AI-tech innovator Saint van start

AI-tech innovator Saint van start
  • Online
  • 21 okt 2024 @ 08:15
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Virtual RealityNieuwkomersMarketingInnovatie

Vandaag wordt de start van 'Saint' bekendgemaakt. Saint noemt zich een nieuwe creative tech player: 'door een self-learning, eigen AI-platform genaamd Halo kan Saint sneller, slimmer en nauwkeuriger werken.' De Nederlandse oprichters deden ervaring op bij o.a. Apple, W+K, TBWA\, Indie en Philips.

Poppe van Pelt, creative director in de ADCN Hall of Fame met een indrukwekkende carrière bij Apple, Selmore en TBWA\Neboko, raakte in 2022 gefascineerd door het potentieel van AI binnen het creatieve proces. Hij vroeg zich meteen af hoe deze technologie de creativiteit kan versnellen. Ook Harm-Jan van der Mark, met een sterke design achtergrond en ervaring bij Wieden+Kennedy, Indie en Philips, zag de mogelijkheden van AI voor innovaties in design en voegde zich bij de founder. 'Toen ik samen met Harm-Jan begon te experimenteren met AI, zag ik meteen de mogelijkheden: niet alleen voor ons, maar vooral wat dit voor onze klanten kan betekenen', vertelt Van Pelt.

Saint werd van idee werkelijkheid tijdens een vervolg-onderonsje tussen voormalige TBWA\-collega's Poppe en Perry Valkenburg. Terwijl Van Pelt al enkele jaren experimenteerde met AI in zijn rol als creative director voor Apple zoals eerder opgemerkt, voorzag ook Perry in dat gesprek - als advisor/investor - een ontwrichtende impact van AI op de traditionele reclamewereld. Met behulp van zijn eerdere ervaring als president International en COO van TBWA\ Worldwide transformeerde Perry Saint naar eigen zeggen tot een 'volwaardig bureau, geboren uit AI.'

Het business team van Saint staat onder leiding van Sue Workman, business director. Zij brengt volgens de oprichters een 'wereldwijd perspectief mee' na eerdere functies bij DDB, VCCP, Saatchi & Saatchi, Publicis Groupe en TBWA\Neboko. Workman: 'De snelle ontwikkelingen binnen AI zijn onmogelijk bij te houden voor de gemiddelde adverteerder en hun partners. Het gebruik van ChatGPT of andere public cloud systems door medewerkers leidt vaak tot ‘middelmatigheid’ en brengt aanzienlijke risico’s met zich mee.'

Maurits de Vries, Chief Technology Officer en het brein achter Halo waarmee Saint werkt, voegt toe: 'Bedrijven trainen vaak onbedoeld grote techplatformen als ChatGPT met gevoelige data van klanten, wat deze data aan de buitenwereld blootstelt. Daarom gebruikt Saint een zelf ontwikkeld GDPR conform AI platform genaamd Halo. Al onze Halo modellen zijn gebaseerd op open source frameworks maar runnen binnen onze private cloud, wat betekent dat adverteerders zeker weten dat hun data veilig bewaard wordt en het systeem niet zomaar uit kan. In plaats daarvan gebruiken we deze data om op maat gemaakte strategieën en creatief werk te ontwikkelen dat innovatiever, inzichtelijker en efficiënter is.'

Het MT van Saint heeft o.a. bij bovengenoemde werkgevers gewerkt aan campagnes voor merken als Adidas, Bavaria, Coca-Cola, Heineken, KLM, Mercedes-Benz, Nike, Philips en T-Mobile. Het team wordt aangevuld door Job van Pelt, AI Creative Engineer Specialist; een expert in AI-gedreven creatieve innovatie, gespecialiseerd in geavanceerde tools en technologieën voor strategische merkontwikkeling. En door Blanche Verstegen, AI Visual Creative Specialist, die volgens Saint uitblinkt in trendvoorspellingen en het creëren van visueel aansprekende, innovatieve merk ervaringen. De komende maanden zullen er nog extra specialisten in AI en data science en de mediawereld aansluiten bij Saint, beloven de oprichters. Meer info is op de website te vinden: www.saint.amsterdam. Bekijk de intro-film in het venster hieronder.
(PvWK)

'Our first little Saint company get-together on the beautiful canals of Amsterdam. Feeling really proud of this amazing crew'
(foto: PvP)



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken