Stevige groei OOH-markt in Q3 2024

- B2b
- 30 okt 2024 @ 09:50
- Link
- 
  
 Michiel van Zaane
 Allround Redacteur
 BBP Media
- Geen tag
- 30 okt 2024 @ 09:50
- Michiel van Zaane
De Out of Home-markt (OOH) is in het derde kwartaal van 2024 tien procent gegroeid ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De omzet kwam uit op ruim € 70 miljoen tegen € 64 miljoen in Q3 2023.
De groei van de markt was zowel bij traditioneel te zien (6%) als bij digitaal (14%). Het aandeel van digitaal kwam uit op 58% tegen 56% in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Binnen digitaal wordt 27% op basis van programmatic ingekocht. Dat blijkt uit cijfers die Outreach, de overkoepelende marketingorganisatie van OOH reclame in Nederland.
De bestedingscijfers voor OOH zijn per Q3 2024 uitgebreid met die van Jumbo, die na Albert Heijn als tweede retailer is toegetreden tot Outreach. Dat betekent dat de schermen van Jumbo binnenkort ook opgenomen zullen worden in BRO Next, het bereiksonderzoek voor OOH.

Omzet OOH Q3 2023/2024 naar traditioneel en digitaal (€ miljoen). Bron: Outreach.
De totale omzet van de eerste drie kwartalen geeft een vergelijkbaar beeld. De groei van de markt is 12% ten opzichte van dezelfde periode in 2023 en digitaal loopt met +22% voorop als het gaat om omzetgroei. Op basis van de cijfers van de eerste drie kwartalen komt de prognose voor heel 2024 uit op iets meer dan € 300 miljoen.

Omzet OOH Q1 – Q3 2022, 2023 en 2024 naar traditioneel en digitaal (€ miljoen). Bron: Outreach.
De data van Nielsen laat op basis van bruto mediabestedingen zien dat Unilever in de eerste drie kwartalen van 2024 net als in 2022 en 2023 de grootste OOH-adverteerder is, gevolgd door Talpa Radio en Amazon. Retail is veruit de grootste branche met een aandeel van 21% op basis van de bruto bestedingen. Media is op afstand de tweede branche met een aandeel van 12%.
- 
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 44, 202531-10-2025
- [onderzoek] Werknemers willen... 30-10-2025
- DPG Media integreert Brand Metrics... 28-10-2025
- Marketingtransfers week 43, 202524-10-2025
- Buitenreclame groeit door, digitaal... 22-10-2025
- Marketingtransfers week 42, 202517-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




