RIP copywriter Joeri Bakker

- Bureaus
- 29 aug 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PersonaliaCreatie
- 29 aug 2024 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Vermaard en geliefd copywriter Joeri Bakker, die furore maakte bij onder andere FHV BBDO, Only en als voorzitter van de ADCN, is niet meer. Hij leed vanaf relatief jonge leeftijd aan dementie, waarover deze indrukwekkende docu werd gemaakt.
Joeri Bakker geldt als 'een van de meest begaafde copywriters en anders denkenden in onze industrie van de afgelopen decennia' - hij bedacht onder veel meer 'Komt tijd, komt Grolsch'. Maar hij werd op relatief jonge leeftijd getroffen door dementie, zoals collega Nils Adriaans zijn reputatie in 2022 verwoordde.
Deze vormde voor Inez Kort en Eva Dullaart, twee studenten uit Amsterdam, eerder aanleiding om Joeri -overigens de oom van Eva- te portretteren in de docu 'Wat ik niet vergeet', 'voordat het in feite te laat was'. Bekijk de docu in het venster hieronder.
Joeri Bakker was aan het begin van het millenium ook voorzitter ADCN en introduceerde er o.m. de Klantenlamp. Van overmatige aansluitingsdrift bij Europese zusterclubs of verkrampte aandrang om onder creatieven ineens enkel nog Engels te willen spreken, konden we hem als voorzitter niet betichten. Tijdens de ALV in 2001 kondigt Bakker het vertrek van de ADCN uit de Europese overkoepelende artdirectorsclub aan, de ADCE. Toelichting Bakker desijds in Adfo: 'Het lidmaatschap had niet veel om het lijf en kostte 50 mille. Dat kunnen we beter besteden aan de Hallo©-opleiding.' Over de Klantenlamp zei hij: 'Het zal een prijs betreffen voor een adverteerder die niet per se over één maar ook over meerdere jaren goed en consistent werk heeft afgeleverd.'
Weer een uitstekend, intussen gesneefd idee.
Bekijk hier meer hoogtepunten uit zijn creatieve oeuvre: https://joeribakker.nl/.
Ondanks zijn dementie sinds zijn 61ste jaar, stond hij nog altijd bekend om zijn creativiteit, vermogen om te relativeren en bijzondere kijk op de wereld. Tot deze week. In de social groep van 'FHV BBDO toen' wordt gemeld: '💙😔 Gisteren bereikte ons het droevige bericht dat onze Joeri is overleden. A.s. vrijdag 30 aug 2024 om 14:00 wordt er afscheid van hem genomen in besloten kring. Het is mogelijk om dit via een livestream te volgen website: https://pci-webcast.nl plechtigheid ID: 150297 wachtwoord: z5vtzw5jhagx.'
Hieronder een korte bloemlezing uit de reacties op de dood van Joeri en de bijzondere short docu (25 minuten) over zijn nadagen. Joeri Bakker is 67 jaar geworden.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- 'Wat ik niet vergeet'
- Joeri Bakker
- FHV
- Only
- Inez Kort
- Klantenlamp
- Hallo©
- docu
- Eva Dullaart
- copy
- RIP
- ADCN
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Nieuwe merkcampagne Save the Children
- Nami lanceert campagne-initiatief #EchtMannelijk
- Dentsu HQ zoekt koper voor buitenlandse activiteiten
- Vitakruid lanceert nieuw merkplatform 'Het zit erin'
- Zzuper lanceert campagne voor onverzekerde zelfstandigen
- Campagne waarschuwt jongeren voor criminele ronselaars
Laatste Nieuws
- Multi-Gyn kiest voor... 12-09-2025
- Christian Alexander viert... 11-09-2025
- Nieuw geluid voor nieuwe VanMoof10-09-2025
- Domino’s lanceert 13 nieuwe office... 10-09-2025
- Salsa Shop kiest Buutvrij als... 09-09-2025
- Eye Wish zet vakmanschap centraal in... 08-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes