Van e-mail naar alles: hoe Copernica de lat hoger legt in marketing automation

Van e-mail naar alles: hoe Copernica de lat hoger legt in marketing automation
  • B2b
  • 1 jun 2025 @ 08:03
  • Link
  • Imke Walenberg
    Imke Walenberg

    Hoofdredacteur Online
    MarketingTribune
  • Nima Marketing Day

Een overvolle inbox, klanten die méér verwachten en data die overal rondslingert. Herkenbaar? Bij Copernica weten ze er wel raad mee. Tijdens Nima Marketing Day laat het Nederlandse marketing automation platform zien hoe je met de juiste data en tools toch relevant blijft. Marketing & Sales Manager Lisette Buhrs vertelt hoe Copernica organisaties helpt om communicatie écht persoonlijk te maken, en waarom hun sessie je gegarandeerd nieuwe inzichten oplevert.

‘De meeste bedrijven denken dat ze meer data nodig hebben’, zegt Lisette Buhrs, Marketing & Sales Manager bij Copernica, ‘maar in werkelijkheid hebben ze al bergen aan first party data. Ordergeschiedenis, klikgedrag, interesses, locatie, het ligt allemaal binnen handbereik. De uitdaging? Het herkennen en benutten van die informatie.’

En laat dat nu precies zijn waar Copernica zich dagelijks mee bezighoudt. Het Nederlandse platform helpt organisaties om op het juiste moment de juiste boodschap te versturen, via e-mail, sms, push of zelfs op de website zelf. ‘We zijn ooit begonnen als e-mailmarketingtool, maar inmiddels zijn we veel meer dan dat. Ons platform is toegankelijk voor marketeers, maar ook flexibel en diepgaand genoeg voor developers die meer willen.’

Een kijkje in de keuken van Smartphonehoesjes.nl

Tijdens Nima Marketing Day geven Jeska Sterk en Bart de Bruin van Bookerz een exclusieve blik achter de schermen bij Smartphonehoesjes.nl, een e-commercespeler die slim gebruikmaakt van gedragsdata om klanten persoonlijk aan te spreken.

‘Denk aan e-mails die niet alleen relevant zijn qua inhoud, maar ook qua timing’, legt Buhrs uit. ‘Of het nu gaat om een klant die net iets in zijn winkelmandje heeft laten staan of iemand die al jaren trouw koopt… met de juiste triggers en segmentatie kun je campagnes bouwen die écht werken en daar gaan we in onze sessie concrete voorbeelden van laten zien.’

Van e-mailmarketing naar volwaardige automation

Wat veel mensen nog niet weten, is dat Copernica momenteel een flinke transformatie doormaakt. ‘We zijn bezig met een rebranding’, vertelt Buhrs. We gaan van een e-mailmarketingplatform naar een volwaardig marketing automation systeem.’

De nieuwste functionaliteiten maken het mogelijk om ook websitegedrag te verzamelen en verwerken. ‘We koppelen data uit verschillende bronnen, maken gebruik van events en bouwen geavanceerde automatiseringen. Copernica wordt zo de spil tussen data, kanalen en tooling. Daarmee tillen we marketingcommunicatie naar een nieuw niveau.’

Voor wie is Copernica eigenlijk bedoeld?

Buhrs heeft daar een helder antwoord op: ‘We richten ons niet op één branche of type klant. Onze kracht zit juist in de veelzijdigheid. Of je nu werkt bij een krant, een school, een webshop of een detacheringsbureau, zolang je ambitie hebt om meer uit data en marketing automation te halen, kunnen wij je helpen.’

Wat wel telt: lef en nieuwsgierigheid. ‘We houden van klanten die willen pionieren en optimaliseren. Smartphonehoesjes.nl is daar een mooi voorbeeld van. Zij zijn echt tot in de kern datagedreven en dat zie je terug in de resultaten.’

Data als fundament, gevoel als richtingaanwijzer

Op de vraag wat belangrijker is, data of gut feeling, antwoordt Buhrs resoluut: ‘Data. Altijd. Je onderbuikgevoel helpt je misschien bij het stellen van een hypothese, maar zonder data blijft het gokken. Meten is weten en optimaliseren.’

Toch betekent dat niet dat marketing een gevoelloze exercitie wordt. ‘Sterker nog, juist door slim gebruik te maken van data kun je als merk menselijker en persoonlijker overkomen. Niemand houdt van generieke bulkmail. Mensen willen het gevoel hebben dat jij ze kent.’

Waarom niemand deze sessie mag missen

‘Veel marketeers zoeken naar manieren om op te vallen in een verzadigde markt’, zegt Buhrs. ‘Wij laten zien hoe je dat doet, met data die je waarschijnlijk al hebt. Geen zweverig verhaal, maar een concrete case uit de praktijk.’

De sessie is daarmee niet alleen interessant voor e-commercespelers, maar voor iedereen die klanten wil raken met de juiste boodschap. ‘Of je nu net begint met automation of al ver bent: je neemt gegarandeerd iets mee dat je de volgende dag kunt toepassen.’

En waarom Copernica sponsor is van Nima Marketing Day?

‘Wij geloven in kennis delen’, aldus Buhrs. ‘Marketing draait om connectie, met je klant, maar ook met je vakgenoten. Events als deze brengen je op ideeën, inspireren én verbinden. Daar dragen wij graag aan bij.’

Tot slot?

‘Marketing automation is geen trucje, het is een mindset. En als je die eenmaal hebt, zijn de mogelijkheden eindeloos.’

 

tekst Imke Walenberg | fotografie Zuiver Beeld

Imke Walenberg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken