De marketingtransfers van week 51 en 52, 2024

De marketingtransfers van week 51 en 52, 2024
  • B2b
  • 3 jan 2025 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Personalia

Wie maken alvast een vliegende start met hun goede voornemens, beginnen 2025 op een nieuwe werkplek en gaan het helemaal anders doen? MarketingTribune houdt, zoals altijd, het overzicht.

Marktonderzoeksbureau DVJ Insights benoemt Léonie Koning als nieuwe Global Commercial Director met ingang van 1 januari 2025. Marieke van Echtelt, Global Managing Director bij DVJ Insights: ‘Met een rijke achtergrond in marktonderzoek, strategie en leiderschap, voegt Léonie aanzienlijke waarde toe aan ons bedrijf. Als voormalig CEO van mediabureau Initiative Nederland en later President van Initiative EMEA leidde zij vernieuwende projecten die zorgden voor aanzienlijke groei en een cultuur van innovatie en excellence. Haar bewezen leiderschapscapaciteiten, gecombineerd met een positieve energie en het talent om groei te stimuleren bij zowel mensen als organisaties, sluiten perfect aan bij de visie en de waarden van DVJ Insights. Met Léonie aan boord streeft DVJ ernaar zijn wereldwijde activiteiten verder te integreren, klantrelaties te versterken en een voortdurende groei in marktonderzoek en analyse te waarborgen.’ Léonie Koning over haar nieuwe rol: ‘Ik zocht voor mijn volgende uitdaging een organisatie met een ondernemende geest en een sterke focus op kwaliteit en innovatie. Vanaf ons eerste gesprek wist ik dat DVJ Insights de perfecte match was. Met veel enthousiasme ga ik bij DVJ Insights starten als Global Commercial Director om zo bij te kunnen dragen aan de groeiambities, zowel nationaal als internationaal. Ik kijk er enorm naar uit om samen te werken met het talentvolle team hier.’

Léonie Koning

Per 1 maart 2025 treedt Janneke van der Wijk toe tot de directie van het Rijksmuseum. Als directeur Publiek is zij verantwoordelijk voor de educatie en publieksprogrammering, fondsenwerving en relatiemanagement en communicatie en marketing van het Rijksmuseum. Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum: 'Het publiek staat voor het Rijksmuseum centraal. Janneke van der Wijk zal zich samen met haar collega’s inzetten om ieder bezoek aan het Rijksmuseum, fysiek en digitaal, onvergetelijk te maken. Ook buiten de museummuren zal zij de verbinding zoeken om zo de schatten van het museum in heel Nederland te tonen aan een breed publiek.' ‘In een snel veranderende wereld is het belangrijker dan ooit dat het Rijksmuseum een bron van inspiratie blijft voor alle generaties’, aldus Van der Wijk: ‘Ik ben zeer verheugd en vereerd met de benoeming door de Raad van Toezicht. Het Rijksmuseum is een van de meest vooraanstaande musea ter wereld, een unieke plek waar kunst en geschiedenis samenkomen. Het is voor mij een geweldige kans om juist hier bij te dragen aan het inspireren en verbinden van mensen en inzicht te geven in de rijke culturele identiteit van Nederland binnen een internationale context.’

Janneke van der Wijk

SAN-bestuurslid Joost Vossen krijgt stapt een treetje hoger bij Elsevier. Op LinkedIn zegt hij hierover: 'Ik ben verheugd om aan te kondigen dat ik in een nieuwe rol stap als VP Brand Strategy & Go-to-Market bij Elsevier! Ik kan niet wachten om 2025 in te duiken en het motto "een merk is wat een merk doet" tot leven te brengen samen met een ongelooflijk getalenteerd team binnen Elsevier. Er komen spannende tijden aan!'

Joost Vossen

Trouw MarketingTribune-columnist en grote DM- en digital vakman Charles Borremans zwaait af bij iO. Borremans op LinkedIn over zijn ‘uitzwaai-avond’: 'Wat was het een stijlvolle, gezellige en geslaagde Christmas Party op iO Campus Amsterdam! Tevens mijn uitzwaai-avond na vijf jaar iO, 37 jaar in de bureauwereld en 40 jaar aan den arbeid. That’s Life zong Frank Sinatra in 1966. Op de B-kant van zijn hit-single stond het nummer The September of My Years… Mooi moment voor wat nieuws.'

Charles Borremans

Jeroen van Eck, co-founder van Joe Public Amsterdam, nam afgelopen juli afscheid van het bureau. Op LinkedIn zegt hij: ‘Ik geloof dat ik maar vaker een sabbatical moet nemen! Terwijl ik de afgelopen zes maanden druk was met “onthechten, ontspannen en oriënteren”, ben ik door Fonk uitgeroepen tot één van de Very Inspiring Persons 2024. Niet vanwege de vele lunches, festivals, sportschoolbezoeken en wandelingen met de hond neem ik aan, maar vanwege de rebound van Joe Public tot Bureau van het Jaar afgelopen mei en m'n besluit om vervolgens dit boek te sluiten en een nieuw, onbekend boek te gaan schrijven.’

Tijd voor een update
Van Eck: ‘Ik had nooit verwacht dit ooit te zullen zeggen, maarre… ik ben uitgeluncht. Voor nu, in ieder geval... En dat betekent dat ik vanaf januari weer beschikbaar ben. Voor mensen die me nodig denken te hebben. Met andere woorden: als je me belt, dan neem ik - nu wel - op.’ Dus je wordt consultant? ‘Mwah, zo zou ik het niet willen noemen. Ik wil waarde toevoegen door mijn ervaring aan adverteerder- én bureauzijde in te zetten. Het is mijn streven om komend jaar twaalf van dit soort pannetjes op het vuur te hebben pruttelen. Maar de inhoud van die pannetjes kan flink van elkaar verschillen. O ja, twee pannetjes staan al op het vuur, dus er resteren er nog 10. En het zal je niet verrassen dat ik niet een uurtje-factuurtje model ga hanteren. Ik heb een nieuw honoreringsmodel bedacht waarmee iedereen wint. En nee, het is geen menukaart. Afijn, ik ben er dus binnenkort weer een beetje.'

Jeroen van Eck

PR- en marketingbureau Vertigo 6, onderdeel van de Happy Horizon-groep, heeft vijf nieuwe collega’s verwelkomd. Bobbe de Wit en Mick Lammers, beiden in de rol van Marketing & PR Consultant, Nicky Maatman en Bas Jansen, beiden als Marketing & PR Executive en tot slot Tim Westphal als Marketing & PR Director DACH.

V.l.n.r Bobbe, Bas, Mick, Nicky, Tim

Ortwin Verreck, Managing Director OrangeValley, laat ons weten: 'Na 16 jaar ga ik eind 2024 afscheid nemen van OrangeValley. Wat begon als een idee, zag ik uitgroeien tot een geweldig mooi Agency. Trots op alles wat we hebben bereikt met zovelen. Sinds 2010 stond OrangeValley 15 jaar lang in de Emerce 100. Dat ging zeker niet vanzelf, hard werken en doorzetten loont, zeker als je dat doet met gedreven collega’s. We publiceerden over digital marketing. We spraken op events en organiseerden ook events zoals de GAUC. Veel opdrachtgevers en consultants hebben afgelopen jaren met elkaar succes beleefd. Kennis delen als onderdeel van onze cultuur loonde, zeker in combinatie met “feedback is food for Champions”. Ook in 2024 won OrangeValley twee Global Search Awards, een DIA award, werden we erkend als Great-Place-to-Work en door de lezers van FD/Sprout uitgeroepen tot een van de beste E-Commerce & Digital marketing bureaus van Nederland. Geweldig toch. Maar na 16 jaar wil ik mijn grenzen weer gaan verleggen. Ik kijk terug op een fantastische periode met inspirerende mensen en mooie herinneringen. Samen met Frank Overbeek en Ton Wesseling ben ik in 2008 OrangeValley gestart. Drie musketiers van het eerste uur, zonder hun was er nu geen OrangeValley. Al snel kwamen Joost de Valk, Egan van Doorn en Eduard Blacquière het team versterken, zij stapten aan boord van een nieuw bureau en met vertrouwen in onze ambitie. We hadden een heldere focus en visie over data driven digital marketing. We begonnen ook SiteSpect Europe (nu onder leiding van Maarten Plokker MBA), MetaDimensions(Jay de Groot) en Blue Elevation. Sinds 2010 organiseerde ik samen met Daniël Markus , Wolter Tjeenk Willink, Hans van der Meulen de Google Analytics User Conference (GAUC)  waarmee we samenwerkten met andere bureaus aan de adoptie van Google Analytics als platform voor data driven digital marketing. OrangeValley groeide door en we versterkten onze expertise toen in 2021 CopperIM (Sander Jacobs) zich aansloot bij OrangeValley aan. In 2022 sloot ook Aubergine IT (Steven Heijtel) zich aan bij OrangeValley. Bijzondere vermelding ook voor de mensen die al meer dan 10 jaar de OrangeValley cultuur uitdragen zoals : Jurgen Sant, Martijn Stomphorst, Anouk Sintniklaas, Tjalling Zijlstra en Arjan Doppenberg. The journey continues. 2024 is ook het jaar waarin OrangeValley samen is gegaan met MvH Media, AdResults Increase en New Port Capital om vanuit een heldere visie het toonaangevende performance agency te worden van Europa. Een geweldige uitdaging waarbij ik mijn waardering heb voor de drive en energie van Mark van Hattum als nieuwe CEO. Samen met Martijn van Dijk, Kim de Jong en Bas de Goeij vormen zij het nieuwe leadership team om een toonaangevend Agency in Europa te gaan bouwen. Met veel vertrouwen draag ik eind 2024 OrangeValley aan hen over om een nieuwe koers in te zetten op weg naar een European Performance Agency Group. Ik wens iedereen een inspirerend en uitdagend 2025, blijf jezelf uitdagen om grenzen te verleggen.'

Ortwin Verreck

Met ingang van 1 januari 2025 is Frank Houben benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen van Pathé. Hij volgt hiermee Jan Willem Sodderland op, die per 31 december 2024 afscheid nam. Houben treedt toe als een van de drie Nederlandse commissarissen naast huidig raadsleden Annemarie van Gaal en Corinne Vigreux, en de afgevaardigden van het Franse moederbedrijf Pathé: Jérôme Seydoux en Anne-Laure Julienne-Camus. Frank Houben is Delegate to the Board bij KLM, waarbij hij de KLM directie ondersteunt en in die rol ook KLM extern vertegenwoordigt. Ook draagt hij de verantwoordelijkheid voor het beheren van de KLM partnerships en sponsoring. Directeur Jacques Hoendervangers van Pathé zegt over de komst van Frank Houben: 'Wij zijn bijzonder verheugd om Frank te verwelkomen in onze Raad van Commissarissen. Zijn uitgebreide ervaring, strategische visie en ervaring in een Nederlands-Frans bedrijf zijn van onschatbare waarde voor Pathé terwijl wij onze positie als toonaangevende bioscoopketen verder versterken. Tegelijkertijd wil ik Jan Willem Sodderland bedanken voor zijn lange staat van dienst als RvC-lid voor Pathé en voor zijn waardevolle adviezen. Zijn bijdrage aan Pathé was van grote betekenis, en met zijn inzichten op zak zetten wij de volgende stappen naar de ultieme bioscoopervaring van de toekomst.'

Frank Houben

Het Amsterdams PR- en communicatiebureau De Wolven begint het jaar met twee nieuwe collega’s: Lotte Westbeek en Nikki Scholten. Westbeek start als junior communicatieadviseur en gaat aan de slag voor klanten als Refurbed, Stichting Alfred Heineken Fondsen, iPabo en Tafel van Vijf. Zij deed ervaring op als online redacteur voor Ajax Vrouwen en de Ajax Foundation: ‘Ik geloof sterk dat verhalen de kracht hebben om mensen te raken en perspectieven te veranderen. Ik hoop dit binnen De Wolven te realiseren.’
Scholten versterkt het team als socialmediamedewerker en richt zich op de socials van het bureau.

Lotte Westbeek & Nikki Scholten ; foto: Naomie Laan


 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken