Duits Verkeersbureau zet AI-influencer in om toeristen te lokken

Duits Verkeersbureau zet AI-influencer in om toeristen te lokken
  • Online
  • 23 okt 2024 @ 08:19
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Het Duits Verkeersbureau (DZT) start zijn eerste AI-influencerproject en maakt daarmee op een ander niveau actief gebruik van kunstmatige intelligentie voor de internationale promotie van Duitsland als vakantieland.

Met de lancering van “Emma'’– een AI-gegenereerde influencer – creëert de DZT een innovatieve, interactieve merkambassadeur die in de virtuele ruimte potentiële reizigers 24/7 moet inspireren om naar Duitsland te komen. De langetermijnvisie voor Emma is dat zij verder wordt ontwikkeld tot een centraal, onmisbaar onderdeel van de digitale communicatiestrategie van de DZT.

Emma samen met “klassieke” influencers
Petra Hedorfer, voorzitter van de raad van bestuur van de DZT: ‘Met de lancering van Emma als AI-influencer zetten we een volgende stap in onze digitale strategie. AI-toepassingen spelen hierin een belangrijke rol als aanvulling op en technologische ondersteuning van onze merkcommunicatie. In de 'customer journey' kan Emma als innovatieve bruggenbouwster tussen potentiële en echte reizigers reeds in de inspiratiefase reclame maken voor onvergetelijke ervaringen in Duitsland. Emma zal worden ingezet naast de succesvol gevestigde structuren van onze influencermarketing. Door samen te werken met 'klassieke‘ influencers slaagden wij er vorig jaar al in 148 miljoen views te genereren op hun socialmediakanalen. De AI-strategie van de DZT maakt gebruik van technologische innovaties, die weliswaar de persoonlijke ervaring en ontmoetingen in vakantieland Duitsland niet kunnen vervangen, maar wel de 'customer journey' van de reizigers servicegericht kunnen optimaliseren.’

Kosmopolitische Berlijnse
De persona Emma is een moderne, kosmopolitische Berlijnse die thuis is in de digitale wereld. Ze is midden 30, houdt van techniek en reizen, en combineert haar liefde voor nieuwe technologieën met haar passie voor reizen door Duitsland. Op haar Instagram-kanaal @EmmaTravelsGermany inspireert Emma haar volgers voor reizen naar Duitsland, gaat samen met hen op weg en deelt haar ervaringen op een leuke en informatieve manier. Op de lange termijn zal Emma niet alleen informatie verstrekken, maar ook als persoonlijk reisbegeleidster fungeren en gepersonaliseerde reisroutes uitstippelen die op de individuele interesses van de gebruikers zijn afgestemd.

De technische achtergrond: Emma is een volledig AI-gegenereerde “Digital Human”. Dankzij geavanceerde deep learning-algoritmen en large language modellen (LLM's) kan ze in meer dan 20 talen in chatvorm communiceren met haar volgers. Tegen het eind van 2024 heeft de AI-assistent niet alleen toegang tot de informatie op germany.travel, maar ook tot real time gegevens uit de knowledge graph van de DZT.

Foto: De Brandenburger Tor in Berlijn, de stad waar Emma is "geboren".

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken