Menselijkheid en AI: de hybride visie van MarketResponse

Menselijkheid en AI: de hybride visie van MarketResponse
  • B2b
  • 1 jun 2025 @ 08:07
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Nima Marketing Day

AI biedt ongekende kansen voor marketing en communicatie - mits je weet wat je doet. Theo van der Steen, COO van MarketResponse, pleit voor een hybride aanpak waarin menselijke expertise en technologische kracht samenkomen.

‘Als je mensen écht begrijpt, kun je iets voor ze betekenen.’ Dat is het uitgangspunt van MarketResponse. Met 25 jaar ervaring in leefstijlonderzoek beschikt het bedrijf over een schat aan data en inzichten. ‘Met de introductie van AI zijn er vooral nieuwe mogelijkheden gekomen die marketeers, communicatiespecialisten en insightsprofessionals helpen om hun werk te vergemakkelijken.’

Volgens Van der Steen maakt AI het mogelijk om laagdrempelig met data te werken, ook voor niet-data-experts. ‘Wat je wil voorkomen, is dat je relaties uit handen geeft aan een AI-platform. Wij geloven dat menselijkheid het verschil maakt.’ Daarom koppelt MarketResponse Generatieve AI aan hun bestaande onderzoeksmodellen. ‘Een hybride aanpak leidt tot krachtigere communicatie en betere beslissingen.’

Van MVP tot praktijk
De snelheid van innovatie is opmerkelijk volgens Van der Steen. ‘Begin 2024 maakten we een MVP, in maart volgden de demo’s en in juli werkten de eerste klanten al met de doorontwikkelde versie. Dat tempo is uniek voor ons.’ Tegelijk blijft kritische reflectie essentieel. ‘AI geeft altijd een antwoord, maar dat is een voorspelling. Je kunt nooit aannemen dat het klopt. Daarom valideren wij de modellen continu met onze expertise.’

Voor professionals in marketing en communicatie betekent dit dat nieuwe vaardigheden nodig zijn. ‘Promptengineering, en dus continu verfijnen van je prompts, wordt een onmisbare discipline.’ Ook de manier waarop inzichten worden ontsloten, verandert fundamenteel. ‘In plaats van grafieken of dashboards stel je straks gewoon vragen aan een AI-assistent, die werkt op basis van een LLM en je eigen data. Door het tempo waarin deze modellen zich ontwikkelen, kunnen ze binnen vijf jaar op veel vlakken bijna foutloos opereren. Vergelijk het met hoe een computer ooit de schaakwereld veroverde.’

Sneak preview
Tijdens Nima Marketing Day presenteert Van der Steen hoe MarketResponse het Brand Strategy Model (BSR) inzet in combinatie met AI. ‘Je stelt je vraag in plaats van te zoeken in databases.’ Praktijkvoorbeelden laten zien hoe AI op waardevolle wijze kan worden ingezet in 2025. Van der Steen biedt daarmee een kijkje in de nabije toekomst, waarin synthetische data, digitale twins en agentic AI onderzoek en communicatie fundamenteel kunnen veranderen. ‘Wil je vanuit eerste hand indrukken krijgen van deze nieuwe methoden, dan is deze presentatie een aanrader.’

tekst Tamara de Vos | fotografie Zuiver Beeld

Tamara de Vos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken