Cateraar Albron neemt concurrent Hutten over

- Food-en-retail
- 21 okt 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Zakelijk
- 21 okt 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Cateraar Hutten wordt overgenomen door concurrent Albron. Hierdoor wordt een van oorsprong sociale stichting die nog steeds mvo-doelen dient een van de grootste foodservicebedrijven van Nederland.
Albron is de grootste onafhankelijke Nederlandse foodservice organisatie, in 1997 ontstaan uit de fusiepartners BRN Catering en Service One Catering. Het foodservicebedrijf telt zo’n 700 locaties en heeft 4676 medewerkers. Behalve schaal maakt ook de bedrijfshistorie indruk. Albron vindt zijn oorsprong in 1899, toen het als stichting koffiehuizen en schaftlokalen in de Rotterdamse haven en bij het Utrechtse spoor opende. Deze lokalen werden later de eerste bedrijfsrestaurants van Nederland, wat uiteindelijk leidde tot de oprichting van Albron, een organisatie die nu bijna 900 restaurants en horecazaken beheert.
MVO als kernwaarde
De filosofie van maatschappelijk verantwoord ondernemen is nog steeds een kernwaarde. Volgens commercieel directeur Mark Hartmans draait Albron niet om winst voor aandeelhouders, maar om maatschappelijke impact. Deze week kondigde Albron de overname van concurrent Hutten aan, wat hen samen tot een van de grootste cateraars van Nederland maakt, met een omzet van 420 miljoen euro.
Perfecte match
Albron breidde zijn activiteiten uit naar overheidsinstellingen, ziekenhuizen en recreatieparken. Albron heeft een unieke eigendomsstructuur: de aandelen zijn in handen van een stichting die de winst verdeelt tussen herinvestering in het bedrijf en goede doelen. Dit stelt het foodservicemerk in staat om zich te richten op duurzaamheid en sociale impact, aldus sectoreconoom Dirk Mulder van ING in de Volkskrant. Hutten, dat zich meer op kantoren richt, staat bekend om initiatieven zoals de Zorgbakkerij en de Verspillingsfabriek, waar voedselverspilling wordt tegengegaan. Beide bedrijven delen een duurzame en sociale visie, wat volgens Hutten een perfecte strategische match maakt
(tekst & fotografie: PvWK | bronnen: VK, Albron)
Poster ter gelegenheid van 125-jarig bestan Albron
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Albron
- gezond
- restaurant
- mvo
- Hutten
- food
- merk
- Service One Catering
- foodservice
- BRN Catering
- concept
- merge
- catering
- schaal
- stichting
- kantine
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
- Fritz-kola en Laser 3.14 vieren eenheid met guerrillacampagne...
- Hans Anders maakt 3=1-actie deelbaar
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Goeiezaak richt The Culinary Agency... 02-05-2025
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management