De zomer van... Poppe van Pelt - creative lead Apple NL en BE
- Bureaus
- 2 aug 2023 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PersonaliaStorytellingMarketing
- 2 aug 2023 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Na een met prijzen geplaveid carrièrepad dat leidde langs onder meer bureaus Campaign Company en TBWA\, is hij nu freelance creative en Lead Creative Director (IC) bij Apple NL en BE: Poppe van Pelt. Hij vertelt over zijn zomerse plannen, herinneringen en blikt alvast vooruit. 'We vlogen als vrienden naar huis.'
Introduceer jezelf graag kort, voor wie je nog niet kent Poppe. En wat heb je met marketing?
'Marketing: ik heb er een compleet werkend leven aan gespendeerd. En dat met ontzettend veel plezier, nog steeds. Na mijn rollen als creative director bij TBWA en later bij mijn eigen bureau Selmore, ben ik nu al zo'n vijf jaar aan het freelancen. En dat bevalt me uitstekend. Wanneer je opgesloten zit in je eigen bureaububbel, mis je noodgedwongen een hoop interessante mensen die bij andere bureaus ook goed werk verrichten en dat net even anders doen dan je zelf gewend bent. Dat is ontzettend leerzaam.'
Waar gaat / ging de reis naartoe deze zomer?
'Ik ga een week naar Barcelona. Een stad waar ik al bijna 40 jaar eens in de zoveel tijd naartoe ga, terwijl ik het toerisme zoveel mogelijk probeer te ontwijken... al wordt dat wel steeds moeilijker. Mijn eerste keer daar zal ik nooit vergeten, het was midden tijdens het carnaval. Ik werd bijna aangereden door vier criminelen in streepjespakken in een politieauto, die uiteindelijk verklede politieagenten bleken te zijn. Het is mooi om te zien dat zelfs het gezag daar weinig ontzag heeft voor gezag.'
Wat was je meest helse en wat was je mooiste vakantie-ervaring?
'Mijn meest bizarre ervaring was ongetwijfeld mijn reis naar Noord-Korea, samen met Karel Beijen en wijlen Hans van Rijs. Karel en ik hadden er bijna een dagtaak aan om Hans op cruciale, soms zelfs gevaarlijke momenten langs de gidsen en de lokale autoriteiten te "loodsen". Zijn diepgewortelde afkeer van autoriteit bleek een slechte match met praktisch het hele land.
Mijn mooiste recente reis was een roadtrip met mijn zoon door Californië (foto boven, red.). We vertrokken als vader en zoon, maar vlogen als vrienden terug naar huis.'
Welk (marketing)boek gaat er mee in de koffer?
'Ik neem "Brieven aan Koos" mee, een boek van Tim Fransen, een briljante filosoof en stand-upcomedian. Hij heeft een gortdroge humor en is een geweldige observator - eigenschappen die ik zeer kan waarderen.'
Wat was je mooiste marketingmoment van dit jaar tot nu toe?
'Dat moment moet nog komen, wanneer een ontzettend leuk project waar ik aan heb mogen meewerken, het daglicht ziet.'
Wat is je favoriete merk in de zomer?
'Floyd, een Duits merk koffers. Ze maken hele mooie, opvallende koffers met skateboardwielen. Ik heb ze zelfs in mijn woonkamer staan, omdat ze een instant gevoel van avontuur oproepen. En er ook gewoon heel mooi uitzien.'
Nog wat vakantietips?
'Schrap alle bestemmingen op je bucketlist en stap vanmiddag nog in een vliegtuig naar Japan. Een land waar ik nu al zeven keer ben geweest en waar ik zelfs heimwee naar kan hebben. Het is een land met extreem attente, aardige mensen en een waanzinnig mooie en verfijnde cultuur, die je als 'lompe' Nederlander behoorlijk nederig kan doen voelen.'
Al een idee wat straks na de zomer jouw aandacht krijgt (ook op het werk)?
'Dat ene onderwerp dat ik liever buiten deze column wilde houden, maar het is onvermijdelijk: AI. Ik experimenteer al veel met ChatGPT, doe kleine testjes met klassieke advertenties, een beetje als een soort Spielerei. De aanvankelijke euforie is inmiddels weer tot normale proporties geslonken. Het is een extreem handig klankbord, een gedachtenversneller, maar de echt originele ideeën moeten toch echt uit je eigen (mensen)hoofd komen.'
(PvWK)
Van Pelt & son bij de Golden Gate bridge te San Francisco
1574235949644.jfif
Profielfoto Poppe van Pelt
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- roadtrip
- Karel Beijen
- freelance creative
- Lead Creative Director
- Apple
- reis
- Campaign Company
- Zomer van
- Golden Gate
- Noord-Korea
- Poppe van Pelt
- Hans van Rijs
- TBWA\
- IC
- vlucht
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Leescoalitie lanceert... 04-12-2024
- VluchtelingenWerk Nederland lanceert... 03-12-2024
- In memoriam Dennis Hamakers:... 03-12-2024
- Shortlist Gouden Zaag 2024 bekend02-12-2024
- ONVZ lanceert nieuwe merkcampagne 02-12-2024
- Aidsfonds lanceert de... 29-11-2024