieuwe leden zijn: Roderick Wijsmuller, Robert Volten & Heleen Heijt. De Raad van Advies (RvA) biedt inhoudelijke expertise en denkt actief mee over de koers. De nieuwe leden zijn: Kyra Roest, Reinier Steures, Wybe Sallows, Amber Haank, Laura te Hennepe & Jhelisa Panfred.

RA*W

Per 1 maart treedt Tom Roedolf aan als de nieuwe zendermanager van SBS6. Hij volgt René Oosterman op. Roedolf werkte eerder bij SBS6, maakte een korte uitstap naar de producentenkant, maar keerde in 2024 terug. Roedolf: ‘Ik ben ontzettend trots en dankbaar dat ik deze rol mag vervullen. SBS6 is een zender met een sterke identiteit en een enorm loyaal publiek, en ik kan niet wachten om samen met de presentatoren, collega’s en producenten verder te bouwen aan de identiteit en programmering van deze mooie televisiezender. Ik heb er ontzettend veel zin in!’ Frans Klein, Directeur Televisie: ‘Tom kent het bedrijf en SBS6 door en door en heeft een duidelijke visie op de zender. Hij voelt zich nauw verwant met onze kijkers en weet dit te vertalen naar programma’s die bij hen geliefd zijn. Zijn persoonlijkheid en ervaring maken hem de juiste persoon om SBS6 verder te laten groeien. Ik kijk uit naar onze samenwerking. Tegelijkertijd wil ik René enorm bedanken voor zijn jarenlange toewijding en vakmanschap. Hij heeft een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van SBS6 en ik ben blij dat we ook in de toekomst van zijn expertise kunnen blijven profiteren.’ Oosterman wordt over iets meer dan een jaar 67 en vindt het tijd voor een nieuwe fase: ‘Na een prachtige tijd bij SBS6 ga ik meer reizen en als freelancer de krenten uit de pap pikken. Ik ben blij dat mijn opvolger uit onze eigen gelederen komt en draag met veel vertrouwen het stokje over aan Tom. Daarnaast blijf ik betrokken bij Talpa Network als adviseur van de tv-directie.’

Tom Roedolf | foto © William Rutten

In navolging op het vertrek van CEO Ton van Veen stelt Jumbo Tom Heidman aan tot interim CEO. Hij gaat 1 maart 2025 van start en tot 1 april - het moment dat Ton van Veen aftreedt - zullen Tom en Ton samen werken. Heidman is geen onbekende voor Jumbo. Hij was bijvoorbeeld CEO bij C1000 toen Jumbo de concurrent overneem. Verder heeft hij meerdere directieposities bekleed, waaronder bij Albert Heijn, Gall & Gall en Retail Network. Daarnaast is hij als commissaris betrokken geweest bij Vion, Vermaat, Euroma en Remia. Colette Cloosterman-Van Eerd: ‘Wij zijn blij Tom aan het directieteam toe te voegen. Met zijn persoonlijkheid, kwaliteiten en ruime ervaring, waaronder ook kennis van de Jumbo-formule, zien wij in Tom de ideale kandidaat om tijdelijk invulling te geven aan de rol van CEO. Graag gaan we samen met hem deze nieuwe fase in en bouwen we voort op de solide basis die er nu staat. Ondertussen gaat de zoektocht naar een vaste CEO door. Wij hebben er alle vertrouwen in iemand te vinden die voor een lange termijn verbonden zal zijn aan ons familiebedrijf.’ Na vele jaren actief te zijn geweest in directieposities nam Heidman het besluit zich te focussen op diverse commissarisrollen en zijn passie voor het ontwikkelen van voedingsproducten, maar deze functie kon hij niet aan zich voorbij laten gaan: ‘Voor een interim CEO-rol bij Jumbo maak ik graag ruimte. Ik heb al meerdere keren kennis gemaakt met dit mooie bedrijf en ik kijk ernaar uit om samen met de familie Van Eerd, het directieteam en alle andere collega’s en ondernemers voort te bouwen aan de hernieuwde groeifase vanuit de stevige basis die is gelegd.’ Cloosterman-Van Eerd tot slot: ‘In de komende periode nemen we uiteraard ook uitgebreid de tijd om afscheid te nemen van Ton van Veen. Onderdeel daarvan is een moment waarbij we stil zullen staan bij een fantastische reis van bijna 21 jaar waarin we samen met Ton Jumbo lieten groeien.’

Tom Heidman

CEO en voorzitter van de Executive Board van Wolters Kluwer Nancy McKinstry heeft alvast haar vertrek aangekondigd, dat begin 2026 gaat plaatsvinden. Zij wordt opgevolgd door Stacey Caywood de huidige CEO van Wolters Kluwer Health. Wolters Kluwer rapporteerde in 2024 een jaaromzet van € 5,9 miljard. De groep bedient klanten in meer dan 180 landen, heeft vestigingen in meer dan 40 landen en heeft wereldwijd ongeveer 21.400 mensen in dienst. Quote becijferde wat McKinstry in haar maar liefst 22 jaar verdiend heeft: ‘Tellen we alle getallen bij elkaar op dan heeft Wolters Kluwer CEO Nancy McKinstry in 22 jaar maar liefst €229 miljoen bijeengesprokkeld. Klein grut als pensioen, dividenden en overige compensaties niet meegenomen. Relatief klein, zeggen we erbij. Haar aandelenbelang levert momenteel toch €1 miljoen dividend per jaar op. Omgerekend heeft haar tijd bij Wolters Kluwer gemiddeld zo'n €10 miljoen bruto per jaar opgeleverd. Of ze op haar vermogen een lekker rendement heeft gemaakt weten we dan weer niet.’ De koers van het aandeel ging fors omlaag na aankondiging van het vertrek van McKinstry.

Ook Unilever wisselt van CEO: Hein Schumacher wordt opgevolgd door Fernando Fernandez, de huidige CFO. Voordat hij in januari 2024 CFO werd, was Fernandez President of Beauty & Wellbeing, President Latin America, CEO Brazil en CEO Philippines.

Fernando Fernandez

Carlo Pirrone
wordt per 3 maart 2025 benoemd tot Secretaris-Generaal van Feve, de Europese Federatie van de Verpakkingsglasindustrie. Hij volgt Adeline Farrelly op, die sinds 2008 in deze functie actief was. Pirrone brengt ruime ervaring mee op het gebied van overheidsrelaties, Europees beleid en de verpakkingsindustrie. Voorheen was hij directeur van het Brusselse kantoor van Seda International Packaging Group, bestuurslid van Europen en voorzitter van de Milieugroep van BusinessEurope. Eerder was hij Senior Adviseur bij Confindustria en medeoprichter van Aegis Europe. ‘Ik voel me vereerd om deze rol op me te nemen in zo’n transformatieve periode voor de Europese verpakkingsglasindustrie,’ aldus Pirrone. ‘We hebben EU-beleidsmakers nodig die duurzaamheid en industriële concurrentiekracht centraal stellen in de Europese agenda.’ Martin Petersson, voorzitter van Feve, noemt Pirrone’s strategische visie en leiderschap ‘van onschatbare waarde’ voor de sector.

Carlo Pirrone

Bas Verheijen
is sinds januari 2025 benoemd tot Chief Commercial Officer bij Hema, waar hij verantwoordelijk is voor merkstrategie, category management, design en marketingcommunicatie. Voorheen was hij Chief Customer Officer bij Hema (vanaf 2021), met een focus op merkstrategie, formatontwikkeling, design en marketingcommunicatie. Eerder bekleedde Verheijen de rol van Chief Marketing Officer bij Blokker van 2017 tot 2019, waar hij de algehele bedrijfsstrategie en marketingcommunicatie leidde. Als medeoprichter en Chief Marketing Officer bij Picnic Technologies (2012-2016) droeg hij bij aan de ontwikkeling van het merk en de categorieën.

Bas Verheijen

PR- en contentmarketingbureau Mediatic heeft Sabine de Witte per direct aangesteld als Chief of Staff. De benoeming markeert de afronding van een forse groeifase voor het bureau, dat zich richt op impactgedreven organisaties zoals Stichting RIONED, Vivera en Brunel Solar Team. De Witte brengt ruime ervaring mee in strategische PR- en communicatieposities bij startups en scale-ups, waaronder TradeYourTrip, Bitvavo en de Dutch Startup Association. Ze was tevens co-founder van Pioneer Academy, dat in 2023 werd verkocht. ‘Mediatic staat op een kantelpunt in haar ontwikkeling’, zegt De Witte. ‘Ik kijk ernaar uit om samen met het team de verdere groei vorm te geven en strategische doelstellingen te vertalen naar concrete actieplannen.’ Met de aanstelling van De Witte zet het bureau een volgende stap in zijn ambitie om impactorganisaties sterker op de kaart te zetten.

Sabine de Witte

Jochem Leegstra van het fameuze, maar onmogelijk spelbare designbureau '...,staat' en uitgever van bestseller The New Stijl maakt een doorstart. Dit na een tijdelijk faillissement. Hij neemt namelijk weer mensen aan, lezen we op LinkedIn, onder de iets beter uitspreekbare naam 'AndStaat'. Hoera!


samenstelling & redactie Nanny Kuilboer & Tamara de Vos


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken