Fingerspitz: Van leadgeneratie naar winstmaximalisatie

Fingerspitz: Van leadgeneratie naar winstmaximalisatie
  • B2b
  • 1 jun 2025 @ 08:06
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Nima Marketing Day

Je wilt nieuwe klanten aantrekken. Klanten waar je graag voor werkt. En klanten die vooral een gezonde marge opleveren. Maar de markt is overspannen. Dus vecht je om alle aandacht en leads. Je leads via campagnes en downloads converteren niet meer. Nieuwe content maken levert geen nieuwe klanten op. En leads nabellen? Dat frustreert nog meer. Wat doe je dan om toch te blijven groeien? Daarover gaat de sessie van Fingerspitz tijdens Nima Marketing Day. We blikken vooruit met Jaap Jacobs.

Ter introductie, kun je je even voorstellen? Wat heb je met marketing? 

‘Mijn naam is Jaap Jacobs en ik ben de managing director van Fingerspitz en oprichter van de community GrowthLab.nl. Marketing is voor mij de perfecte combinatie van psychologie, data en creativiteit. Wat me vooral drijft, is de impact die je kunt maken door slim en doelgericht te werken. Iets wat volledig aansluit bij onze purpose: wij maken winnaars.’ 

Kun je een korte uitleg geven van jullie kernactiviteiten, je USP? 

‘Wij zijn een growth marketing bureau en actief in datagedreven marketing, creatie en automation. Wat ons uniek maakt, is onze focus op experimentgedreven marketing. Alles wat we doen, draait om continue groei en verbetering. Zo organiseren we onder meer Experimentation Days, waar teams een volle dag nieuwe ideeën testen en valideren. Slim werken en prioriteren zit echt in ons DNA - net als bij growth marketing zelf.’ 

Wat houdt jullie op dit moment bezig, wat heeft de focus en hoe vlieg je die aan? 

‘We zetten sterk in op innovatie, met veel aandacht voor AI en disruption. We bouwen momenteel een team dat niet alleen campagnes draait, maar marketing opnieuw uitvindt. We zijn daarnaast onlangs samen met het team naar Dublin geweest. Na het winnen van de Best Agency Large-award, willen we verder leren van internationale spelers om verder inspiratie op te doen. Alles met het doel om nog meer impact te maken voor onze klanten.’ 

Voor welke opdrachtgever zou je graag eens willen werken? 

‘Een droomopdracht zou voor mij zijn om te werken voor een groot sportmerk waar het activeren van supporters centraal staat. Sport biedt een fantastische dynamiek waarin fans, beleving en data samenkomen, dat zou perfect passen bij onze manier van werken.’ 

Welke vraag ontvang jij vaak van marketeers? 

‘Een vraag die ik vaak krijg is: "Hoe krijg je zoveel gedaan?" Het antwoord daarop is simpel: slim werken en extreem prioriteren. Dat zijn ook de fundamenten van growth marketing. Niet harder werken, maar slimmer keuzes maken en altijd vanuit impact denken.’ 

De vorige Nima Marketing Day hield Fingerspitz een sessie over hypothesegedreven groeien. Staan jullie daar nog steeds achter? Wat is er veranderd? 

‘Ja joh, sterker nog, als je niet hypothesegedreven werkt, loop je in 2025 gewoon achter de feiten aan. We zijn hier nog fanatieker in geworden. Inmiddels testen we sneller, slimmer en met meer lef dan ooit. Minder discussiëren, meer valideren. Liever tien kleine tests waarvan er twee goud waard zijn, dan één grote campagne die misschien niets doet.’ 

Wat is het meest spannende dat jullie de komende periode gaan doen? 

‘Het verder laten groeien van ons Disruption Team is zonder twijfel het meest spannende project. Dit team focust zich op baanbrekende innovaties en experimenteert met nieuwe tools en businessmodellen voor zowel klanten als Fingerspitz zelf. Een enorme stap richting nog meer vooroplopen in de markt.’ 

Nog ander nieuws dat jullie willen delen? 

‘Zeker! Samen met mijn collega Tim van IJsendoorn heb ik het boek Stoïcijns groeien zonder leadgeneratie uitgebracht, waarin we beschrijven hoe je structureel groeit zonder afhankelijk te zijn van kortetermijntactieken. We zijn uiteraard aanwezig bij de Nima Marketing Day en kijken ernaar uit om jullie te ontmoeten!’ 

tekst Peter van Woensel Kooy | fotografie Zuiver Beeld

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken