
EY versterkt employer brand met campagne Zeker en vrij
Na een versterkte focus op het merk richting (potentiële) klanten, richt EY zich nu op een volgende stap: de lancering van een nieuw werkgeversmerk dat EY als werkgever sterk en onderscheidend positioneert.
![[column] Positioneer je bureau](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Positioneer je bureau
De hele creatieve industrie ligt in duigen, was de stelling die Victor Knaap van Monks niet zo lang geleden poneerde tijdens een spreekbeurt voor ondernemers. Er wordt nauwelijks nog geld verdiend door bureaus, aldus Knaap. Het hele operationele model van bureaus moet opnieuw worden uitgevonden. Ik ben het roerend eens met Victor dat er heel wat aan de hand is de bureauwereld. Veel bureaus staan onder druk om hun businessmodel opnieuw uit te vinden.

Meer zichtbaarheid voor humanisme
Sinds 1 mei werken het Humanistisch Verbond en mediabureau Pink officieel samen om het humanisme steviger op de kaart te zetten. De samenwerking richt zich op het vergroten van zichtbaarheid en betrokkenheid, met bijzondere aandacht voor jongere doelgroepen.

Geloofwaardige influencers kunnen écht het verschil maken
Wanneer worden consumenten écht beïnvloed door influencers? Niet vanwege bereik of virale trends, maar door geloofwaardigheid, herhaling en persoonlijke relevantie. Dat blijkt uit de whitepaper 'De Renaissance van de Geloofwaardigheid' van Storyboard Agency.

Nederlandse creatieve top reist af naar SXSW London
Tijdens de eerste Europese editie van SXSW London is Nederland groots vertegenwoordigd met ruim 200 creatieven, merken en bureaus. Vijftig van hen nemen deel aan de volledig uitverkochte handelsmissie van New Dutch Wave, in samenwerking met stichting Dutch Digital Design.

VGP laat klanten spreken in Europese campagne
Logistiek vastgoedontwikkelaar VGP is deze week gestart met een grootschalige pan-Europese testimonialcampagne, ontwikkeld door SuperRebel.Agency. De aftrap vond plaats met een paginagrote advertentie in de Europese editie van de Financial Times en wordt uitgerold in zestien landen.

ANWB lanceert nieuwe merkcampagne 'ANWB ... en gaan'
De ANWB presenteert een nieuwe merkcampagne onder de titel ‘ANWB …en gaan’, ontwikkeld in samenwerking met Selmore Creative Agency en Hotel L’Amour. De campagne positioneert de ANWB nadrukkelijk als breder mobiliteitsmerk.

Social Deal zet wellness op de kaart met eerste nieuwe film Bald Jackal Agency
Vandaag gaat de nieuwe commercial van Social Deal live. Bijzonder is dat dit een samenwerking betreft tussen de hoofdrolspeler en het productiebedrijf - verenigd in Beau van Erven Dorens. Het leidde tot een nieuw bureau, vertelt creatief verantwoordelijke Edward Bardoul.

Rosewood lanceert eerste AI-dogfluencer van Nederland: ‘zonder naam ben je onzichtbaar’
Hij blaft niet, maar heeft wel een stem. En die gebruikt hij om hondeneigenaren én -liefhebbers in heel Nederland te informeren, amuseren en aan het denken te zetten. Huisdierenmerk Rosewood lanceert in samenwerking met John Meulemans (Hibou) de eerste AI-dogfluencer van Nederland.

Big2's nieuwe album Hard Hout krijgt campagne
SuperHeroes, gespecialiseerd in 'not boring campagnes', heeft de handen ineengeslagen met de iconische Nederlandse rapper Big2. Hij is bekend van het legendarische hiphopduo The Opposites en krijgt nu support voor de lancering van zijn nieuwe soloalbum Hard Hout.

63ste 'Even Apeldoorn bellen' commercial live
De nieuwe ‘Even Apeldoorn bellen’-commercial ‘Scammers’ gaat in première. Dit is de 63ste commercial in de langstlopende reclamecampagne van Nederland, bekend van bekroonde klassiekers als ‘Rio’, ‘Leeuw’ en ‘Acupunctuur’.

Heinz-tune scoort na 15 jaar nog altijd
De klassieke jingle van Heinz Sandwich Spread 'Dus wat ik steeds op tafel zet…' blijkt na vijftien jaar afwezigheid nog steeds ijzersterk in ons collectieve geheugen verankerd. Uit recent onderzoek van sonic branding agency TAMBR, Talpa Media en Unravel Research blijkt dat 98% van de luisteraars de tune correct aan Heinz koppelt, terwijl 81% hem direct herkent.

Eerlijk beeld van de zorg bij Cordaan
Zorgorganisatie Cordaan zet met een nieuwe campagne in op eerlijke en herkenbare arbeidsmarktcommunicatie. In samenwerking met creatief bureau TheMerge en mediapartner Savvy ontwikkelde Cordaan een employer branding-strategie die voorbijgaat aan gestileerde zorgbeelden. De campagne laat zien wat het écht betekent om te werken bij een van de grootste zorginstellingen van Nederland.

Artbox presenteert Young Meets Old event in Cannes
Met Cannes Lions om de hoek kondigt Artbox het jaarlijkse ‘Young Meets Old’-evenement in de eigen villa aan. 'Op 19 juni 2025 zijn we terug en klaar om de kloof tussen generaties te overbruggen – waarbij we de jonge talenten in de industrie verbinden met de doorgewinterde veteranen.' Wij stellen de organisator alvast acht vragen.

Campina lanceert interactieve Avonturen Boerderij
Ter voorbereiding op de Open Boerderijdagen op 30 mei en 9 juni introduceert Campina een nieuwe digitale merkervaring: de Avonturen Boerderij. Deze interactieve game, ontwikkeld in samenwerking met Fitzroy en LiveWall (onderdelen van United Playgrounds), laat kinderen spelenderwijs kennismaken met het boerderijleven, gezonde voeding en duurzaamheid.

Doritos lanceert gouden Minecraft-campagne
Een Minecraft-portaal op het Museumplein, augmented reality op chipszakken en een gouden Dorito-chip van €1.000: met de internationale campagne The Nether Lands wist Doritos zich te positioneren als dé movie snack van het moment. Fitzroy en Livewall zetten hiermee een nieuwe standaard in branded entertainment.

Fastned richt merkcampagne op de mens
Het Europese snellaadbedrijf Fastned heeft zijn eerste merkcampagne gelanceerd onder de noemer ‘See you there’. Opvallend: niet de elektrische auto, maar de mens staat centraal. ‘Onze snellaadstations zijn ontworpen voor mensen, niet voor auto’s,’ aldus Caroline Hoefsloot, verantwoordelijk voor marketing bij Fastned.

Buiten spelen zonder koopzorgen
Na een succesvolle pilot in Houten introduceert buitenwinkel Bever zijn verhuurconcept ‘Huur je Avontuur’ nu landelijk. In elf filialen, verspreid over Nederland, kunnen klanten terecht om outdoorproducten te huren in plaats van te kopen.
![[mediabazen] IPG Mediabrands: Jeroen Oosterbaan](/templates/img/lazyload.gif)
[mediabazen] IPG Mediabrands: Jeroen Oosterbaan
We weten het allemaal: superfans zijn goud waard voor merken. Maar waar moet je superfan van zijn als je bij een mediabureau werkt? Ik zeg: vooral van de business van onze klanten!

Dentsu en DPG Media lanceren The Challenger Playbook
Dentsu en DPG Media lanceren hun gezamenlijke onderzoeksrapport 'The Challenger Playbook in the Battle for Attention: Growth Strategies for Challenger Brands in a Competitive Market'. Dit rapport onderzoekt de rol van aandacht in merkimpact, met focus op het verschil tussen gevestigde- en challenger merken.

Škoda viert zaterdag met levendige merkcampagne
Na acht jaar aan succesvolle campagnes rond de zaterdag introduceert Škoda samen met Selmore Creative Agency een nieuwe merkcampagne: ‘Breng je zaterdag tot leven’. De campagne toont hoe de ruime modellen van Škoda bijdragen aan het ultieme weekendgevoel – minder ‘moeten’, meer ‘willen’.

Alternatief programma gelanceerd: Cannes Off The Grid
Tijdens het Cannes Lions Festival 2025 gaat een nieuw initiatief van start: Cannes Off The Grid. Het alternatieve programma, ontwikkeld door creatief bureau Mad Mojo in samenwerking met Cannes-kenner Kyra Roest en branchevereniging VIA, biedt creatieve professionals een inhoudelijk én verbindend alternatief buiten de officiële festivallocaties om.

Adnight vernieuwt en groeit in 2025
Op 10 oktober 2025 keert Adnight terug naar de hoofdstad voor zijn achtste editie: open huis bij bureaus in Mokum. Na een succesvolle eerste editie in Brussel, met meer dan 2000 bezoekers, zijn alle pijlen nu weer gericht op de thuisbasis, aanmelden als bureau kan nog tot 30 juni.

Vier keer goud bij Esprix Awards 2025
De Esprix Awards 2025 zijn donderdagavond feestelijk uitgereikt in het Amsterdamse STRAAT Museum. Tussen levensgrote graffiti en street art namen tientallen marketingteams hun prijzen in ontvangst. Vier campagnes gingen naar huis met goud: Albert Heijn, BOB (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat), KPN en Stichting ALS Nederland.
![[column] Beter goed bedacht, dan slecht gejat](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Beter goed bedacht, dan slecht gejat
Creativiteit staat synoniem voor originaliteit. Toch zie ik steeds vaker campagnes die op elkaar lijken. Is het toeval of opzet? Wat mij betreft is de échte vraag: waarom is originaliteit zo cruciaal voor een merk?

ASN Bank lanceert nieuwe merkstijl
ASN Bank heeft vandaag de aftrap gegeven van haar vernieuwde merkpositionering met de introductie van een nieuwe visuele stijl en de slogan ‘Nu al zin in morgen!’. De opvallende teaser-uitingen zijn deze week door het hele land zichtbaar, zowel online als via outdoorreclame.

'Een stukje van mij' van KPN en Dentsu Creative wint Warc Award Grand Prix
De Warc Awards, in samenwerking met Cannes Lions, eren campagnes die uitblinken in marketing en strategische effectiviteit. De vijf Grand Prix gaan naar Nederland, India, Spanje en de VS (2). 'Een stukje van mij' wint de ene na de andere (inter)nationale award. Tijdens Nima Marketing Day gaan Chantal van der Walle en Dave Frauenfelder, respectievelijk als Director Marketing Communication en VP Brand, MarCom & Sponsorships bij KPN, dieper in op deze case: 'Hoe marketing écht impact maakt'.

Mentos kiest HPB voor Benelux-campagnes
Mentos heeft HPB | Het PR Bureau aangesteld om de merkpositionering in de Benelux te versterken. Na een succesvolle pitch is het Amsterdamse bureau verantwoordelijk voor de PR-activiteiten van het iconische snoepmerk, met als doel om meer media-impact en merkvoorkeur te genereren.

Campagne ‘Nee tegen vapen’ richt zich op ouders
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en bureau Open Now zijn een landelijke campagne gestart om het gebruik van vapes onder jongeren tegen te gaan. Met ‘Nee tegen vapen’ worden ouders van kinderen tussen de 12 en 16 jaar geïnformeerd over de risico’s van vapen en gestimuleerd om tijdig het gesprek aan te gaan.

Domino’s verheerlijkt overwerken met pizza
Na het succes van de eerste commercial binnen de campagne ‘Honour The Craving’, komen Domino’s en Selmore nu met een vervolgfilm waarin overwerken een smakelijke wending krijgt.

Employer branding campagne Transavia focust op 'uitgesproken leuk'
Transavia heeft als werkgever een hechte teamsfeer, weinig hiërarchie, veel vrijheid én verantwoordelijkheid te bieden. Bovendien kun je je binnen je functie breed ontwikkelen. Dit verhaal vertelt Transavia met de ‘Uitgesproken leuk’ campagne.

Wereldmuseum bepleit open blik naar de wereld
Het Wereldmuseum, met vestigingen in Amsterdam, Leiden, Nijmegen en Rotterdam, nodigt in deze tijden van polarisatie iedereen uit met een open blik naar de wereld te blijven kijken. Onder andere een nieuwe wildplakcampagne steunt dit doel.

Kellogg’s viert ochtendtypes met vrolijke ontbijtcampagne
Kellogg’s lanceert een nieuwe merkcampagne waarin ochtendroutines centraal staan. Onder het motto ‘you do you’ benadrukt het ontbijtmerk dat elke ochtend uniek is — of je nu tot de vroege vogels behoort of liever nog even snoozet. In de campagne ‘Tot morgen bij het ontbijt’ speelt Cornelius de haan, al sinds 1958 het herkenbare Kellogg’s-icoon, een hoofdrol.

Otrium viert outletgeluk met ‘O’-campagne
Otrium lanceert een nieuwe merkcampagne waarin de iconische ‘O’ uit het logo centraal staat. Het online platform voor outletmode wil met deze audio-first campagne niet alleen informeren, maar vooral ook een gevoel overbrengen: de blijdschap van het ontdekken van topmerken tegen aantrekkelijke prijzen.

Kamado Joe haakt in bij witte rook Vaticaanstad
Met een attente inhaker op een wereldwijd moment van aandacht, luidt Kamado Joe het BBQ-seizoen in. Zodra de witte rook uit de schoorsteen van het Vaticaan opsteeg vanwege de nieuwe paus, verspreidt Kamado Joe dezelfde kleur rook – maar dan van gloeiend houtskool. Creatief bureau Fightclub stond aan het roer van deze campagne.

Gift a Tree en Ideapreneurs brengen indringende AI-campagne tegen ontbossing
Ontbossing maakt jaarlijks meer dan 3.000 orang-oetans dakloos en brengt ze dichter bij uitsterven. Om bewustwording te creëren en mensen aan te zetten tot actie, starten het internationale eco-initiatief Gift a Tree en creatief bureau Ideapreneurs een aangrijpende nieuwe campagne.

Johnny Wonder strijkt grote aanbesteding Unie van Waterschappen op
Bureau Johnny Wonder mag zich de komende drie jaar de vaste communicatiepartner van de Unie van Waterschappen noemen. Na een stevig aanbestedingstraject kwam het Amsterdamse bureau als winnaar uit de bus en krijgt het de verantwoordelijkheid voor alle publiekscampagnes, inclusief de Waterschapsverkiezingen van 2027.

Podcasts verdiepen Dela-campagne #MourningRoutines
Coöperatie Dela geeft haar succesvolle socialcampagne #MourningRoutines een nieuw hoofdstuk met de lancering van drie podcastafleveringen. De campagne, die rouw onder jongvolwassenen bespreekbaar maakt via TikTok en Instagram, wordt daarmee inhoudelijk verdiept en verbreed naar populaire audiokanalen.

McDonalds breidt bureaunetwerk verder uit
McDonald’s Nederland verwelkomt per 1 augustus twee nieuwe bureaus in haar ‘McFamily of Agencies’: MRM wordt de nieuwe CRM-partner en Ace PR gaat aan de slag met social media- en marketing-PR. Daarmee versterkt de fastfoodketen haar geïntegreerde marketingaanpak.

Creatieve bureaus openen deuren in Rotterdam
Op vrijdag 16 mei vindt in Rotterdam opnieuw 'Agency at Night' plaats, het evenement waarbij meer dan vijftig creatieve en digitale bureaus hun deuren openen voor het publiek. Hoogtepunt dit jaar is de gezamenlijke route van de Rotterdamse leden van Dutch Digital Agencies (DDA), die samen laten zien waarom de Maasstad zich met recht een digitale hotspot mag noemen.

Campagne vraagt aandacht voor stabiele pleegzorg
Kinderpostzegels en Ondersteuning Pleeggezin zijn vandaag gestart met een landelijke campagne rondom Mockingbird, een vernieuwende aanpak binnen de pleegzorg. De campagne, ontwikkeld door bureau Let’s Peak, laat zien hoe pleeggezinnen elkaar in dit model actief ondersteunen om het herhaaldelijk doorplaatsen van pleegkinderen te voorkomen.

Big Mac saus nu los te koop in fles
McDonald’s lanceert vandaag een limited edition flesvariant van de iconische Big Mac saus, exclusief verkrijgbaar in Nederlandse restaurants. De langverwachte introductie is een antwoord op jarenlange vragen en speculatie van fans over het geheime recept.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
Laatste Nieuws
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin... 04-07-2025
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers