'Duurzaamheid is geen extraatje meer, het is een voorwaarde'

'Duurzaamheid is geen extraatje meer, het is een voorwaarde'
  • B2b
  • 1 jun 2025 @ 08:03
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Nima Marketing Day

Tijdens Nima Marketing Day op 12 juni 2025 deelt Fleur van den Berg, accountmanager bij Koninklijke Jaarbeurs, hoe je duurzaamheid op een praktische manier integreert in events. ‘De grootste misvatting is dat duurzaamheid altijd ingewikkeld, duur of saai zou zijn, terwijl het juist kan leiden tot innovatie, creativiteit en een sterkere beleving.’ MarketingTribune blikt met Van den Berg vooruit over groene keuzes en impactvolle samenwerkingen.

Waarom is duurzaamheid zo’n belangrijk thema in de eventbranche?
‘Duurzaamheid is geen “extraatje” meer, het is een voorwaarde. Bezoekers, opdrachtgevers én overheden verwachten dat we verantwoordelijkheid nemen voor onze impact op mens en milieu. Evenementen zijn intensief qua logistiek en materiaalgebruik. Tegelijkertijd kunnen we als branche inspireren, veranderen en positieve beweging in gang te zetten.’

Wat zijn de grootste milieubelastende factoren bij events?
‘Mobiliteit, energieverbruik, afvalstromen en catering. Denk aan CO₂-uitstoot door verkeer, gebruik van tijdelijke installaties, voedselverspilling of moeilijk recyclebare materialen. Binnen Jaarbeurs zoeken we continu naar verbeteringen, zoals afvalscheiding, herbruikbare materialen en duurzame, vaak vegetarische horeca.’

Welke rol speelt samenwerking?
‘Een cruciale rol. Duurzaamheid bereik je niet in je eentje. Als locatie kunnen we het goede voorbeeld geven, maar je hebt elkaar nodig om écht impact te maken. We gaan daarom actief het gesprek aan met onze vaste leveranciers over circulaire oplossingen en duurzame transportopties. Het mooie is: als je samenwerkt, ontdek je ook vaak slimme innovaties waar je zelf niet op was gekomen. Daarnaast sluiten we ook partnerships met duurzame organisaties. Zo zijn we sinds 2021 partner geworden van Trees for all en planten we voor elk evenement een boom. Ook de Koekfabriek en de Verspillingsfabriek zijn duurzame partners die ons helpen onze locatie verder te verduurzamen.’

Hoe maak je duurzaamheid onderdeel van je merkpositionering?
‘Door niet alleen te zeggen dat je duurzaam bent, maar het ook echt te laten zien. Duurzaamheid raakt aan betrouwbaarheid, visie en betrokkenheid. Dat betekent transparant zijn over je ambities en impact, én actief meedenken met klanten die duurzaamheid onderdeel willen maken van hun event.’

Wat wil je bezoekers van je sessie meegeven?
‘Dat duurzaamheid geen last is, maar een kans - voor je event, je merk én de wereld. En dat je als organisator of leverancier meer invloed hebt dan je denkt. Als iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid neemt, kunnen we samen écht impact maken.’

tekst Tamara de Vos | fotografie Zuiver Beeld

Tamara de Vos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken