![[column] Ik ben trots om marketeer te zijn](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Ik ben trots om marketeer te zijn
Onlangs zat ik aan tafel bij een van de grote uitvoeringsorganisaties in Nederland. Er was een voorstelrondje. Wat zou ik zeggen? Naast EY Partner ben ik in hart en nieren marketeer.
![[column] Weg met de oorlogszuchtige marketing!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Weg met de oorlogszuchtige marketing!
Marketing is een spel van macht, voortvloeiend uit de militaire traditie. Carl von Clausewitz wordt wel gezien als de militaire grondlegger van marketing en strategisch management. Wij marketeers willen graag markten veroveren, concurrenten verslaan en uiteindelijk als marktleider domineren.
![[column] Wie heeft de beste spion?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wie heeft de beste spion?
Sinds korte tijd strijden Google en Apple om de gunst van de ‘zoekende’ consument. Met de geavanceerde smartphone camera’s i.c.m. met hun smart apps kun je via deze ‘spionnen’ nagenoeg alles te weten komen. Hoe proberen techgiganten als Google en Apple elkaar af te troeven?

De Vrienden van Amstel Live nu in mei
De Vrienden van Amstel Live is terug met een extra concertreeks. In Amsterdam werd dinsdag 22 maart aangekondigd dat de grootste Amstel kroeg van Nederland dit jaar alsnog opengaat in mei.

Dopper: mijn kraan is jouw kraan
Met de landelijke actie ‘Mijn kraan is jouw kraan’ roept Dopper alle Nederlanders op om vanaf vandaag 22 maart – World water Day - hun kraan = water te delen met anderen.

TP Vision gaat samenwerken met The Explorers
De organisatie, die samenwerkt met Unesco, heeft als missie om al het werelderfgoed te documenteren voor toekomstige generaties met behulp van de nieuwste technologieën.

Lexus: 10 jaar garantie de standaard
Tien jaar garantie moet de standaard worden voor auto’s, vindt Lexus. Afgelopen weekend plaatste Lexus een oproep waarin het vraagtekens plaatst bij de huidige garantiestandaarden in de automarkt.

SAN ABC nominaties: Ajax, Aldi, Alfred
De longlist voor de ABC Groot Accenten 2021 zijn bekend. De ABC jury - bestaande uit hoofdredacteuren van Adformatie, Fonk en MarketingTribune, bestuursleden van de BvA (Bond van Adverteerders) en bestuursleden van de SAN en 2 externe deskundigen, heeft haar keuze gemaakt.
![[column] Consistentie in merkbeleid (3)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Consistentie in merkbeleid (3)
Bekende mensen inzetten voor je merk? Werkt dat? En hoe dan? In de 3e aflevering van de blogreeks Consistentie in merkbeleid bekijken Jelmer Wit en Sabien van der Sluis van Validators naar de voors en tegens.
![[column] SEO trends 2022: waar kun je echt impact maken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] SEO trends 2022: waar kun je echt impact maken
Naast een goed crawlbare site, relevante content voor je doelgroep en autoriteit van je domein, zijn er dit jaar een aantal SEO tips waarmee je gegarandeerd verschil kunt maken.
![[Mijn Marketing] Madelon Altena-Bogers van Etos](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn Marketing] Madelon Altena-Bogers van Etos
Madelon Altena-Bogers is Marketing Directeur bij de Nederlandse drogisterijketen Etos. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Ik ben gecharmeerd van print. In één plaatje moet alles samenkomen. Dat is bijna een kunstvorm. Enkele van mijn favorieten: Apple Think Different, Absolut Vodka en Dove.'
![[column] Autotrend: van A, B toch maar liever C](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Autotrend: van A, B toch maar liever C
De zakensedan met uitsterven bedreigd, de stadsmini uit de prijslijst geschrapt en in plaats van dikke D-segmenters of hippe citycars focust de auto-industrie zich na jaren A en B-segment nu op het C-segment. Is dat een goede ontwikkeling?

Monitor Consumentengedrag: bouwen aan sterke merkpositie e-bikes
E-bikes zijn ongekend populair. In 2021 werden voor het eerst meer nieuwe e-bikes verkocht dan gewone fietsen, zo berichtte RTL Nieuws vorige week. Van de nieuw verkochte fietsen was vorig jaar 52 procent een e-bike. Een jaar eerder lag dit nog zo'n 2 procent lager.

Nieuwe marketingdirecteur Leonardo Hotels
Op 21 maart start Marit de Vlaam als nieuwe director Marketing & Communicatie bij Leonardo Hotels. Samen met haar team gaat zij Leonardo Hotels, na een rebranding, in de Benelux verder op de kaart zetten.

'Reclame voor gokken verbieden'
Reclames voor gokbedrijven worden aan banden gelegd. Minister Weerwind voor Rechtsbescherming wil 'ongerichte' reclame – en dan vooral met bekende Nederlanders zoals ex-voetballers - voor risicovolle kansspelen op termijn verbieden.’ Zo bericht NOS.nl

IDEA installeert schaduwbestuur eventtalenten
Branchevereniging IDEA vindt de ideeën van eventtalenten ‘cruciaal om het vak van livecommunicatie verder te ontwikkelen.’ Met Jong IDEA wordt volgens IDEA ‘een sterke en structurele verbinding gelegd met de nieuwe generatie experience professionals.’
![[Mijn Marketing] Michiel van Elk van Sublime](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn Marketing] Michiel van Elk van Sublime
Michiel van Elk is Director Marketing & Events bij Sublime, de commerciële radiozender voor funk, soul en jazz. Sinds oktober 2020 is de zender onderdeel van NRC Media: ‘Bovenal vind ik dat goede marketing een bepaalde soul heeft. Het moet van binnenuit komen en je doelgroep bereiken en raken.’

Consumenten meer databewust, zorgen over privacy dalen
De Global Privacy Monitor 2022, een in opdracht van GDMA (de koepelorganisatie van de Nederlandse branchevereniging DDMA) uitgevoerd onderzoek onder ruim 20.000 respondenten uit 16 landen wereldwijd, laat zien dat consumenten zich meer bewust zijn van hun rechten over het delen van persoonsgegevens.
![[column] Metaverse voor beginners](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Metaverse voor beginners
De spectaculaire mislukking van Second Life zo'n 15 jaar geleden heeft mij geleerd om nuchter te zijn over hypes in de online-industrie. Ik ben dan ook vrij sceptisch over de door Facebook opgeklopte Metaverse.

RTL Nieuws kiest voor Being There
RTL Nieuws heeft creative agency Being There gevraagd haar merkverhaal en bijbehorende campagne te ontwikkelen om het onderscheidende vermogen van RTL Nieuws onder de aandacht te brengen.

Seat brengt eigen album uit
Automerk Seat Leon brengt op eigenzinnige wijze de features van het model onder de aandacht, namelijk via een heus debuutalbum. Het telt zes verschillende tracks met toegift waarop de auto zelf zingt over alle features die hem bijzonder maken.

Hagens pr scoort 3 nieuwe klanten
Hagens gaat aan de slag voor ABN Amro, Omroep Zwart en Hello Gorgeous. Na een succesvolle pitch mag het bureau zich preferred supplier noemen van ABN Amro.

Travel Lifestyle Network selecteert Baltus Communications
The Travel Lifestyle Network (TLN) heeft het Nederlandse pr bureau Baltus Communications uit Den Haag verwelkomd als nieuwe partner binnen de groep van internationale communicatiebureaus die zich exclusief richten op de reis- en lifestylesector.
![[CMO] Maarten Vriesendorp (Vivera) Hap-voor-hapmarketing naar een betere wereld](/templates/img/lazyload.gif)
[CMO] Maarten Vriesendorp (Vivera) Hap-voor-hapmarketing naar een betere wereld
In deel 20 van MarketingTribune's rubriek 'CMO in het diepe' Maarten Vriesendorp van Vivera: 'In reclame is het belangrijk om als marketeer te stoppen met zenden en pushen; je moet juist laten zien hoe we de wereld samen beter kunnen maken.'
![[marketeer 165] Bob Verlaat - marketeer Super73 e-bikes](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 165] Bob Verlaat - marketeer Super73 e-bikes
In deel 165 van onze successerie [marketeer] spreken we Bob Verlaat van de marketingafdeling bij Super73 e-bikes. Dit merk is ontzettend gegroeid de afgelopen jaren dankzij een scherpe, weloverwogen marketingstrategie.

Eerste EV van Xpeng arriveert in Nederland
Het Chinese Xpeng lanceert haar eerste EV-model op de Nederlandse markt. De Xpeng 5 staat in de eerste Nederlandse Experience Store van het merk in de Westfield Mall in Leidschendam.
![[column] Premiumness](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Premiumness
Automerken willen graag ‘premium’ zijn en als ze het nog niet zijn, dan willen ze dat als de wiedeweerga worden. Maar wat maakt een automerk nu eigenlijk premium? En welke merken worden ook buiten de folder van de fabrikant ervaren als premium?

Zeventigste Boekenbal is ode aan de liefde
De 87ste Boekenweek, die van 9 t/m 18 april plaatsvindt, wordt als vanouds geopend met het traditionele Boekenbal. Deze 70ste editie van het Boekenbal met als thema ‘De nacht is van de liefde’, vindt eenmalig plaats in nachtclub Escape aan het Rembrandtplein in Amsterdam.
![[column] Reclame: lefmeiden en lefgozers gezocht](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Reclame: lefmeiden en lefgozers gezocht
Er gaat iets heel erg mis in het reclamevak, kopt het Financieel Dagblad op 5 maart. Reclame is steeds meer een liefdeloze invuloefening geworden, zo stelt een ervaren reclameman. Maar is dat niet een tikje overdreven?
![[analyse] Sancties duwen Nederland richting recessie](/templates/img/lazyload.gif)
[analyse] Sancties duwen Nederland richting recessie
De reactie op de oorlog in Oekraïne dreigt Nederland in een recessie te duwen, waarschuwen economen. Consumenten en bedrijven zullen de nadelige gevolgen van prijsstijgingen zeker twee jaar voelen. ‘Dit is een 9/11-moment.'

NMO publiceert eerste rapportage Mediatrends
Deze week publiceert het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor het eerst NMO Mediatrends. Dit onderzoek is de volwaardige opvolger van de Media Standaard Survey (MSS) dat tussen 2014 en 2018 werd uitgevoerd in opdracht van SKO, NLO, NOM en Vinex.

Heineken introduceert Heineken Silver
Heineken heeft een nieuw biertje: Heineken Silver, volgens de brouwer ‘een extra verfrissend bier met een subtiele afdronk.’ Silver heeft een lage bitterheid en iets minder alcohol. Naast Heineken original en Heineken 0.0 is dit het derde bier onder het moedermerk van de brouwer in Nederland.

Monitor Consumentengedrag: het geld rolt weer
Nederland is weer van het slot en wederom leidt dit tot verschuivingen in het uitgavenpatroon van consumenten. Ook buiten de versoepeling gerelateerde productcategorieën zijn veranderingen in consumentengedrag te zien.

Maxim Hartman confronteert 'vlees'
De Nationale Week Zonder Vlees is vijf jaar geleden niet zonder reden gestart: minder vlees eten staat gelijk aan een positieve impact voor mens, dier en milieu. Dat is niet te ontkennen en daar sluit ook televisiemaker, presentator en acteur Maxim Hartman zich volledig bij aan.
![[longread] Op bezoek bij Unilevers nieuwe 'Hive' Food Innovation Center](/templates/img/lazyload.gif)
[longread] Op bezoek bij Unilevers nieuwe 'Hive' Food Innovation Center
Op bezoek bij 'The Hive', Unilevers fonkelnieuwe foodlab op de campus van Wageningen University. Met Hanneke Faber (president Global Foods), Carla Hilhorst (hoofd R&D), verrassende tastings en een kijkje in het lab zelf, waar plantbased innovaties ontstaan. Inclusief beeldsafari.

Mediq: 'Eerst aantoonbare stappen zetten, dan pas communiceren'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de nieuwe serie 'Marketeer van een betere wereld' interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deel 2 is het de beurt aan Mediq.

Nationale Marketing Benchmark: winnaars veel klantgerichter met CX
Vrijwel alle bedrijven in Nederland maken werk van hun customer experience. Wel verschillen winnende en dalende merken in aanpak en dus effect. Winnaars stellen meer doelen en streven hogere klantwaarde na. Dat blijkt uit de Nationale Marketing Benchmark.
![[column] Commercialreview maart: Oranje, Lies en shampoo](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercialreview maart: Oranje, Lies en shampoo
Februari stond natuurlijk grotendeels in het teken van de Olympische Spelen waaraan ook in een aantal commercials aandacht werd geschonken. In deze column bespreken we de meest opvallende commercials van de maand februari.
![[column] Consistentie in merkbeleid (2)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Consistentie in merkbeleid (2)
‘Hoe haal ik het maximale uit mijn marketingbudget?’ Dit is de vraag die menig marketeer zichzelf vaak stelt. In deze blogreeks helpt Validators je een stukje op weg. In deze editie gaan we dieper in op de Distinctive Brand Asset-kleur.
![[column] Een Wereldwijd Internetvolk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een Wereldwijd Internetvolk
De oorlog in Oekraïne speelt zich af op vier fronten: militair, economisch, politiek en informatie. Op alle vier die fronten zijn experts bezig. Maar op het informatiefront is een opmerkelijk nieuwe speler die een enorme bijdrage levert: een wereldwijd internetvolk.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Consumenten dansen op de vulkaan23-05-2022
- Trage woningproductie roept vragen... 23-05-2022
- BvA groeit door en benoemt 3 nieuwe... 19-05-2022
- Inzendingen Customer Data Award 2022... 12-05-2022
- PR- en communicatiebureaus ruim... 05-05-2022
- Arjan van Hartesveldt van Team ITG:... 05-05-2022
MarketingTribune Events
- 7jun 2022
Shopping Awards
- 16jun 2022
NIMA Marketing Day
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 8nov 2022
Social Service Congres