
Nuon nu echt verder als Vattenfall
Vandaag verdwijnt het merk Nuon, na exact 25 jaar, definitief uit Nederland. De energieleverancier maakte vorig jaar bekend dat het zijn naam geleidelijk zou wijzigen naar dat van moederbedrijf Vattenfall.

ASN Bank gaat in nieuwe campagne terug naar de basis
In een nieuwe campagne wil ASN Bank laten zien dat het een transparante bank is, die staat voor duurzame principes. De campagne is ontwikkeld door Selmore en Ambassadors.

Koga sponsort EK Baanwielrennen
Koga is officieel sponsor van de EK Baanwielrennen 2019. Het kampioenschap vindt dit jaar plaats van 16 t/m 20 oktober in Omnisport Apeldoorn. Een belangrijk kwalificatiemoment voor de Olympische Spelen van Tokyo.

Mister Strato maakt precisielanding
Internetbedrijf Strato lanceert een nieuwe reclamecampagne met als motto 'Zo snel gaat voordelig'. De spots zijn vanaf vandaag te zien op televisie en YouTube.
![[column] Likes weg op Instagram? Like?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Likes weg op Instagram? Like?
Instagram voert momenteel een grote test uit waarbij Instagram-gebruikers niet meer kunnen zien hoeveel likes een post krijgt. Welke gevolgen heeft dit voor je influencermarketing campagne?

Nieuw bureau Forty mikt op potentie schaalbaarheid
'Corporate innovatiebureau' Forty ziet vandaag het levenslicht. Doel van het bureau is om bedrijven te ondersteunen in de ontwikkeling van schaalbare producten die mensen niet kunnen missen in hun dagelijkse leven.

AkzoNobel kiest voor The Social Club
The Social Club is het nieuwe social media bureau van AkzoNobel Deco Nederland. Het Amsterdamse social media bureau gaat aan de slag met de social strategie en social content voor de merken Flexa, Sikkens en CetaBever.
![[column] Merkdisruptie megatrend (14):Work hard, play harder](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Merkdisruptie megatrend (14):Work hard, play harder
Veel merken gaan de komende tijd verdwijnen. Het boek 'Merkdisruptie' van Frank Haveman, Jeroen Cremer en Richard Otto, brengt de oorzaken in kaart aan de hand van vijftien megatrends. Op Marketing Tribune wordt in 15 artikelen dieper ingegaan op de trends. Met deze week meer over psychologische megatrend 14: Work hard, play harder

Rabobank: 'Flexibel waardewiel vergroot kansen retail'
In januari heeft Rabobank het marketingconcept van het 'waardewiel' gelanceerd (zie link hieronder voor uitleg). Op basis hiervan stelt de bank nu de vraag: op welke wijze kan de retailer de kansen benutten en wat is daarvoor nodig? Lees hier de samenvatting.

Doorstart voor failliet MyBusinessMedia
Het kan snel gaan: nadat MyBusinessMedia donderdag faillissement moest aanvragen, heeft het management op vrijdag al overeenstemming bereikt met de curator over een doorstart. De meeste medewerkers behouden hierdoor hun baan.

Nieuwe spektakelmusical Willem van Oranje in Delft
Theater- en filmproducent Rick Engelkes gaat samen met creatief ondernemer Pierre Karsten een nieuwe spektakelmusical produceren over Willem van Oranje. De voorstelling gaat op 7 maart 2021 in première. Theatermakers Geert Lageveen en Leopold Witte schrijven het script.

Consumentenbond maakt moeilijke keuzes makkelijk
De Consumentenbond lanceert vandaag een nieuwe reclamecampagne, ontwikkeld door Dept. Met 'in het oog springende animaties en heldere kopij' hoopt de bond met een nieuw publiek kennis te maken. Ook introduceert de Consumentenbond een nieuw logo en nieuwe huisstijl.

MyBusinessMedia failliet verklaard
Het eerder deze week dreigende faillissement van uitgeverij MyBusinessMedia is een feit. Directeur Joachim Driessen overwoog afgelopen week om surseance van betaling aan te vragen en heeft dat inmiddels gedaan.

Epica lanceert Grand Prix voor PR
Vanwege de enorme groei in het aantal PR-gerelateerde inzendingen heeft de Epica-organisatie dit jaar besloten een PR Grand Prix te introduceren. De prijs staat open voor inzendingen van de PR-categorie en andere campagnes met een bewezen hoog niveau van verdiende media-aandacht.

Met Renault naar Dutch Design Week
Renault is voor de tweede keer partner van Dutch Design Week (DDW), het grootste designevenement van Noord-Europa dat dit jaar van 19 tot en met 27 oktober 2019 in Eindhoven gehouden wordt. Wie wil graag gratis naar dit event?

Prijsvechter Eyelove start in Frankrijk
De Nederlandse prijsvechter Eyelove opent vandaag haar eerste verkooppunt in Frankrijk in een Parijse optiekwinkel. De komst naar Frankrijk valt samen met een nieuwe zorgwet, die Franse optiekbedrijven verplicht om per 2020 een assortiment brillen aan te bieden die volledig binnen de brilvergoeding vallen.

Alzheimer Nederland zet in nieuwe campagne familieportret centraal
In de nieuwe 'Stop dementie'-campagne van Alzheimer Nederland staat het verhaal centraal van drie generaties: opa Frans, dochter Sharon en kleindochter Djez-Lin. ‘Voor mij is het helaas te laat.’

Jort Kelder doet aangifte tegen bitcoin-adverteerders
Na John de Mol gaat ook voormalig Quote-hoofdredacteur Jort Kelder juridische stappen ondernemen tegen bitcoin-advertenties. In deze misleidende reclame worden foto's en nepcitaten van BN'ers gebruikt om consumenten te strikken voor dubieuze investeringen.

Wanneer neem jij autovrij?
Energiebedrijf Enexis Groep lanceert de campagne 'En jij? Wanneer neem je Autovrij?'. De campagne is erop gericht om de routine in het woon-/werkverkeer van automobilisten te doorbreken en hen ertoe aan te zetten wat vaker een 'autovrije dag' te nemen.

De Ondermener.nl gaat van website naar kenniscentrum
De Ondernemer gaat met een vernieuwde website de tweede fase in van de online contentstrategie. ‘We worden meer en meer een online kenniscentrum voor ondernemers’, stelt content director Robert van den Ham.

Onderzoek: online reviews laten Nederlander koud
Slechts één op de tien Nederlanders verandert zijn voorkeur voor een product of dienst na het lezen van een positieve review. Ter vergelijking, bij onze zuiderburen ligt dit - met één op de vier Belgen - een stuk hoger. Dit en meer blijkt uit internationaal onderzoek van Simon-Kucher & Partners.

Sublime en Business Insider lanceren Ondernemers van de Vooruitgang
Het landelijke radiostation Sublime en de zakelijke nieuwswebsite Business Insider Nederland bundelen lanceren deze week ‘Ondernemers van de Vooruitgang’, een nieuw zakelijk nieuwsbulletin.

Marieke Willemsen nieuwe marketingmanager Toyota
Per 1 oktober 2019 begint Marieke Willemsen als General Manager Marketing bij Toyota importeur Louwman & Parqui. Ze komt van KPN en volgt Willem Verschuur op die de afgelopen 4,5 jaar verantwoordelijk was voor marketing.

PSV-sponsor Investous onder vuur om reclame-fraude
PSV-sponsor Investous is in opspraak geraakt vanwege het verspreiden van omstreden nep-advertenties met BN'ers die bitcoin-investeringen aan zouden prijzen. PSV breekt niet met het bedrijf.

Reeleezee lanceert nieuwe propositie
Online boekhoudprogramma Reeleezee wil zich nadrukkelijker manifesteren als supporter van ondernemers en lanceert daarom in samenwerking met reclamebureau Epidemie onder meer een nieuwe app.

Story Expedition 2: Content is de kers op de marketingtaart
Samen met Lemon Scented Tea organiseert MarketingTribune dit jaar wederom 4 inspirerende Story Expeditions met marketeers op de grachten van Amsterdam. De tweede boottocht stond in het teken van Content & Advertising, oftewel wanneer is het advertising en wanneer is het content. Of zijn ze een en hetzelfde?

Nemo: jij bent bijzonder, net als ieder ander
Voor de nieuwe tentoonstelling Humania in wetenschapsmuseum Nemo neemt reclamebureau KesselsKramer de fictieve mens onder de loep.

Loetje en Waterland creëren grootste Nederlandse restaurantgroep
Loetje en Waterland creëren de grootste Nederlandse restaurantgroep met meer dan 50 locaties. Gezamenlijk met Waterland wil deze groep haar positie uitbreiden en kan er versneld gegroeid worden in nieuwe locaties, zowel autonoom als via acquisities.

Pathé zet Snapchat in als HR-tool
Pathé zet Snapchat in om nieuwe medewerkers te werven. Vanaf vandaag kunnen Nederlandse jongeren en studenten bij de bioscoopketen solliciteren met behulp van een Snapchat AR-lens. Verantwoordelijk bureau is GoSpooky.

Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Capital A heeft een meerderheidsbelang genomen in het online marketingbureau Smart IM, bekend op het gebied van SEO en SEA (Google top 3-agency), CRO en content. Recentelijk werd al bekend dat het bureau ook een samenwerking is aangegaan met OBAN International.

Wat merken hebben aan game-influencers
Koen Weijland vergaarde nationale bekendheid toen hij in 2016 een contract tekende met Ajax en de eerste professionele esporter werd in Nederland. Inmiddels is de 26-jarige gamer een influencer met bijna 200.000 abonnees op zijn YouTube-kanaal. Wat kunnen merken leren van het werken met een game-influencer?

TBWA start consultancybureau
Reclamebureau TBWA\Neboko lanceert vandaag een nieuwe 'business strategy & consultancy'-dochter: New Growth Strategies. Marc van Eck, oprichter van adviesbureau Business Openers, gaat het bedrijf leiden samen zijn partner Joost van Gelder.

Bedrijven lopen achter in digitalisatie B2B klantloyaliteit
Klanten kunnen online steeds meer kiezen, informeren en communiceren. Hierdoor vinden bedrijven en merken het steeds moeilijker om zich te onderscheiden. Klantloyaliteit wordt daarom steeds belangrijker. De bedrijven die het goed doen hebben een duidelijke visie en geïnvesteerd in digitaal klantcontact.
![[column] Perceptie retailkanaal beïnvloedt merkbeleving](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Perceptie retailkanaal beïnvloedt merkbeleving
Merken zijn gebouwd op bewuste, maar vooral ook onbewuste associaties. De mate waarin deze relevant zijn voor een koopintentie bepaalt het succes van het merk, hetgeen zich vertaald in een merkwaarde. Martin de Munnik van Neurensics over de onbewuste waardering die het brein aan associaties geeft.

Natwerk start de week met Maandag
Reclamebureau Natwerk uit Amsterdam is aan de slag voor detacheerder Maandag. Naast het aanscherpen van de positionering en identiteit gaat het bureau 360 graden-campagnes voor het merk ontwikkelen. Het eerste werk moet begin 2020 het daglicht zien.

Miss Etam gaat naar Duitsland: Miss E
Modemerk Miss Etam maakt onder de naam Miss E de online stap naar buurland Duitsland. De keuze om onder de naam Miss E te expanderen is gemaakt om een sterkere internationale positie in te nemen en het merk te onderscheiden t.o.v. lokale spelers met Etam in de naam.

Menzis kiest voor Roorda
Zorgverzekeraar Menzis heeft na een pitch de marketingcommunicatie-activiteiten voor de merken Menzis en SamenGezond ondergebracht bij reclamebureau Roorda.

Gyurka Jansen naar Business Insider: 'Grote nieuwsmedia zijn niet flexibel'
Business Insider Nederland trekt mediaconsultant Gyurka Jansen (TPO, Reporters Online) aan als productmanager. Hij gaat de content van de zakelijke uitgever optimaliseren. Hoe kijkt deze beruchte media-nerd aan tegen de digitale strategie van nieuwsmedia?

Ajax groeit fors, ook in sponsoring
Zoals verwacht komt Ajax met uitstekende jaarcijfers, maar de resultaten zijn ook echt indrukwekkend: de omzet verdubbelde tot bijna 200 miljoen euro en de winst bedraagt 51,9 miljoen euro. Ook qua sponsoring kwam er meer geld binnen.

Giesbers Communicatie verandert naam in Giesbers Retail
Giesbers bestaat 50 jaar en viert dat met een nieuwe naam, propositie en website. Giesbers Retail focust zich op het creëren, produceren en innoveren in retail.

Boels-Dolmans verliest beide sponsors
Vrouwenploeg Boels-Dolmans verliest beide hoofdsponsors na 2020. Het gaat om verhuurbedrijf Boels Rental en groenvoorzieningsbedrijf Dolmans Landscaping Group.
![[column] Gaat vega met creativiteit de echte vleeseter verleiden?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gaat vega met creativiteit de echte vleeseter verleiden?
De Vegetarische Slager timmert al sinds 2010 aan de weg en het heeft even geduurd, maar nu lijkt de consument toch echt om te gaan. Zelfs het grote Unilever gelooft erin en lijfde de alternatieve slager dit jaar voor 30 miljoen euro in. Vraag is of met ludieke namen de producten beter gaan verkopen.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
- ✔ Gratis tablet versie
Meest gelezen
- NieuwsMartin Huisman: 'Denk nooit...13546x
- NieuwsAmsterdammer minder trots op...12537x
- NieuwsVeerle Snijders hoofd Marketing...12404x
- BlogIs customer experience nog wel...8901x
- BlogDe marketing en communicatie...8719x
- NieuwsCPNB start samenwerking met...8024x
Laatste Nieuws
- CPNB start samenwerking met... 05-12-2019
- 2020: marketing in de sterren 03-12-2019
- Martin Huisman: 'Denk nooit alles te... 27-11-2019
- Veerle Snijders hoofd Marketing en... 27-11-2019
- Gino van Ossel wint PIM Marketing... 27-11-2019
- Amsterdammer minder trots op eigen... 26-11-2019
MarketingTribune Events
- 6feb 2020
Branded Content Event
- 13feb 2020
Data Driven Commerce Event
- 26mrt 2020
Shopping Awards 2020