Cateraar Albron neemt concurrent Hutten over
- Food-en-retail
- 21 okt 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Zakelijk
- 21 okt 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Cateraar Hutten wordt overgenomen door concurrent Albron. Hierdoor wordt een van oorsprong sociale stichting die nog steeds mvo-doelen dient een van de grootste foodservicebedrijven van Nederland.
Albron is de grootste onafhankelijke Nederlandse foodservice organisatie, in 1997 ontstaan uit de fusiepartners BRN Catering en Service One Catering. Het foodservicebedrijf telt zo’n 700 locaties en heeft 4676 medewerkers. Behalve schaal maakt ook de bedrijfshistorie indruk. Albron vindt zijn oorsprong in 1899, toen het als stichting koffiehuizen en schaftlokalen in de Rotterdamse haven en bij het Utrechtse spoor opende. Deze lokalen werden later de eerste bedrijfsrestaurants van Nederland, wat uiteindelijk leidde tot de oprichting van Albron, een organisatie die nu bijna 900 restaurants en horecazaken beheert.
MVO als kernwaarde
De filosofie van maatschappelijk verantwoord ondernemen is nog steeds een kernwaarde. Volgens commercieel directeur Mark Hartmans draait Albron niet om winst voor aandeelhouders, maar om maatschappelijke impact. Deze week kondigde Albron de overname van concurrent Hutten aan, wat hen samen tot een van de grootste cateraars van Nederland maakt, met een omzet van 420 miljoen euro.
Perfecte match
Albron breidde zijn activiteiten uit naar overheidsinstellingen, ziekenhuizen en recreatieparken. Albron heeft een unieke eigendomsstructuur: de aandelen zijn in handen van een stichting die de winst verdeelt tussen herinvestering in het bedrijf en goede doelen. Dit stelt het foodservicemerk in staat om zich te richten op duurzaamheid en sociale impact, aldus sectoreconoom Dirk Mulder van ING in de Volkskrant. Hutten, dat zich meer op kantoren richt, staat bekend om initiatieven zoals de Zorgbakkerij en de Verspillingsfabriek, waar voedselverspilling wordt tegengegaan. Beide bedrijven delen een duurzame en sociale visie, wat volgens Hutten een perfecte strategische match maakt
(tekst & fotografie: PvWK | bronnen: VK, Albron)
Poster ter gelegenheid van 125-jarig bestan Albron
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- restaurant
- BRN Catering
- food
- schaal
- Service One Catering
- catering
- gezond
- Albron
- concept
- merk
- kantine
- foodservice
- mvo
- merge
- stichting
- Hutten
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary... 01-11-2024
- Nieuw onderzoek toont groeiende... 31-10-2024
- Hornbach voor zevende maal op zoek... 31-10-2024
- Wasteless AI uitgerold voor Carrefour30-10-2024
- Shopping Awards open voor... 29-10-2024
- Fleurige guerrilla-campagne vanwege... 29-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing