
Dossier Contentmarketing
Is er nog marketing buiten contentmarketing? Een kort TikTok-filmpje, maar een podcast van 40 minuten kan ook. Of een longread van 10 minuten, een how-to op YouTube, foto’s op Instagram. Allemaal vormen van contentmarketing met als doel de aandacht te trekken én vast te houden. Hoe bepaal je wat je waar plaatst? Kun je elke content op elk kanaal kwijt? Contentspoiler: aan het einde van dit verhaal helaas geen eenduidig antwoord.
![[branded content] 10 jaar Talpa Social: hoe content makers de mediawereld hebben veranderd](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] 10 jaar Talpa Social: hoe content makers de mediawereld hebben veranderd
Talpa Social vertegenwoordigt de populairste premium content creators van Nederland en bestaat inmiddels 10 jaar. Het iconische StukTV, Nieuwe Gasten (de voortzetting van Gierige Gasten), TV 538 en meerdere influencers zoals Nienke Plas, Gio Latooy, Iris Enthoven en Hanwe Chang zijn enkele succesvolle merken en talenten van Talpa Social.

Dentsu Café: laven aan kennis
In het café kom je normaliter voor koffie, bier en wijn, maar ook voor de inspiratie, om nieuwe mensen te leren kennen en inzichten op te doen. Dentsu Café, voor het eerst gehouden op donderdag 12 mei, wil exact dat uitstralen.

Traffic Today: 'Praktijkvoorbeelden zijn handig om niet steeds opnieuw zelf het wiel te hoeven uitvinden'
Content en E-mail Marketeer Koen van Veen en Content Marketeer Sara de Rouw presenteren samen tijdens Nima Marketing Day 2022 namens onlinemarketingbureau Traffic Today. Een korte kennismaking.
![[onderzoek] MKB noemt digitalisering als positieve impact van pandemie](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] MKB noemt digitalisering als positieve impact van pandemie
De coronacrisis heeft volgens vier op de tien mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening een positieve impact gehad op de digitalisering binnen hun bedrijf.

Mijn Marketing: Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Marthijn van Oostveen is freelance online marketeer en sinds kort eigenaar van de webwinkel Houtwarenhuis.nl, waarvoor hij zelf ook producten maakt. Voor onze rubriek Mijn Marketing reageert hij op een aantal steekwoorden.

Inzendingen Customer Data Award 2022 geopend
Op 1 december 2022 wordt met de DDMA Customer Data Award 2022 voor de 16e keer de organisatie bekroond die het integraal managen van klantgegevens op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet toe te passen.

Ipsos en Bugaboo: 'Voorspellen van de toekomst is niet alleen maar koffiedik kijken'
Rozemarijn Landeweerd is Associate Research Director bij Ipsos. Samen met Sophie Krah (Research Executive Ipsos) en Eleonore Schut (Senior Market Intelligence Specialist Bugaboo) verzorgt zij een van de sessies tijdens Nima Marketing Day 2022 op 16 juni in DeFabrique.

Nederlandse topdarters bij Toto Dart Kings
Met ingang van de Premier League in Glasgow - vandaag 12 mei - maken vijf Nederlandse topdarters deel uit van een nieuw team. Initiatiefnemer Chris Woerts brengt Raymond van Barneveld, Dirk van Duijvenbode, Michael van Gerwen, Danny Noppert en Vincent van der Voort samen in de Toto Dart Kings.
![[column] Er blijft meer hetzelfde dan dat er verandert](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Er blijft meer hetzelfde dan dat er verandert
Jaarlijks onderzoekt WARC, het World Advertising Research Centre, wat de belangrijkste uitdagingen zijn van marketeers over de hele wereld. In dit lijstje komt steevast naar voren dat men vooral wakker ligt van de vraag hoe men de volgende generatie consumenten, zoals Gen Z, in de toekomst kan bereiken.

Sneakers van Nespresso. What else?
Nespresso heeft met de Frans zero-waste mode-startup Zèta een sneaker gemaakt van gerecycled koffiedik.De limited edition-capsulecollectie is geïnspireerd op de principes van zero-waste, eco-design en de Franse stijl.

RA*W zoekt talent voor DOOH Challenge
Diversiteit, inclusie en duurzaamheid zijn ook actuele onderwerpen binnen de Nederlandse creatieve industrie. Daarom roepen RA*W, platform voor jong ontwerptalent, en de Hogeschool van Amsterdam jonge ontwerpers op om vanaf 24 mei tot 30 juni creaties rond het thema Re-present in te sturen voor de Digital Out-of-Home Challenge 2022.
![[column] Merkwaarde is sturend voor strategiekeuze](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Merkwaarde is sturend voor strategiekeuze
Strategie in marketing en merkenland is vaak onderhevig aan evaluatie. Als het even tegenzit met de groei van de omzet of er stapt een nieuwe CMO of reclamebureau naar binnen dan komt de strategie snel weer onder een vergrootglas te liggen.

Tyler LaMotte marketingdirecteur Patagonia
Outdoormerk Patagonia heeft Tyler LaMotte aangesteld als marketing director EMEA (Europe, Middle East and Africa). Vanaf mei zal hij zich op het hoofdkantoor in Amsterdam ‘bezighouden met het opbouwen van communities in buitensport en klimaatactivisme.’

Hema steekt klantenpas in nieuw jasje
‘Meer Hema-pas’ wordt ‘Hema-pas’ met nog steeds een aantrekkelijk aanbod van kortingen, gratis producten, limited editions en een gratis tompouce op je verjaardag.

Dossier: Vertrouwen kan worden hersteld
Vertrouwen in onze maatschappij en economie wankelt en brokkelt steeds meer af. Vertrouwen in voorheen eerbare instituten, in heilige huisjes en in elkaar, overal kraakt en zucht het. Overal lijken mensen zich terug te trekken in kleinere cirkeltjes. Is dat erg? Hoe komt dit? Valt het vertrouwen te herstellen en welke rol kunnen merken - en jijzelf - hierin spelen?

Bezorgervaring heeft grote invloed op loyaliteit klant
Uit consumentenonderzoek van delivery management platform FarEye blijkt dat de voorkeur voor online winkelen blijft groeien en dat de bezorgervaring een grote invloed heeft op de loyaliteit van de consument

Dossier Vertrouwen: Interview BvA
In gesprek met Henriëtte van Swinderen (directeur Bond van Adverteerders) over vertrouwen. Van consumenten. In merken. ‘Merken met een consistente consumentenbelofte, die ze ook nakomen, geven houvast.’

Mark van Hattum van MvH Media : 'Big data is het antwoord om algoritmes te verslaan'
Mark van Hattum, Directeur MvH Media, spreekt tijdens Nima Marketing Day 2022 op donderdag 16 juni in DeFabrique in Utrecht. Een korte inleiding op zijn presentatie.
![[column] Marc Reijnders (FieldLab): 'Circulair verpakken is utopie zonder steun marketeer'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marc Reijnders (FieldLab): 'Circulair verpakken is utopie zonder steun marketeer'
Steeds meer bedrijven communiceren over duurzaamheid en hun circulaire ambities. In dit speelveld zien wij echter flinke verschillen tussen theorie en praktijk ontstaan waarin met name de veelal ontbrekende rol van de marketeer of brand manager in het verduurzamen van verpakkingen opvallend is.

Strategische denkers (1): 'Veel merken zetten bij het minste of geringste het mes in hun strategie'
In deze nieuwe serie laat Edwin van Druten (zie foto hieronder), head of strategy & content bij bureau Hibou, strategen uit de creatieve industrie aan het woord aan de hand van 6 begrippen. Gerben van der Zwaard, strategy director bij DentsuAchtung, trapt af.

PR- en communicatiebureaus ruim verdubbeld in coronatijd
Sinds het begin van coronapandemie schieten de PR- en communicatiebureaus als paddenstoelen uit de grond. Dat blijkt uit cijfers van het handelsregister van de KVK.
![[column] Commercialreview mei: kabelvrij, Moederdag en De Beren](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercialreview mei: kabelvrij, Moederdag en De Beren
Commercialreview beoordeelt elke maand, exlusief voor Marketingtribune, de opvallendste tvc’s. Dit keer de oogst van april 2022.

Rob den Dool van Yumeko: 'Hiermee kunnen we echt impact maken'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen wel vast. Experts te over ook die voorzien dat die trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het goed? Ervaringsdeskundigen aan het woord...

Dossier Vertrouwen: Marketeers op Stelling
Voor editie 06 van MarketingTribune met het Dossier Vertrouwen legden we ons Marketeers op stelling-panel de volgende stelling voor: ‘Ook merkvertrouwen is onderhevig aan inflatie’.

Arjan van Hartesveldt van Team ITG: Afkicken van dure marketingkanalen
Arjan van Hartesveldt is Director Client Services bij fullservice marketingbureau Team ITG en hij spreekt tijdens Nima Marketing Day op donderdag 16 juni in DeFabrique te Utrecht.

Marketing van Qmusic draait volledig om jou: luisteraar en adverteerder
Qmusic – Q sounds better with you. Beter en compacter kan de marketingmissie van de radiozender niet worden omschreven. Marketingmanager Jorn Agterberg zwaait af bij de zender, na bijna 12 jaar bouwen aan het merk. Mark de Deugd die al 6 jaar accountmanger was bij Qmusic is hem inmiddels opgevolgd.

Dennis van Evert van Bol.com en Koen van Lunteren van WUA : 'Hoe je optimaal aan je klantreis bouwt door naar buiten te kijken'
Dennis van Evert, Manager Customer Journey bij Bol.com, presenteert samen met Koen van Lunteren, Digital Research Consultant bij WUA, tijdens Nima Marketing Day 2022. Een korte kennismaking.

Google: steeds strenger op advertenties
Google heeft zijn Ads Safety Report 2021 gepubliceerd. In dat jaar zijn volgens de techreus meer dan 3,4 miljard advertenties verwijderd, meer dan 5,7 miljard advertenties beperkt en meer dan 5,6 miljoen adverteerdersaccounts geschorst.

Gardeners: (goede) merken tot bloei brengen
Het Amsterdamse Gardeners is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige sparringpartner op het gebied van strategie, creatie, campagnes, activaties en PR met een earned first manier van denken.

Monitor Consumentengedrag: streamingdiensten in beweging
Netflix is al lang niet meer het enige streamingplatform. Nieuwe streamingplatforms schieten namelijk als paddenstoelen uit de grond. Hoe gaat de markt zich ontwikkelen en komen podcasts straks achter een betaalmuur?

Roderik Sorbi van DVJ Insights: 'Online heeft zijn eigen wetmatigheden'
Roderik Sorbi is Senior Client Consultant bij marktonderzoeksbureau DVJ Insights. Hij spreekt op donderdag 16 juni in DeFabrique te Utrecht tijdens Nima Marketing Day 2022. Een korte kennismaking.
![[column] Betalen voor podcasts wordt de norm, maar wat zijn de gevolgen?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Betalen voor podcasts wordt de norm, maar wat zijn de gevolgen?
Marvin Jacobs van audio agency Airborne schrijft regelmatig voor MarketingTribune over het audiolandschap. De komst van het Deense Podimo op de Nederlandse markt gaat veel veranderen, volgens hem. Hij signaleert 8 belangrijke ontwikkelingen.

Gwenda van Vliet van G-Star Raw: 'We willen de sustainable leader in de markt blijven'
Gwenda van Vliet, CMO G-Star Raw, spreekt samen met Elske Vugts van La Trappe op donderdag 16 juni 2022 in DeFabrique te Utrecht tijdens Nima Marketing Day over de opmerkelijke samenwerking tussen de twee merken.

Finalist SAN Next Merkenbouwer Veronique Visser van Cloetta (5)
De SAN Next Merkenbouwer Accent is de individuele jaarprijs voor het talent dat de meest aansprekende bijdrage geleverd heeft aan het bouwen van een merk. De vijf finalisten zijn bekend en stellen zich voor. In deze aflevering de 5e en laatste finalist: Veronique Visser, Brand Manager Refreshment bij Cloetta voor Sportlife, King & XyliFresh.

'Biecht' Derksen valt verkeerd: Toto en Stella stoppen bij VI
Toto en Stella stoppen direct met hun sponsoring van het praatprogramma Vandaag Inside naar aanleiding van het ‘kaarsverhaal’ van analist Johan Derksen.

Finalist SAN Next Merkenbouwer Stefan Bothoff van Orderchamp (4)
De SAN Next Merkenbouwer Accent is de individuele jaarprijs voor het talent dat de meest aansprekende bijdrage geleverd heeft aan het bouwen van een merk. De vijf finalisten zijn bekend en stellen zich voor. In deze aflevering Stefan Bothoff, Manager Communications & Branding bij Orderchamp.

Schakelen met Volkswagen Taigo
De nieuwe loot aan het C-segment van Volkswagen, de Taigo, is een opvallende en stoere verschijning. Het model is feitelijk het gezicht van de nieuwe VW merkstrategie: betrouwbaarheid als belangrijkste positionering.

Finalist SAN Next Merkenbouwer Anouk van Huissteden van Coca-Cola (3)
De SAN Next Merkenbouwer Accent is de individuele jaarprijs voor het talent dat de meest aansprekende bijdrage geleverd heeft aan het bouwen van een merk. De vijf finalisten zijn bekend en stellen zich voor. In deze aflevering, Anouk van Huissteden, Senior Brand Manager Core Brands bij Coca-Cola.

Elske Vugts van La Trappe: 'Commercie gebruiken we als ruilmiddel om het goede te doen'
Elske Vugts is Marketing & Communicatie Manager bij Bierbrouwerij de Koningshoeven en eindverantwoordelijk voor de global merkstrategie en waardepositionering voor La Trappe Trappist. Daarnaast is zij bestuurslid Nima-Zuid en werd zij vorig jaar de eerste Beste Brabantse Marketeer. Tijdens Nima Marketing Day 2022 spreekt zij samen met Gwenda van Vliet, CMO G-Star Raw, over de opmerkelijke samenwerking tussen de twee merken.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ewa Skotnicki van Fairphone Fysieke... 27-05-2022
- KEYNOTE NMD2022 Dr. Grace Kite We... 27-05-2022
- Marieke Heesakkers is Beste... 26-05-2022
- Dan Gliatta van The Cargo Agency... 26-05-2022
- Nieuwe podcast BvA laat merkleiders... 25-05-2022
- Consumenten dansen op de vulkaan23-05-2022
MarketingTribune Events
- 7jun 2022
Shopping Awards
- 16jun 2022
NIMA Marketing Day
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 8nov 2022
Social Service Congres