Pfauth: 'Sam Altman (Open AI) vindt zelf schrijven belangrijk'

- Online
- 16 okt 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CopywritingVROpleidingOnderzoek
- 16 okt 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Alles wat je meer dan twee keer doet, kun je automatiseren, stelt Ernst-Jan Pfauth, mede-oprichter van De Correspondent, maker van POM, Jonge Jaren en het Dankboek. Des te verbaasder is hij over de bejubeling van 'zelf schrijven' door AI-goeroe Sam Altman.
'Ik ben soms bang dat schrijven als vaardigheid overbodig wordt door AI. Maar uitgerekend Sam Altman, de baas van OpenAI, verwacht dat schrijven nog lang een belangrijke skill blijft', zag Pfauth.
'Altman vertelt in de podcast How I Write dat hij zichzelf geen goede schrijver vindt, maar dat hij schrijven om deze drie redenen als één van zijn meest waardevolle hulpmiddelen ziet', signaleert Pfauth. Altman noemt daarin drie reden waarom zelf schrijven zo goed is.
1. Vage ideeën scherpstellen: Altman vindt het onmogelijk om bijvoorbeeld tijdens een wandeling rommelige gedachten in zijn hoofd te ordenen. Pas als hij gaat schrijven, krijgt hij helderheid.
2. Extern denken: Hij gebruikt schrijven om nieuwe ideeën te ontdekken. Tijdens het schrijven merkt hij waar zijn gedachten vastlopen en door die blokkades al schrijvende te overwinnen, ontstaan er nieuwe inzichten.
3. Beter communiceren op werk: Als directeur van OpenAI zet hij zijn plannen eerst op papier, bijvoorbeeld in tweejarenstrategieën. Pas daarna gaat hij erover in gesprek. 'Schrijven is beter dan vergaderen' en 'duidelijke schrijvers zijn ook duidelijke communicators', zegt Altman daarover.
Altmans eindconclusie is volgens Ernst-Jan Pfauth dat het, ongeacht de ontwikkeling van AI, altijd relevant blijft om te leren schrijven, omdat het helpt je gedachten te ordenen. Opmerkelijk. Lees Pfauths column hier verder.
(PvWK, beeld: Wikimedia via commons Flickr2commons - Wikimedia.org)
bijschrift foto:
President Sam Altman speaks onstage during TechCrunch Disrupt SF 2017 at Pier 48 on September 19, 2017 in San Francisco
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Dankboek
- verbaasd
- automatiseren
- Sam Altman
- ai
- zelf denken
- Ernst-Jan Pfauth
- copywriter
- creativiteit
- digital native
- POM
- autonomie
- De Correspondent
- ChatGPT
- AI-guru
- Jonge Jaren
- zelf schrijven
- Open AI
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad Awards
- Hoe Moneybird emotie boven product kiest in nieuwe campagne...
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de basis is van digitale...
- [onderzoek] Ruim helft jongeren herkent AI-content moeilijk
- [column] Marketingfacts Focus #10
Laatste Nieuws
- KPN introduceert App de Sint AI... 21-11-2025
- Petersen presenteert boek... 20-11-2025
- MondoMarketing bekroond tot beste... 19-11-2025
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad... 19-11-2025
- Identity Games kiest voor speelse... 18-11-2025
- [onderzoek] Ruim helft jongeren... 17-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

