Pfauth: 'Sam Altman (Open AI) vindt zelf schrijven belangrijk'

- Online
- 16 okt 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CopywritingVROpleidingOnderzoek
- 16 okt 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Alles wat je meer dan twee keer doet, kun je automatiseren, stelt Ernst-Jan Pfauth, mede-oprichter van De Correspondent, maker van POM, Jonge Jaren en het Dankboek. Des te verbaasder is hij over de bejubeling van 'zelf schrijven' door AI-goeroe Sam Altman.
'Ik ben soms bang dat schrijven als vaardigheid overbodig wordt door AI. Maar uitgerekend Sam Altman, de baas van OpenAI, verwacht dat schrijven nog lang een belangrijke skill blijft', zag Pfauth.
'Altman vertelt in de podcast How I Write dat hij zichzelf geen goede schrijver vindt, maar dat hij schrijven om deze drie redenen als één van zijn meest waardevolle hulpmiddelen ziet', signaleert Pfauth. Altman noemt daarin drie reden waarom zelf schrijven zo goed is.
1. Vage ideeën scherpstellen: Altman vindt het onmogelijk om bijvoorbeeld tijdens een wandeling rommelige gedachten in zijn hoofd te ordenen. Pas als hij gaat schrijven, krijgt hij helderheid.
2. Extern denken: Hij gebruikt schrijven om nieuwe ideeën te ontdekken. Tijdens het schrijven merkt hij waar zijn gedachten vastlopen en door die blokkades al schrijvende te overwinnen, ontstaan er nieuwe inzichten.
3. Beter communiceren op werk: Als directeur van OpenAI zet hij zijn plannen eerst op papier, bijvoorbeeld in tweejarenstrategieën. Pas daarna gaat hij erover in gesprek. 'Schrijven is beter dan vergaderen' en 'duidelijke schrijvers zijn ook duidelijke communicators', zegt Altman daarover.
Altmans eindconclusie is volgens Ernst-Jan Pfauth dat het, ongeacht de ontwikkeling van AI, altijd relevant blijft om te leren schrijven, omdat het helpt je gedachten te ordenen. Opmerkelijk. Lees Pfauths column hier verder.
(PvWK, beeld: Wikimedia via commons Flickr2commons - Wikimedia.org)
bijschrift foto:
President Sam Altman speaks onstage during TechCrunch Disrupt SF 2017 at Pier 48 on September 19, 2017 in San Francisco
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- verbaasd
- Dankboek
- Ernst-Jan Pfauth
- Jonge Jaren
- copywriter
- ai
- POM
- Sam Altman
- digital native
- automatiseren
- AI-guru
- zelf schrijven
- De Correspondent
- autonomie
- creativiteit
- ChatGPT
- zelf denken
- Open AI
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- OBA lanceert nieuw digitaal huis voor Amsterdammers
- Humor en gedragspsychologie tegen cybercrime
- Adobe lanceert tool voor merkzichtbaarheid in AI-zoekverkeer
- BMW zoekt monteurs via Reddit en fora
- Thuiswinkel.org lanceert campagne voor veilig online shoppen
- Prime Video lanceert The Moderators met Qucee en Yordi
Laatste Nieuws
- Prime Video lanceert The Moderators... 22-10-2025
- Thuiswinkel.org lanceert campagne... 21-10-2025
- OBA lanceert nieuw digitaal huis... 17-10-2025
- BMW zoekt monteurs via Reddit en fora15-10-2025
- Humor en gedragspsychologie tegen... 15-10-2025
- Adobe lanceert tool voor... 15-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes

