LinkedIn krijgt boete vanwege verwerking persoonsdata

- Online
- 25 okt 2024 @ 13:14
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 25 okt 2024 @ 13:14
- Michiel van Zaane
De Ierse Data Protection Commission heeft LinkedIn een boete van 310 miljoen euro opgelegd voor een aantal privacy-overtredingen. Het zakelijke sociale netwerk zou persoonsgegevens hebben gebruikt voor gedragsonderzoek en gepersonaliseerde advertenties.
De DPC legde de boete op namens alle Europese lidstaten. De privacywaakhond stelt dat LinkedIn geen 'gerechtvaardigd belang' had voor het verzamelen en gebruiken van de persoonsgegevens. De dcohtermaatschappij van Microsoft beriep zich daar wel op. Dat was wel de grondslag waarop het netwerk zich beriep. Daarnaast maakte LinkedIn niet voldoende duidelijk waarom het platform de gegevens van gebruikers verzamelt. Ook stelt de DPC dat gebruikers geen 'vrije toestemming' konden geven, aangezien ze niet goed werden geïnformeerd. Volgens de autoriteit is 'het verwerken van persoonlijke gegevens zonder goede grondslag een duidelijke en ernstige schending van het fundamentele recht op gegevensbescherming'.
Behalve de boete moet het sociale netwerk de persoonlijk gegevens volgens de Europese privacyregels gaan verwerken. Linkedin zelf is het niet eens met de uitspraak, zo stelt het bedrijf in een korte verklaring op de perspagina van het platform:
‘Vandaag heeft de Ierse Data Protection Commission (DPC) een definitief besluit genomen over klachten uit 2018 over enkele van onze digitale advertentie-inspanningen in de EU. Hoewel wij geloven dat wij in overeenstemming zijn met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), werken wij eraan om ervoor te zorgen dat onze advertentiepraktijken voldoen aan dit besluit van de DPC vóór de deadline.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Albert Heijn maakt AH App meertalig met hulp van AI
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de basis is van digitale...
- Hoe Moneybird emotie boven product kiest in nieuwe campagne...
- Inter Milan introduceert digitaal loyaliteitsplatform Interista
- [column] Marketingfacts Focus #10
Laatste Nieuws
- Identity Games kiest voor speelse... 18-11-2025
- [onderzoek] Ruim helft jongeren... 17-11-2025
- Hoe Moneybird emotie boven product... 17-11-2025
- Just speelt in op jongerencultuur... 12-11-2025
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de... 12-11-2025
- Inter Milan introduceert digitaal... 12-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

