
Nominaties ABC Accenten 2021 bekend
De ABC jury heeft na een tweede stemronde de volgende drie SAN ABC Accenten 2021 per categorie vastgesteld. Op 2 juni a.s. wordt de winnaar per categorie Adverteerder van het Jaar, Bureau van het Jaar en Consistent van het Jaar bekendgemaakt.

BlueWaveDigital lijft Aubergine IT in
BlueWaveDigital heeft naast OrangeValley, BlueElevation en CopperIM opnieuw een bureau toegevoegd aan haar netwerk:het technische bureau Aubergine IT.

Campspace slaat vleugels uit naar Europa
Campspace, het boekingsplatform voor kamperen op privé natuurterreinen, heeft € 3 miljoen opgehaald in een financieringsronde. Bovendien heeft het platform de Duitse concurrent Pop-Up Camps overgenomen en breidt het daarmee haar aanbod uit met honderden nieuwe campings en hosts.
![[column] Oorlogmarketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Oorlogmarketing
Twee maanden na de invasie van Rusland in Oekraïne is Europa in een langdurige oorlogssituatie beland die een humanitaire crisis in gang heeft gezet en ook een economische crisis gaat veroorzaken. Columniste Paola Cassone over de impact van de oorlog op onze marketing.

Dossier Direct Marketing: Aandacht is een kostbaar goed
Dinsdagavond, u komt terug na een lange kantoordag en leegt de brievenbus. Lopend naar de deur scant u de post. Een brief en een paar reclamefolders. Dan valt uw oog op uw eigen naam. Leuk, attent, is de eerste reactie. Reclame is de tweede gedachte. U bent gespot in de wereld van Direct Marketing.

SD Worx sponsort vrouwenwielrennen: 'Een sport die teamgeest en diversiteit omarmt'
In 2021 is SD Worx hoofdsponsor geworden van de beste vrouwenwielerploeg ter wereld volgens de UCI ranking, en dit voor de duur van vier jaar. Kobe Verdonck, CEO van SD Worx, en Danny Stam, teammanager van Team SD Worx over deze samenwerking en de ambities van het team.

XXS wint Mitsubishi Motors Europe pitch
Na het winnen van de pitch ontwikkelde XXS Amsterdam een campagne gebaseerd op het concept ‘I Love to Cross Worlds’ voor de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV.
![[column] USP? OSP! (3)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] USP? OSP! (3)
Als marketeer en als merk moet je volgens merkstrateeg Julian Stevense ophouden met de zinloze zoektocht naar jouw USP. Je moet op zoek gaan naar jouw Ownable Selling Point OSP). Welke positie kun jij overtuigend innemen en vervolgens bezitten in het brein van de doelgroep? Deel 3 en slot.

Gemeente Den Haag: 'Geluk is het belangrijkste streven van de mens'
Ernst van den Berg SMP (rechts op de foto) is Chief Brand Officer bij Gemeente Den Haag. Samen met Luuk Helleman, Programmamanager Citybranding Gemeente Den Haag, verzorgt hij een van de presentaties tijdens Nima Marketing Day. Samen reageren zij op een aantal steekwoorden.
![[CMO] Gwenda van Vliet van G-Star Raw: 'Hoe rebelser reclame, hoe beter'](/templates/img/lazyload.gif)
[CMO] Gwenda van Vliet van G-Star Raw: 'Hoe rebelser reclame, hoe beter'
Hardcore denimmerk G-Star Raw is sinds een paar jaar nadrukkelijker in zicht bij de consument. En hoe. Reclame mag schuren, vindt CMO Gwenda van Vliet, sinds drie jaar aan het marketingroer bij het modemerk. Haar missie: G-Star de denimspecialist van de wereld maken. In gesprek over mode en media, concurrentie, creativiteit, de toekomst van marketing, e-commerce en de inzet van icoon Snoop Dogg. ‘Wij kleuren graag buiten de lijntjes.’ Deel 21 van de serie 'CMO in het diepe'.

Jiffy Group en BTM: 'Brand Design is meer dan een mooi plaatje'
Global Marketing Manager van Jiffy Group Chantal Oostvogels en Directeur/partner Bataafsche Teeken Maatschappij Ruud Boer RM verzorgen samen een presentatie tijdens Nima Marketing Day met de titel ‘Brand Design als aanjager organisatiecultuur in B2B’. Een korte kennismaking.

TikTok partner Eurovisie Songfestival
Het 66e Eurovisie Songfestival krijgt TikTok als officiële entertainmentpartner. Het evenement vindt in mei 2022 plaats in de Italiaanse stad Turijn en heeft als thema ‘The Sound of Beauty’.

Meesters op de fiets
Speciaal voor de Tour de France van 2022 brengen Team Jumbo-Visma en AGU een Limited Edition Tourshirt uit waarin de ploegen vier weken lang door Frankrijk gaan rijden. Kijkers wereldwijd zullen de meesterwerken van Rembrandt, Vermeer en Van Gogh herkennen.
![[column] Je kunt beter tweede worden](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Je kunt beter tweede worden
Misschien win je wel het meest als je tweede wordt. Althans, als je het bekijkt vanuit de ogen van een optimist die het grotere plaatje kan zien. Ik ben tweede kind in mijn gezin en nostalgisch als ik kan worden, is dat een van de mooiste prijzen die ik ooit in ontvangst heb mogen nemen. Met vriendelijke dank aan mijn ouders en uiteraard ook de nummer 1 in dit verhaal: mijn zus.

NS doet wegwerpbeker in de ban
NS lanceert een nieuwe campagne waarin reizigers worden opgeroepen om een eigen beker mee te nemen. De duurzame campagne ‘The Way To Go’ heeft als doel om de hoeveelheid afval op de Nederlandse stations te verminderen.

Creatief topteam Joe Public Antwerpen bekend
Een van de meest bekroonde creatieve teams van België, Manuel Ostyn (r. op foto) en Pieter Staes (l.), gaat vanaf 2 mei samen met strategy director Mélanie Dalla-Riva (zie foto hieronder)de vestiging van Joe Public in Antwerpen/België leiden.

Mijn Marketing: Ruby Lee van Hoorn van Lush
Ruby Lee van Hoorn is Brand Communications Lead bij Lush. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Suitsupply-campagnes verwarren me.’

Mark Landman neemt roer DDA over
Dutch Digital Agencies (DDA) heeft tijdens de ledenvergadering op 7 april Mark Landman (Managing Partner DotControl) benoemd tot nieuwe voorzitter. Mark Landman neemt na 4 jaar de bestuurshamer over van Ivo Roefs. Pieter Aarts (Principal Service Design, Ordina Digital) is de nieuwe portefeuillehouder Talent.
![[column] Is CMO overbodig?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Is CMO overbodig?
De CMO heeft pas de laatste jaren beetje voor beetje de boardroom weten te veroveren, er werden speciale congressen aan gewijd en nieuwe CMO- netwerken opgezet. Maar de titel van CMO lijkt aan inflatie onderhevig. Althans bij Unilever. Is dit een trend?

G-STAR Foundation ontvangt leadership award
De G-Star RAW Denim (GSRD) Foundation heeft de 2022 Lotus Leadership Award ontvangen ‘ter ere van hun bijdrage aan de empowerment van vrouwen en gendergelijkheid in Azië.’

Philip Christiaans en Joep Linssen (Brownies&downieS): Hoe je sociale impact kunt combineren met een commercieel succesvol bedrijf
Formule Manager Philip Christiaans en Brand Manager Joep Linssen werken ‘voor het leukste horecaconcept van Nederland: Brownies&downieS!’ Op donderdag 16 juni geven zij een presentatie tijdens Nima Marketing Day in DeFabrique in Utrecht. Christiaans is verantwoordelijk voor de groei van en Linssen voor de marketing en branding van het merk.

Chiel Menthen en Marcel Aalders (Carpetright): 'Wat is leuker dan een bestaand merk opnieuw uit te vinden?'
Marcel Aalders (rechts op de foto) is Head of Marketing & Ecommerce bij Carpetright. Samen met zijn collega Sr. Online Marketeer Chiel Menthen verzorgt hij een van de presentaties tijdens Nima Marketing Day 2022 in DeFabrique in Utrecht.

Nieuwe merkcampagne Nationale-Nederlanden over verandering
Nationale-Nederlanden komt maandag 11 april met een nieuwe merkcampagne waarin het bedrijf zich profileert ‘als de onvoorwaardelijke supporter die mensen aanmoedigt om alle veranderingen in het leven vol vertrouwen aan te gaan.’

Record aantal brouwerijen op Nederlandse Bierproeffestival
Na 2 jaar is er weer een Bierproeffestival: van 19 tot en met 21 mei in de Grote Kerk in Den Haag. Dit jaar is er een recordaantal van bijna 50 brouwerijen op het Nederlands Bierproeffestival.
![[column] Inventing Anna: 3 marketinglessen van neperfgename](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Inventing Anna: 3 marketinglessen van neperfgename
Nu de bingewatch waardige Netflix serie Inventing Anna onze schermen beheerst, kent iedereen Anna Delvey, een eersteklas oplichter en rijke Duitse (nep)erfgename. In de serie stal Anna de harten van de New Yorkse upperclass, maar ook hun geld...

Tim van Heel (Interpolis): 'Hoe introduceer je een branchevreemde oplossing in de markt?'
Tim van Heel is B2B-marketeer bij Interpolis. De titel van zijn presentatie op donderdag 16 juni tijdens Nima Marketing Day 2022 in DeFabrique in Utrecht: ‘Elektrakeuring; de introductie van een branchevreemd product.’

Monitor Consumentengedrag: angst voor te dure vakantie
In ons vorige blog haakten we al aan op het afnemende vertrouwen van consumenten in de economie sinds de oorlog in Oekraïne. Een branche die hier ook zeker haar hart voor vasthoudt is de reiswereld. Mensen hebben toch angst voor naderend financieel zwaar weer.

Braams op WFA-congres: 'Web3 draait om vertrouwen, niet om crypto'
Op de WFA Global Marketer Week 2022 in Athene roept Unilevers CD&CO en WFA Deputy President, Conny Braams, vandaag op tot collectieve actie. Merkenbouwers moeten helpen zorgen dat 'de mens' straks op de eerste plaats komt op internetversie 'Web3'.

Janske Michiels (Upstairs Traprenovatie): 'Mijn expertise is tv en dan zoek ik voornamelijk de crossmediale samenwerking op'
Janske Michiels is Marketing Manager bij Upstairs Traprenovatie. In haar presentatie tijdens Nima Marketing Day 2022 in DeFabrique in Utrecht legt zij uit wat de kracht van tv is en dan met name de crossmediale samenwerking met vtwonen: ‘Ik neem de bezoeker mee in de resultaten van de afgelopen jaren en laat vooral inzien hoe je iets meetbaar kunt maken.’

Dossier Media: Initiative
In editie 04 zoals elk jaar de Top-100 Adverteerders in samenwerking met Nielsen. Initiative, onderdeel van Mediabrands, staat op de 3e plek van de Top-10 Mediabureaus. In gesprek met Eva Hollander, managing director bij het bureau. Wat ziet zij als belangrijkste trends op mediagebied? ‘Versnippering en schaarser wordende aandacht, krapte op de traditionele kanalen en een sterke toename van bewustwording.’

VanMoof onthult next generation e-bikes met nieuw instapframe
VanMoof maakt haar nieuwste range e-bikes bekend: de VanMoof S5 en A5. Een ultrastille motor, lange-afstandsaccu, krachtige boost en de laatste VanMoof-antidiefstaltechnologie behoren tot de volledig vernieuwde features.

Coronel ambassadeur dakdekkers
Autocoureur Tom Coronel is het gezicht van de campagne Speed Up Your Career van de dakdekkersbedrijven Oranjedak en Patina Dakdenkers. Samen met Coronel wordt gezocht naar dakdekkers.

Dossier Media: Abovo Maxlead
In editie 04 van MarketingTribune zoals elk jaar de Top-100 Adverteerders in samenwerking met Nielsen. Abovo Maxlead is een mediabureau dat aan een ongekende opmars bezig is. In de Top-10 Mediabureaus prijken zij inmiddels op een 5e plek. In gesprek met CEO Willem-Albert Bol: ‘De vraag die klanten altijd hebben gesteld en zullen blijven stellen: toon mij aan dat het werkt.’
![[column] Je zult nu maar marketeer zijn](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Je zult nu maar marketeer zijn
Marketeer worden, daar droomde je altijd van. De baas van een merk, product of dienst zijn, productontwikkelaars en reclame- en mediabureaus aansturen, ruime budgetten hebben, experimenteren met nieuwe (online) media en klantbehoeftes vervullen. Maar in dit huidige tijdsgewricht is marketeer zijn vooral een lastig en minder glorieus baantje.

Amstel Gold Race trekt prijzengeld M/V gelijk
Nederlands enige klassieker, de Amstel Gold Race, is na 2 jaar afwezigheid weer klaar voor de start op zondag 10 april, met publiek en een evenwichtiger prijzengeldverdeling. In Valkenburg werd dinsdag 5 april namelijk tijdens de perspresentatie bekendgemaakt dat het prijzengeld van vrouwen en mannen volledig gelijkgetrokken is.

Volkswagen positioneert zich als betrouwbaar
Volkswagen ging samen met dentsuACHTUNG!, Branddoctors, MediaCom | Greenhouse en business consultancy Flowresulting op zoek naar waarom mensen voor Volkswagen kiezen.
![[BC Event] De Langen: ‘Branded content die logisch, relevant, informatief en/of vermakelijk is, wordt geaccepteerd’](/templates/img/lazyload.gif)
[BC Event] De Langen: ‘Branded content die logisch, relevant, informatief en/of vermakelijk is, wordt geaccepteerd’
MarketingTribune organiseert ook dit jaar weer het het Branded Content Event. Op 10 mei is Ruud de Langen, Chief Growth Officer bij dentsu, keynote in DeFabrique te Utrecht. Een korte introductie.

Dossier Media: Zigt
Editie 04 van MarketingTribune staat weer in het teken van de Top-100 Adverteerders in samenwerking met Nielsen. Mediabureau Zigt staat weliswaar niet in de Top-10 Mediabureaus, maar is in het medialandschap wel redelijk beeldbepalend. En ranking is leuk, maar wordt door het bureau niet extreem belangrijk gevonden. In gesprek met René Zeedijk, directeur Business Development bij Zigt. ‘Media blijft onze core, maar als bureau verbreden we op basis van de behoeften van onze klanten.’
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Consumenten dansen op de vulkaan23-05-2022
- Trage woningproductie roept vragen... 23-05-2022
- BvA groeit door en benoemt 3 nieuwe... 19-05-2022
- Inzendingen Customer Data Award 2022... 12-05-2022
- PR- en communicatiebureaus ruim... 05-05-2022
- Arjan van Hartesveldt van Team ITG:... 05-05-2022
MarketingTribune Events
- 7jun 2022
Shopping Awards
- 16jun 2022
NIMA Marketing Day
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 8nov 2022
Social Service Congres