RIP copywriter Joeri Bakker

- Bureaus
- 29 aug 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PersonaliaCreatie
- 29 aug 2024 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Vermaard en geliefd copywriter Joeri Bakker, die furore maakte bij onder andere FHV BBDO, Only en als voorzitter van de ADCN, is niet meer. Hij leed vanaf relatief jonge leeftijd aan dementie, waarover deze indrukwekkende docu werd gemaakt.
Joeri Bakker geldt als 'een van de meest begaafde copywriters en anders denkenden in onze industrie van de afgelopen decennia' - hij bedacht onder veel meer 'Komt tijd, komt Grolsch'. Maar hij werd op relatief jonge leeftijd getroffen door dementie, zoals collega Nils Adriaans zijn reputatie in 2022 verwoordde.
Deze vormde voor Inez Kort en Eva Dullaart, twee studenten uit Amsterdam, eerder aanleiding om Joeri -overigens de oom van Eva- te portretteren in de docu 'Wat ik niet vergeet', 'voordat het in feite te laat was'. Bekijk de docu in het venster hieronder.
Joeri Bakker was aan het begin van het millenium ook voorzitter ADCN en introduceerde er o.m. de Klantenlamp. Van overmatige aansluitingsdrift bij Europese zusterclubs of verkrampte aandrang om onder creatieven ineens enkel nog Engels te willen spreken, konden we hem als voorzitter niet betichten. Tijdens de ALV in 2001 kondigt Bakker het vertrek van de ADCN uit de Europese overkoepelende artdirectorsclub aan, de ADCE. Toelichting Bakker desijds in Adfo: 'Het lidmaatschap had niet veel om het lijf en kostte 50 mille. Dat kunnen we beter besteden aan de Hallo©-opleiding.' Over de Klantenlamp zei hij: 'Het zal een prijs betreffen voor een adverteerder die niet per se over één maar ook over meerdere jaren goed en consistent werk heeft afgeleverd.'
Weer een uitstekend, intussen gesneefd idee.
Bekijk hier meer hoogtepunten uit zijn creatieve oeuvre: https://joeribakker.nl/.
Ondanks zijn dementie sinds zijn 61ste jaar, stond hij nog altijd bekend om zijn creativiteit, vermogen om te relativeren en bijzondere kijk op de wereld. Tot deze week. In de social groep van 'FHV BBDO toen' wordt gemeld: '💙😔 Gisteren bereikte ons het droevige bericht dat onze Joeri is overleden. A.s. vrijdag 30 aug 2024 om 14:00 wordt er afscheid van hem genomen in besloten kring. Het is mogelijk om dit via een livestream te volgen website: https://pci-webcast.nl plechtigheid ID: 150297 wachtwoord: z5vtzw5jhagx.'
Hieronder een korte bloemlezing uit de reacties op de dood van Joeri en de bijzondere short docu (25 minuten) over zijn nadagen. Joeri Bakker is 67 jaar geworden.
(PvWK)


-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- copy
- Inez Kort
- FHV
- Joeri Bakker
- RIP
- ADCN
- Hallo©
- 'Wat ik niet vergeet'
- Eva Dullaart
- Klantenlamp
- docu
- Only
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mini-Vlammetje centraal in Warmste... 12-12-2025
- Heks’nkaas kiest voor digital-first... 12-12-2025
- Hulphond Nederland draait... 12-12-2025
- ACT beloont 12 internationale... 11-12-2025
- Nieuwe merkcampagne voor Trainline10-12-2025
- Politie lanceert wervingsgame... 10-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

