![[column] Je kunt beter tweede worden](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Je kunt beter tweede worden
Misschien win je wel het meest als je tweede wordt. Althans, als je het bekijkt vanuit de ogen van een optimist die het grotere plaatje kan zien. Ik ben tweede kind in mijn gezin en nostalgisch als ik kan worden, is dat een van de mooiste prijzen die ik ooit in ontvangst heb mogen nemen. Met vriendelijke dank aan mijn ouders en uiteraard ook de nummer 1 in dit verhaal: mijn zus.

Bijna helft bedrijven willen kwart meer investeren in CX-technologie
Bijna de helft van de bedrijven willen meer gaan investeren in de transformatie van het CX-landschap door middel van technologische ontwikkeling.

Mijn Marketing: Ruby Lee van Hoorn van Lush
Ruby Lee van Hoorn is Brand Communications Lead bij Lush. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Suitsupply-campagnes verwarren me.’
![[branded content] Hoe SEO A/B-testen Blokker helpt om te groeien](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] Hoe SEO A/B-testen Blokker helpt om te groeien
Blokker vaart online een ambitieuze koers. Komend jaar heeft de retailer een forse digitale groei als doel gesteld. Een belangrijke rol is weggelegd voor het vergroten van het organische verkeer. OrangeValley part of BlueWaveDigital helpt Blokker met zijn innovatieve SEO A/B-testmethodiek om het maximale uit optimalisaties te halen.

42 Nederlandse nominaties voor Webby Awards
In totaal zijn er 42 genomineerde Nederlandse cases voor een Webby Peoples Voice Award; tien meer ten opzichte van vorig jaar. Stemmen kan tot donderdag 21 april.

'E-mail voorkeurskanaal voor marketeers in 2022'
E-mail is ook in 2022 het voorkeurskanaal van marketeers. 84% van de respondenten van de19e editie van de E-mail Benchmark van Team ITG geeft aan e-mail te gebruiken om met hun klanten te communiceren.

Chiel Menthen en Marcel Aalders (Carpetright): 'Wat is leuker dan een bestaand merk opnieuw uit te vinden?'
Marcel Aalders (rechts op de foto) is Head of Marketing & Ecommerce bij Carpetright. Samen met zijn collega Sr. Online Marketeer Chiel Menthen verzorgt hij een van de presentaties tijdens Nima Marketing Day 2022 in DeFabrique in Utrecht.

Klarna kiest voor MediaCom
Klarna, de wereldwijde dienstverlener op gebied van bankieren, betalingen en shoppingdiensten heeft zijn mediabelangen ondergebracht bij MediaCom. Aan deze keuze ging een global pitch vooraf.

Tim van Heel (Interpolis): 'Hoe introduceer je een branchevreemde oplossing in de markt?'
Tim van Heel is B2B-marketeer bij Interpolis. De titel van zijn presentatie op donderdag 16 juni tijdens Nima Marketing Day 2022 in DeFabrique in Utrecht: ‘Elektrakeuring; de introductie van een branchevreemd product.’

Bol.com: interieur centraal
Online retail platform bol.com lanceert een nieuwe campagne om meer bekendheid te creëren voor het woonassortiment en bijbehorend inspiratieplatform.

Braams op WFA-congres: 'Web3 draait om vertrouwen, niet om crypto'
Op de WFA Global Marketer Week 2022 in Athene roept Unilevers CD&CO en WFA Deputy President, Conny Braams, vandaag op tot collectieve actie. Merkenbouwers moeten helpen zorgen dat 'de mens' straks op de eerste plaats komt op internetversie 'Web3'.

Janske Michiels (Upstairs Traprenovatie): 'Mijn expertise is tv en dan zoek ik voornamelijk de crossmediale samenwerking op'
Janske Michiels is Marketing Manager bij Upstairs Traprenovatie. In haar presentatie tijdens Nima Marketing Day 2022 in DeFabrique in Utrecht legt zij uit wat de kracht van tv is en dan met name de crossmediale samenwerking met vtwonen: ‘Ik neem de bezoeker mee in de resultaten van de afgelopen jaren en laat vooral inzien hoe je iets meetbaar kunt maken.’

Oorlog Oekraïne-Rusland beïnvloedt online zoekgedrag
De oorlog tussen Oekraïne en Rusland heeft invloed op het online zoekgedrag van Googlegebruikers. Dit blijkt uit onderzoek van onlinemarketingbureau DoubleSmart, dat verschillende Google Trends- en Google Ads-gegevens onder de loep nam.

H&M lanceert virtuele showroom als pilot
In de eerste virtuele showroom van H&M worden collecties gepresenteerd door visuals, zoals 3D geanimeerde kledingstukken die beweging simuleren. In deze virtuele omgeving ondergaan bezoekers campagnes en collecties op digitale wijze.

'Online-reuzen betalen 0,1 procent winst voor toezicht'
Grote online-bedrijven gaan maximaal 0,1 procent van hun winst aan de EU betalen om toezicht op hun platforms te betalen. Dat meldt persbureau Reuters.

Albert Heijn, Bol.com en Budbee introduceren pakketkluizen
Albert Heijn, Bol.com en Budbee gaan samenwerken om het ophalen en retourneren van pakketten makkelijker te maken. Bij 700 grotere Albert Heijn-winkels komen pakketkluizen.
![[column] 10 jaar valse beloften aan adverteerders](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 10 jaar valse beloften aan adverteerders
De afgelopen tien jaar sluisden de nerds van adtech steeds meer advertentie-inkomsten weg van uitgevers naar hun eigen zakken. Ze beloofden adverteerders miraculeuze digitale marketingprestaties en kostenbesparingen. Wat ze écht leverden waren hoge volumes aan advertentievertoningen, lage CPM-prijzen en heel veel clicks, maar die werden helaas allemaal gedreven door bot-activiteit.
![[column] Fake news in marketingpresentaties](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Fake news in marketingpresentaties
Nu de pandemie - voorlopig - voorbij lijkt, mogen we vanaf dit voorjaar weer samenkomen met vakgenoten tijdens events en congressen. Plekken waar de sprekers ons meenemen in de mooiste cases en de laatste marketingtrends. Geweldig om weer fysiek samen te zijn, maar helaas gaan veel van deze presentaties onwaarheden bevatten. Drie van de meest hardnekkige voorbeelden op een rij.

Dossier Media: Blokker
In editie 04 van MarketingTribune, 29 maart verschenen, traditioneel de Top-100 Adverteerders in samenwerking met Nielsen. Blokker duikelt nog net niet de Top-100 Adverteerders uit en hangt met de vingers aan het randje op plek 99. MarketingTribune spreekt met Director Marketing en E-commerce Martin van Velzen: ‘Televisie heeft nog steeds meer collectieve impact dan online media.’

Nominaties EMAS Battle of the Agencies
Bureaus 100%EMAIL, Yellowgrape en Happy Horizon zijn dit jaar genomineerd voor de EMAS Battle of the Agencies (onderdeel van de DDMA EMAS Awards). Dit jaar strijden de genomineerden om wie de beste e-mailcampagne maakt voor Air Miles.

ACM ziet geen bezwaar in uitbreiding NPO Gemist
De Autoriteit Consument en Markt heeft geen bezwaar tegen de plannen van de NPO om NPO Gemist uit te breiden met de programma’s van andere kanalen zoals NPO3 en FunX. De naam wordt ook anders: NPO Start - on demand.
![[branded content] Programmatic Trends 2022](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] Programmatic Trends 2022
De markt van programmatic advertising is continue in beweging en staat ook in 2022 niet stil. Het is een hele opgave om bij te blijven in deze steeds veranderende markt. Om het een klein beetje makkelijker te maken licht ik hierbij de belangrijkste trends toe.
![[onderzoek] Campagne die start met TV, daarna online is meest effectief](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Campagne die start met TV, daarna online is meest effectief
Een campagne die start met TV en wordt gevolgd door een online platform blijkt het meest effectief. De merkherinnering en onbewuste merkvoorkeur zijn dan het hoogst. Dat stelt Ad Alliance na onderzoek.

Genomineerden Shoppingsawards 2022 onthuld
De Stichting Shopping Awards maakt vandaag de genomineerden van de vakprijzen bekend. Op dinsdag 7 juni 2022 wordt duidelijk welke bedrijven met de awards naar huis gaan. Wie zijn de kanshebbers?

Digitale platformen moeten belastingdienst informeren
Het wetsvoorstel transparantie over inkomsten digitale platformen (ook wel DAC7)is aangeboden aan de Tweede Kamer. Met dit wetsvoorstel worden digitale platformen verplicht informatie aan de Belastingdienst te geven over verkopers die via hun platformen geld verdienen.

Europees Parlement en Europese Commissie akkoord met DMA
Het Europees Parlement en de Europese Commissie zijn akkoord met de Digital Markets Act (DMA). Door deze nieuwe Europese wetgeving moeten grote techbedrijven aan aanzienlijk strengere wetgeving voldoen.
![[interview] Kia rijdt eigenzinnige marketingkoers](/templates/img/lazyload.gif)
[interview] Kia rijdt eigenzinnige marketingkoers
Terwijl corona menig marketeer deed verstarren en marketingacties voorlopig in de ijskast verdwenen, bleef Kia in de afgelopen twee jaar onverminderd krachtig communiceren met zijn doelgroep. Er werd bovendien een nieuwe merkidentiteit gelanceerd en aan het einde van de rit mag het Koreaanse automerk zich comfortabel op de Olympus nestelen met kersverse awards voor de Zakenauto (Niro) én Elektrische auto (EV6) van het Jaar.

Mijn Marketing: Charlotte Paulus van Talk360
Charlotte Paulus werkt als Brand Manager bij bel-app Talk360: ‘Branding richt zich op de lange termijn en zorgt voor onder andere brand equity en dat is essentieel voor een succesvol bedrijf.’
![[Bright Brands Future Meetup] (2) Makers-industrie Nederland behoort tot wereldtop](/templates/img/lazyload.gif)
[Bright Brands Future Meetup] (2) Makers-industrie Nederland behoort tot wereldtop
Samen met Salesforce organiseerde Sandenburg-DST de tweede ‘Bright Brands Future Meetup’, vanuit de eigen studio aan het IJ. Met deze keer uit de ‘makersindustrie’: Stefan Verhoeven, ceo Miele Nederland en Geert Frank, Head of International Marketing & Communications bij de Lely Group.

37 procent Nederlanders maakt gebruik van spraakassistenten
Het aantal Nederlanders dat gebruik maakt van spraakassistenten steeg afgelopen jaar naar 37%. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek dat DirectResearch uitvoerde in opdracht van Achmea, DDMA, NPO, Project Zilver en Y.digital.

Aftermath SXSW: Wees een lastige klant (1)
Terugblik op SXSW in 5 korte interviews, gehouden door onafhankelijk deelnemer Sylvie Verbiest, eigenaar van Small research. In aflevering 1: Sandra van de Ven van het Ministerie van Innovatieve Zaken.

Mijn Marketing: Zoë Snijder van Hooghoudt
Zoë Snijder woont in Amsterdam en werkt sinds augustus 2021 als marketing manager bij het Groningse familiebedrijf Hooghoudt, waar zij ‘een ontzettend leuk team van zes marketeers aanstuurt.’

Dossier Digital factcheck
Nieuw in 2022! In elke editie van MarketingTribune het 'Dossier’: ouderwetse naam, actuele thema’s. In editie 03 het Dossier Digital factcheck. MarktingTribune zet de digitale historie op een rij, prikt luchtbellen door en benoemt wat wél relevant is voor ons vak.

Woekeren met zonnebloemolie op Bol.com
Zonnebloemolie is het nieuwe WC papier. Derde partijen bieden nu vanwege de Oekraine-crisis en gehamster in Nederland via het platform van Bol.com flessen zonnebloemolie aan tegen woekerprijzen.
![[column] Wie heeft de beste spion?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wie heeft de beste spion?
Sinds korte tijd strijden Google en Apple om de gunst van de ‘zoekende’ consument. Met de geavanceerde smartphone camera’s i.c.m. met hun smart apps kun je via deze ‘spionnen’ nagenoeg alles te weten komen. Hoe proberen techgiganten als Google en Apple elkaar af te troeven?

Kruidvat CMO Brenda Smith: 'In dit domein voelen wij ons thuis en dat willen we behouden'
CMO van Kruidvat / A.S. Watson, Brenda Smith, praat MarketingTribune bij over de voorjaarscampagne, het vervolg, de effecten van de inflatie en oplopende grondstoffenprijzen wanneer je toch steeds verrassend en altijd voordelig wilt blijven. 'Wij zijn de uitvinders van de 1+1!'

Twinkle100 voegt marketplaces toe en breidt uit
De Twinkle100, het jaarlijkse overzicht van de e-commerce branche in Nederland, gemaakt door zustertitel Twinkle, breidt dit jaar uit en gaat marketplaces toevoegen.
![[BC Event] Mirck: 'Het publiek accepteert en omarmt jouw content pas als die steengoed en raak is'](/templates/img/lazyload.gif)
[BC Event] Mirck: 'Het publiek accepteert en omarmt jouw content pas als die steengoed en raak is'
MarketingTribune organiseert ook dit jaar weer het het Branded Content Event. Op 10 mei is Vincent Mirck, contentspecialist, trainer, spreker, auteur van het boek 'Speel-skills' één van de keynotes in DeFabrique te Utrecht. We stellen hem even voor.
![[onderzoek] Retailer moet klaar zijn voor metaverse](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Retailer moet klaar zijn voor metaverse
In 2026 spendeert een kwart van de mensen dagelijks ten minste een uur in de metaverse, aldus recent onderzoek van Gartner. Steeds meer retailers (denk aan H&M, Walmart, Nike) zijn al aanwezig in deze digitale omgeving. De concurrentie moet nu volgen.
![[column] SEO trends 2022: waar kun je echt impact maken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] SEO trends 2022: waar kun je echt impact maken
Naast een goed crawlbare site, relevante content voor je doelgroep en autoriteit van je domein, zijn er dit jaar een aantal SEO tips waarmee je gegarandeerd verschil kunt maken.
![[Mijn Marketing] Madelon Altena-Bogers van Etos](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn Marketing] Madelon Altena-Bogers van Etos
Madelon Altena-Bogers is Marketing Directeur bij de Nederlandse drogisterijketen Etos. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Ik ben gecharmeerd van print. In één plaatje moet alles samenkomen. Dat is bijna een kunstvorm. Enkele van mijn favorieten: Apple Think Different, Absolut Vodka en Dove.'
![[column] Autotrend: van A, B toch maar liever C](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Autotrend: van A, B toch maar liever C
De zakensedan met uitsterven bedreigd, de stadsmini uit de prijslijst geschrapt en in plaats van dikke D-segmenters of hippe citycars focust de auto-industrie zich na jaren A en B-segment nu op het C-segment. Is dat een goede ontwikkeling?
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Google en Twitter niet aansprakelijk... 18-05-2022
- ACM verduidelijkt regels voor... 18-05-2022
- [branded content] Zo ontwerp je een... 18-05-2022
- Marketingfacts lanceert nieuwe website17-05-2022
- Regels en toezicht voor influencers... 17-05-2022
- Blue Field Agency: 'De CMO wordt een... 17-05-2022
MarketingTribune Events
- 7jun 2022
Shopping Awards
- 16jun 2022
NIMA Marketing Day
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 8nov 2022
Social Service Congres