'Duurzaamheid is geen extraatje meer, het is een voorwaarde'

- B2b
- 1 jun 2025 @ 08:03
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Nima Marketing Day
- 1 jun 2025 @ 08:03
- Tamara de Vos
Tijdens Nima Marketing Day op 12 juni 2025 deelt Fleur van den Berg, accountmanager bij Koninklijke Jaarbeurs, hoe je duurzaamheid op een praktische manier integreert in events. ‘De grootste misvatting is dat duurzaamheid altijd ingewikkeld, duur of saai zou zijn, terwijl het juist kan leiden tot innovatie, creativiteit en een sterkere beleving.’ MarketingTribune blikt met Van den Berg vooruit over groene keuzes en impactvolle samenwerkingen.
Waarom is duurzaamheid zo’n belangrijk thema in de eventbranche?
‘Duurzaamheid is geen “extraatje” meer, het is een voorwaarde. Bezoekers, opdrachtgevers én overheden verwachten dat we verantwoordelijkheid nemen voor onze impact op mens en milieu. Evenementen zijn intensief qua logistiek en materiaalgebruik. Tegelijkertijd kunnen we als branche inspireren, veranderen en positieve beweging in gang te zetten.’
Wat zijn de grootste milieubelastende factoren bij events?
‘Mobiliteit, energieverbruik, afvalstromen en catering. Denk aan CO₂-uitstoot door verkeer, gebruik van tijdelijke installaties, voedselverspilling of moeilijk recyclebare materialen. Binnen Jaarbeurs zoeken we continu naar verbeteringen, zoals afvalscheiding, herbruikbare materialen en duurzame, vaak vegetarische horeca.’
Welke rol speelt samenwerking?
‘Een cruciale rol. Duurzaamheid bereik je niet in je eentje. Als locatie kunnen we het goede voorbeeld geven, maar je hebt elkaar nodig om écht impact te maken. We gaan daarom actief het gesprek aan met onze vaste leveranciers over circulaire oplossingen en duurzame transportopties. Het mooie is: als je samenwerkt, ontdek je ook vaak slimme innovaties waar je zelf niet op was gekomen. Daarnaast sluiten we ook partnerships met duurzame organisaties. Zo zijn we sinds 2021 partner geworden van Trees for all en planten we voor elk evenement een boom. Ook de Koekfabriek en de Verspillingsfabriek zijn duurzame partners die ons helpen onze locatie verder te verduurzamen.’
Hoe maak je duurzaamheid onderdeel van je merkpositionering?
‘Door niet alleen te zeggen dat je duurzaam bent, maar het ook echt te laten zien. Duurzaamheid raakt aan betrouwbaarheid, visie en betrokkenheid. Dat betekent transparant zijn over je ambities en impact, én actief meedenken met klanten die duurzaamheid onderdeel willen maken van hun event.’
Wat wil je bezoekers van je sessie meegeven?
‘Dat duurzaamheid geen last is, maar een kans - voor je event, je merk én de wereld. En dat je als organisator of leverancier meer invloed hebt dan je denkt. Als iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid neemt, kunnen we samen écht impact maken.’
tekst Tamara de Vos | fotografie Zuiver Beeld
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Marketingtransfers week 26, 2025
- [column] LinkedIn en PR zijn on the rise in B2B en SEO ligt op...
- Centraal Beheer: werkdruk zet ondernemers onder druk
- Mediahuis E-commerce behaalt duurzaamheidskeurmerk
- Dotdotdash opent Europese hub in Amsterdam
- Payroll-startup Employes overgenomen door Deens Ageras
Laatste Nieuws
- Payroll-startup Employes overgenomen... 11-07-2025
- Marketingtransfers week 27, 202511-07-2025
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
- Mediahuis E-commerce behaalt... 29-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers