'Kwart 50-plussers kan niet meekomen in digitale wereld'
- Algemeen
- 15 okt 2024 @ 11:22
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Onderzoek
- 15 okt 2024 @ 11:22
- Nanny Kuilboer
Een kwart van de Nederlanders tussen de 50 en 65 jaar heeft moeite om digitaal mee te komen. Dit blijkt uit de Mantelzorgmonitor van het niet-medische hulpplatform Beep for Help onder 1.061 Nederlanders tussen de 50 en 65 uitgevoerd door Panelwizard. ‘Voor een deel van de ouderen heeft het gebrek aan digitale vaardigheden verstrekkende gevolgen, zo zegt 7 procent dat zij zich hierdoor buiten de maatschappij voelen staan.’
Margreth van Kuijl, People Manager bij Beep for Help: ‘Vooral vrouwelijke 50-plussers hebben het zwaar. 30% van hen zegt het lastig te vinden om het huidige tempo van digitalisering bij te benen, tegenover slechts 19% van de mannelijke respondenten. Van rekeningen betalen tot verzekeringen afsluiten; veel dingen kunnen tegenwoordig alleen nog maar digitaal en wij merken dat steeds meer ouderen het lastig vinden om bij te blijven met de nieuwste digitale ontwikkelingen. Het is aan ons, de jongere generaties, om hen daarbij te helpen en ervoor te zorgen dat zij niet letterlijk en figuurlijk aan de zijlijn van het digitale speelveld komen te staan.’
Hulp leidt niet tot afhankelijkheid
Ondanks dat een aanzienlijk deel van de 50-plussers digitaal niet kan meekomen, klopt slechts 5% van hen bij technologische vragen aan bij familie en/of vrienden. Van Kuijl: ‘Opvallend genoeg vragen vrouwelijke respondenten veel vaker om hulp bij bijvoorbeeld internetbankieren en problemen met hun laptop of smartphone dan hun mannelijke tegenhangers: 7 tegenover 3%. Desondanks zegt slechts 6% van alle respondenten in het dagelijks leven digitaal afhankelijk te zijn van anderen. Je bent als persoon nooit te oud om te leren. Juist door nieuwe dingen te leren, blijf je als oudere verbonden met de wereld om je heen. Zoals het onderzoek al laat zien, leidt hulp inschakelen niet direct tot afhankelijkheid van anderen. Je kunt als oudere niet alle trends volgen, maar door interesse te tonen en te leunen op de digitale kennis van de jonge(re) generaties blijf je langer vitaal en zelfredzaam.’
Digitalisering brengt ook gemak
De digitalisering van onze samenleving maakt het leven van ouderen ook gemakkelijker, zo blijkt uit het onderzoek. Van Kuijl: ‘Maar liefst 55% van de ondervraagden zegt dankzij de opkomst van smartphones en social media meer contact te hebben met familie en vrienden. Volgens een achtste van hen is de kwaliteit van het contact over diezelfde periode echter wel afgenomen. Door social media en onze smartphones staan we constant in contact met elkaar. Echter merken wij dat er niets boven échte verbinding gaat en hoe belangrijk menselijk contact is. Probeer daarom ook tijd vrij te maken om fysiek langs te gaan voor een goed gesprek of een kopje koffie. En als je daar zelf af en toe geen tijd voor hebt, helpen wij graag een handje mee.’
Beep for Help
Beep for Help verbindt hulpvragers en -gevers aan elkaar. Via de app en telefoonlijn biedt de organisatie hulp, met als doel ouderen en mantelzorgers zo veel mogelijk te ontzorgen. Tegelijkertijd maakt Beep for Help zich hard voor maatschappelijke problemen, zoals vergrijzing en de groeiende druk op mantelzorgers.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Valentijn-inhakers 2025 maar dan net even anders
- Nieuw onderzoek naar merkwaarde als aanjager van commercieel...
- Veranderingen in Google Ads policy gaat promotie illegale...
- 'Live Happy' van TUI meest herkenbare soundlogo Nederlandse...
- 'Vakmensen worden de rijken van de toekomst'
- Vakantieplatforms populair: € 32,3 miljard aan boekingen in...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day