
Ra*w brengt Cannes Lions naar Amsterdam
Kon je er in juni niet bij zijn in Cannes? Geen zorgen: op 17 september haalt Ra*w de magie van het Lions Festival of Creativity naar Amsterdam. Tijdens het After Cannes-event in filmhuis FC Hyena blikt de organisatie terug op het festival met sprekers, winnaars en deelnemers aan de Ra*w Summer Course.
![[column] Wat marketeers doen als niemand kijkt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat marketeers doen als niemand kijkt
Wij, marketeers, zijn extreem goed in druk zijn met zaken die niet zo belangrijk zijn. We vergaderen te lang en te vaak, jagen zinloze hypes na en spenderen teveel tijd in de LinkedIn-feed; je weet het zelf ook. En als we al werk doen, is het vaak repetitief klotewerk. Tijd om daar iets aan te doen.
![[Grote Jongerenonderzoek] (7) Online tijdschrift in de lift](/templates/img/lazyload.gif)
[Grote Jongerenonderzoek] (7) Online tijdschrift in de lift
Het Grote Jongerenonderzoek is hét onderzoek van Mediahuis en MediaTest waarin het gedrag, de visie en het gebruik van media onder jongeren wordt getest. Wat vinden zij belangrijk? In acht hoofdstukken zetten we wekelijks de belangrijkste bevindingen op een rij. Met vandaag deel 7: Magazines en leesgedrag.
![[column] De oogst van 30 jaar merkmanagement (deel 1 van 4)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De oogst van 30 jaar merkmanagement (deel 1 van 4)
In de jaren negentig kreeg merkmanagement in Nederland een stevige impuls. Pionier en merkprofessor Giep Franzen zette het merkdenken op de kaart met de oprichting van Swocc en initieerde de eerste postdoc opleiding Merkmanagement aan de Rijksuniversiteit Groningen. Grote FMCG-bedrijven richtten daarna merkteams op en het merk kreeg een centrale plek in de strategie.

Marketeers worstelen met social SEO-strategie
Hoewel Nederlandse marketeers het belang van social SEO breed onderkennen, blijkt de praktische uitvoering achter te blijven. Uit nieuw onderzoek van social agency Team5pm blijkt dat 74 procent social SEO als (zeer) belangrijk ziet voor online vindbaarheid, maar slechts 30 procent beschikt over een concrete strategie.
![[analyse] De veranderende bureauwereld: 'Go big, go niche or disappear'](/templates/img/lazyload.gif)
[analyse] De veranderende bureauwereld: 'Go big, go niche or disappear'
De marketing- en reclamewereld is als altijd volop in beweging, maar traditionele bureaus vechten nu voor hun bestaan. Peter van Leeuwen en Fred Moolhuijsen, beiden ervaren experts, schetsen de grootste oorzaken én kansen binnen deze veranderende markt. Sander Verhof en Rik Ledder delen informatie over de stand van het bureauvak en we belichten twee taarten waarin staat wie toekomst heeft en wie niet.
![[onderzoek] Aantal traineeships marketeers daalt 76 procent](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Aantal traineeships marketeers daalt 76 procent
Het aantal traineeships op de arbeidsmarkt is dit jaar fors gekelderd. Tot en met juli 2025 zijn er ruim 30 procent minder traineeships aangeboden dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl dit toch een belangrijke factor lijkt voor de aanwas van P van Personeel.

Marketeer van een betere wereld - Liliane Fonds
Dat duurzaam en sociaal opereren een gezonde businesscase kan zijn staat ondertussen wel vast. Maar hoe doe je het goed? Gijs de Swarte interviewt marketeers van merken die iets bijzonders toevoegen. Aan het woord Mayke Smit van het Liliane Fonds.

'Deze zomer staat in het teken van loslaten, opladen en nieuwe inzichten opdoen'
Bijzondere deelnemer aan onze limited edition rubriek ‘De zomer van…’ is Malou Buné, Marketing Manager Digital bij McDonald's Nederland. Zij werkt intussen ruim tien jaar voor McDonald's en kreeg vanwege dit jubleum een sabbatical. Malou deelt hoe ze deze zomertijd invult. 'Mijn team heeft ketchup in het bloed.'
![[Grote Jongerenonderzoek] (6) Audio gaat mee met de tijd](/templates/img/lazyload.gif)
[Grote Jongerenonderzoek] (6) Audio gaat mee met de tijd
Het Grote Jongerenonderzoek is hét onderzoek van Mediahuis en MediaTest waarin het gedrag, de visie en het gebruik van media onder jongeren wordt getest. Wat vinden zij belangrijk? En hoe denken zij over onderwerpen die spelen in deze tijd? In acht hoofdstukken zetten we wekelijks de belangrijkste bevindingen op een rij. Met vandaag deel 6: wat luistert Gen Z, hoe hot zijn radio en podcasts anno 2025?
![[column] De sterkste merken hebben een daadkrachtige en overtuigende merkambassadeur in de boardroom](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De sterkste merken hebben een daadkrachtige en overtuigende merkambassadeur in de boardroom
De afgelopen periode heb ik het genoegen gehad om regelmatig met directies, besturen en toezichthouders om de tafel te zitten en te praten over het belang van het merk.

Mysteryland lanceert duurzaam mobiliteitsplan
Mysteryland zet dit jaar een grote stap richting duurzaam festivalvervoer. Het evenement introduceert een vernieuwend mobiliteitsplan waarmee bezoekers sneller, goedkoper en duurzamer naar het terrein reizen.
![[column] Iemand moet het zeggen: Gen AI is een probleempuber geworden](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Iemand moet het zeggen: Gen AI is een probleempuber geworden
Tijdens een plezierig etentje met vrienden, tussen de vakantie- en reisverhalen heen, viel het woord Gen AI. En toen was het stil. Iedereen zuchtte. Het type zucht dat je slaakt wanneer je puber weer iets onwaarschijnlijk doms heeft uitgespookt en je probeert de aangerichte schade in te schatten terwijl je de woede en frustratie braaf onderdrukt - het is tenslotte jóuw kind.

Marketeers sceptisch over Googles rooskleurige AI-zoekclaims
Google presenteert AI-gestuurde zoekfunctionaliteiten zoals AI Overviews en AI Mode als een zegen voor websites en consumenten, maar uitgevers en marketeers trekken deze claims sterk in twijfel. Volgens Ad Age benadrukt Google dat het aantal organische kliks 'stabiel' blijft en dat het zelfs 'hogere kwaliteit kliks' levert. Of is de werkelijke impact veel negatiever?

Plaknachten houden Nederland wakker
Maar liefst 79 procent van de Nederlanders slaapt slecht tijdens zogeheten plaknachten – broeierige nachten waarin de temperatuur niet onder de 20°C komt. Dat blijkt uit onderzoek van slaapexpert Beter Bed. De gevolgen zijn merkbaar: 46 procent voelt zich de volgende dag minder productief en 37 procent is sneller geïrriteerd.
![[column] De drie breinen die elke marketeer moet leren bespelen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De drie breinen die elke marketeer moet leren bespelen
Marketing is, als je het terugbrengt tot de kern, een vorm van lezen. Niet van boeken, maar van mensen. Je leest hun gedrag, hun verlangens, hun stiltes. Je probeert vooruit te voelen wat ze morgen zullen doen, en je zoekt dat ene haakje dat een campagne laat vliegen. Het is geen exacte wetenschap, maar ook geen puur gevoelsspel. Om het echt goed te doen, heb je drie breinen nodig.

‘Mijn portfolio wordt breder én interessanter’
Sinds acht maanden geeft Raymond Mesterom (50) als Marketing Director leiding aan het marketingbeleid van MediaMarkt in de Benelux. Vanuit die rol kijkt hij niet alleen naar campagnes en proposities, maar ook naar hoe de elektronicaretailer zich strategisch positioneert in een snel veranderend retaillandschap.
![[Grote Jongerenonderzoek] (5) Effect van reclame door influencers](/templates/img/lazyload.gif)
[Grote Jongerenonderzoek] (5) Effect van reclame door influencers
Het Grote Jongerenonderzoek is hét onderzoek van Mediahuis en MediaTest waarin het gedrag, de visie en het gebruik van media onder jongeren wordt getest. Wat vinden zij belangrijk? En hoe denken zij over onderwerpen die spelen in deze tijd? In acht hoofdstukken zetten we wekelijks de belangrijkste bevindingen op een rij. Met vandaag deel 5: hoeveel invloed heeft de influencer werkelijk op Gen Z...
![[column] Marketeer, leer daten met je klant (anders komt je merk in de friendzone)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketeer, leer daten met je klant (anders komt je merk in de friendzone)
Marketing is als dating: je probeert je aan de juiste personen zo gunstig mogelijk te presenteren, in de hoop dat ze voor jou kiezen en niet voor een ander. En als ze daarna dan ook nog trouw blijken, is je doel bereikt. In de afgelopen decennia zijn dating en marketing echter veel meer op elkaar gaan lijken, omdat beide een snelle digitale transformatie doormaakten.

Marc Verschoor nieuwe CEO Serviceplan Group Netherlands
Per 1 september 2025 treedt Marc Verschoor aan als CEO en Managing Partner van de Serviceplan Group Netherlands. Hij volgt Christiaan van Betuw op, die na zestien jaar de organisatie tijdelijk verlaat. Verschoor krijgt de leiding over het Nederlandse House of Communication, dat bestaat uit de labels Serviceplan (creative), Mediaplus (media) en Plan.Net (digital experiences).

Merken in 2030: samenwerken met klant én kunstmatige collega
Kunstmatige intelligentie die samenwerkt in plaats van automatiseert en biohacking voor een langer leven: het zijn slechts enkele van de thema’s die centraal stonden tijdens de eerste editie van SXSW London in juni.

Wisseling van de wacht in hoofdjury Effie
Haar strategische inzicht, wetenschappelijke kennis en haar passie voor marketing. Dat maakt Esther Overmars volgens Hans Middelhoek de ideale opvolger als lid van de hoofdjury voor de Effie Awards. ‘Dat zag ik niet aankomen’, lacht Overmars. Een openhartig dubbelgesprek over het belang van creativiteit, de kracht van consistentie en waarom de Effie Awards nog altijd 'dé Oscars van het marketingvak' zijn.
![[column] Nieuwe Unilever topman zet in op merkgroei](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Nieuwe Unilever topman zet in op merkgroei
Unilever’s nieuwe CEO Fernando Fernandez heeft een duidelijke koerswijziging ingezet van kostenbesparing naar merkopbouw en concurrentiekracht. De trend om te bezuinigen op marketinguitgaven om daarmee kortetermijnwinst op te voeren lijkt voorlopig verlaten te zijn. Merken staan weer op nummer 1 bij Unilever.
![[Grote Jongerenonderzoek] (4) Minder negatief over reclame](/templates/img/lazyload.gif)
[Grote Jongerenonderzoek] (4) Minder negatief over reclame
Het Grote Jongerenonderzoek is hét onderzoek van Mediahuis en MediaTest waarin het gedrag, de visie en het gebruik van media onder jongeren wordt getest. Wat vinden zij belangrijk? En hoe denken zij over onderwerpen die spelen in deze tijd? In acht hoofdstukken zetten we wekelijks de belangrijkste bevindingen op een rij. Met vandaag deel 4: welke reclame wil Gen Z?
![[column] Wanneer wordt waarde waardeloos?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wanneer wordt waarde waardeloos?
Eigenlijk best een goede vraag, al zeg ik het zelf. Ik test ‘m ook vaak in de praktijk en het bewijs dat het een goede vraag is, komt vaak doordat er een lange stilte valt nadat ik de vraag gesteld heb.

Wintercampagnes testen in augustus?
Neurensics introduceert ‘contextual priming’ om wintercampagnes realistisch te testen in de zomer. Door hersenen in winterstemming te brengen met beelden en geluiden, wordt de effectiviteit van campagnes wetenschappelijk en betrouwbaar gemeten met functionele Magnetic Resonance Imaging (fMRI)-technologie.

Grachtenfestival beleeft hoogtepunt op De Nieuwe Kerk
Op 18 augustus bereikt het Grachtenfestival letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt: trompettist Alistair Payne en zangeres Marta Arpini geven een uniek concert op het dak van De Nieuwe Kerk in Amsterdam. Slechts 150 gelukkigen mogen na het beklimmen van 216 treden genieten van dit exclusieve optreden, met uitzicht over het historische centrum en het Paleis op de Dam.
![[column] Waarom preventie altijd verliest van de rekenmachine](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom preventie altijd verliest van de rekenmachine
In de wereld van pensioenfondsen regeert één cijfer: de Net Present Value (NPV). Als marketeer klinkt het misschien als een abstracte financiële formule, maar in de boardroom is het een keiharde beslissingsregel. Investeer alleen als de toekomstige opbrengsten, teruggebracht naar vandaag, hoger zijn dan de kosten. Simpel, efficiënt, rationeel. Toch?

Lessen van Patagonia: 5 tips om trouw te blijven aan je merkmissie
In ‘Van alle marketing thuis’ bespreken vier marketingexperts hoe merken hun kernwaarden in de praktijk brengen. In deze aflevering Patagonia, naast kledingmerk, ook een duurzaamheidsicoon. Wat kun je als merk opsteken van Patagonia's anti-consumptiehouding?

Vattenfall en Samuel L. Jackson pleiten voor 'motherf***in windfarms'
Iconisch acteur Samuel L. Jackson werkt samen met het Europese energiemerk Vattenfall om Wind Farmed Seaweed Snacks te lanceren en te pleiten voor meer windparken.
![[Grote Jongerenonderzoek] (3) Nieuwsvoorziening doorgelicht](/templates/img/lazyload.gif)
[Grote Jongerenonderzoek] (3) Nieuwsvoorziening doorgelicht
Het Grote Jongerenonderzoek is hét onderzoek van Mediahuis en MediaTest waarin het gedrag, de visie en het gebruik van media onder jongeren wordt getest. Wat vinden zij belangrijk? En hoe denken zij over onderwerpen die spelen in deze tijd? In acht hoofdstukken zetten we wekelijks de belangrijkste bevindingen op een rij. Met vandaag deel 3: welke nieuwsbronnen raadpleegt Gen Z anno 2025?
![[column] Lessen van Saints & Stars: gemis aan omgevingssensitiviteit is dodelijk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Lessen van Saints & Stars: gemis aan omgevingssensitiviteit is dodelijk
Het gebeurt regelmatig dat merkorganisaties en ondernemers aan het wankelen worden gebracht door explosieve druk van buiten. Kijk naar wat er recent gebeurde bij de high end sportschoolketen Saints & Stars, die wordt verdacht van niet wettelijk opereren en mogelijk zelfs human trafficking. Steeds is de rode draad in dergelijke situaties dat er sprake is van integriteitsissues en onderschatting van het sentiment in de omgeving van de organisatie, signaleert Frank Peters - expert in integere én in crisiscommunicatie.

Corendon speelt in op eilandtrend: 'Eilandgevoel populairder dan ooit'
Het eilandgevoel is populairder dan ooit. Dat blijkt uit recent onderzoek van reisorganisatie Corendon onder ruim 1.000 respondenten. Maar liefst 63 procent noemt een vakantie op een eiland 'altijd een goed idee', terwijl slechts een enkeling bewust voor het vasteland kiest.

Intertoys nieuwe hoofdpartner De Grote Sinterklaasfilm
Intertoys is vanaf dit jaar de nieuwe hoofdpartner van De Grote Sinterklaasfilm. De speelgoedketen en producent Messercola Drama hebben een samenwerking voor drie jaar gesloten, waarbij Intertoys tot en met 2027 betrokken is bij het populaire bioscoopavontuur rond Sinterklaas.
![[column] De effectiviteit van marketingoperaties wordt nauwlettend gevolgd](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De effectiviteit van marketingoperaties wordt nauwlettend gevolgd
De CMO heeft veelal een haat-liefdeverhouding met de CFO. Veel financiële directeuren kijken met een scherp oog naar marketinguitgaven, vooral in economisch onzekere tijden. Hun kritische houding komt voort uit een aantal trends en zorgen. Niet iedere CFO is een fan van marketing en nieuw onderzoek van Marketing Week toont aan dat marketeers hooguit gemiddeld zijn in het bewijzen van marketingeffectiviteit.

Campagne 'Wie checkt jou?' waarschuwt op World Drowning Prevention Day
Vandaag, op World Drowning Prevention Day (25 juli), vraagt Nederland opnieuw aandacht voor de gevaren van recreatie in open water. Met de campagne ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’ wordt ingezet op bewustwording en gedragsverandering rondom zwemveiligheid. Aanleiding zijn de nieuwste cijfers van het CBS: in 2024 verdronken 146 mensen in Nederland, zeven meer dan het jaar ervoor.
![[column] De politiek heeft geen belofte meer](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De politiek heeft geen belofte meer
Het kabinet is gevallen. Alwéér. Dit keer door Wilders. En natuurlijk heeft iedereen daar een mening over, netjes verdeeld langs de lijnen van hun eigen voorkeur. Maar wat ons verbaast is dat we daar nog steeds collectief verontwaardigd over zijn. Want wie gelooft er nog in de politiek?
![[Grote Jongerenonderzoek] (2) Kijkgedrag ontcijferd](/templates/img/lazyload.gif)
[Grote Jongerenonderzoek] (2) Kijkgedrag ontcijferd
Het Grote Jongerenonderzoek is hét onderzoek van Mediahuis en MediaTest waarin het gedrag, de visie en het gebruik van media onder jongeren wordt getest. Wat vinden zij belangrijk? En hoe denken zij over onderwerpen die spelen in deze tijd? Het zijn voor merkenbouwers relevante vragen die in editie 2025 (N=2755 + een herweging) weer uitvoerig worden beantwoord. In acht hoofdstukken zetten we wekelijks de belangrijkste bevindingen op een rij. Met vandaag deel 2: hoe Gen Z kijkt.

Spotler Group versterkt portfolio met klantfeedbackplatform Insocial
De Haagse marketingtechnologiespeler Spotler Group heeft het Nederlandse customer experience platform Insocial overgenomen. Met deze strategische uitbreiding wil Spotler marketeers nog beter in staat stellen om klantfeedback te integreren in hun dagelijkse marketing- en serviceprocessen. Insocial blijft als merk zelfstandig opereren binnen de groep en blijft geleid worden door oprichter Lex Groenewegen, die aanblijft als CEO.
![[column] Aura farming: de nieuwe hype waar niemand om vroeg (maar iedereen over praat)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Aura farming: de nieuwe hype waar niemand om vroeg (maar iedereen over praat)
Laatst zat ik in een hip koffietentje in Amsterdam, je kent ze wel, waar een flat white meer kost dan een half pond kaas, en ik ving een gesprek op: ‘Ja, ik doe tegenwoordig aan aura farming. Is beter voor m’n brand alignment.’ Even dacht ik dat ik een nieuwe vorm van tuinieren had gemist. Maar nee, aura farming is de nieuwste trend in marketingland.
![[Grote Jongerenonderzoek] (1) Social media gebruik - TikTok stijgt](/templates/img/lazyload.gif)
[Grote Jongerenonderzoek] (1) Social media gebruik - TikTok stijgt
Het Grote Jongerenonderzoek is hét onderzoek van Mediahuis en MediaTest waarin het gedrag, de visie en het gebruik van media onder jongeren wordt getest. Wat vinden zij belangrijk? En hoe denken zij over onderwerpen die spelen in deze tijd? Het zijn voor merkenbouwers relevante vragen die in editie 2025 (N=2755 + een herweging) weer uitvoerig worden beantwoord. In acht hoofdstukken zetten we wekelijks de belangrijkste bevindingen op een rij. Met vandaag deel 1: social media gebruik.

Jasmijn Stenzler van TicketSwap: 'We verkopen niet alleen tweedehands kaartjes, maar ook reguliere tickets'
In aflevering 131 alweer van de online rubriek ‘Mijn Marketing’ een hoofdrol voor Jasmijn Stenzler, Brand Marketeer bij TicketSwap: ‘Goede marketing zet iets in beweging.’
![[column] Marketeers luisteren niet](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketeers luisteren niet
Waarom is het in de marketingwereld zo moeilijk om goed naar elkaar te luisteren? Waarom wil iedereen altijd het laatste woord hebben? Waarom wil men alleen maar zenden? En waarom vergeten we te luisteren? Want door dit gebrek aan luistervaardigheid zijn marketeers en hun bureaus veel minder goed in staat om de juiste diagnose te stellen, waardoor ze nooit tot de perfecte oplossing kunnen komen.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

