[interview] DPP: Een nieuwe manier van verbinden met consumenten
- Food-en-retail
- 22 aug 2024 @ 08:28
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - RetailInterview
- 22 aug 2024 @ 08:28
- Nanny Kuilboer
Het Digitaal Product Paspoort (DPP) werkt via een QR-code in het kledingstuk, waarmee consumenten kunnen zien waar hun kleding vandaan komt, hoe deze is gemaakt en hoe kunnen bijdragen aan een circulaire economie. Tappr, een pionier op het gebied van DPP's, laat zien dat een DPP ook een krachtig marketinginstrument is. In gesprek met founder Bas van der Pol en Jessica Rangel, marketeer bij Tappr.
Wat is het Digitaal Product Paspoort (DPP), welke problemen lost het op voor consumenten, merken en retailers en wat is het USP van Tappr’s DPP?
Stel je koopt een spijkerbroek. Op dit moment is die spijkerbroek alleen voorzien van een etiket met wat basisinfo. Een Digital Product Passport kan vertellen waar de katoen vandaan komt, hoe de stof geverfd is, wie de broek gemaakt heeft en zelfs hoe de stof moet worden gerecycled. De EU wil DPP’s onderdeel maken van de EU Green Deal, om zo transparantie en duurzaamheid te vergroten. Voor consumenten bieden DPP’s de keuze om voor duurzaamheid te kiezen. Voor merken en retailers is het de weg naar een meer circulaire economie, waarin producten zijn ontworpen om langer mee te gaan, te worden hergebruikt of gerecycled.
Maar een DPP is ook een marketingtool en bij Tappr hebben we dit al vroeg onderkend en een oplossing ontwikkeld die niet alleen voldoet aan de wettelijke normen, maar ook boeiende en visueel aantrekkelijke ervaringen creëert voor consumenten. Onze focus ligt op het leveren van de juiste content op het juiste moment, volledig afgestemd op de identiteit van het merk, waardoor de DPP een naadloze uitbreiding van de merkervaring wordt. Veel van onze concurrenten richten zich echter slechts op de basisprincipes van duurzaamheid.
Tekst gaat door onder de video
Hoe onderscheidt de DPP zich van andere duurzaamheidsinitiatieven of certificeringen?
DPP’s concurreren niet met andere duurzaamheidsinitiatieven of certificeringen, ze versterken ze, omdat DPP’s fungeren als een platform waar merken hun certificeringen en duurzaamheidsinspanningen effectiever kunnen presenteren.
DPP's moeten echter met zorg worden gebruikt om het risico van greenwashing te voorkomen. Een denimmerk kan bijvoorbeeld beweren dat het 400 liter water per spijkerbroek bespaart, maar dit is een druppel op de gloeiende plaat en een DPP zou dergelijke misleidende claims onbedoeld kunnen versterken. Het is voor merken dus van cruciaal belang om gegevens nauwkeurig en transparant te rapporteren.
Zijn merken en retailers enthousiast?
DPP's bevinden zich nog in de beginfase van adoptie, maar twee soorten merken zijn geinteresseerd: merken die zich willen inzetten voor duurzaamheid en merken die DPP's willen inzetten voor hun marketing.
Het adopteren van DPP’s is een gezamenlijke inspanning die duurzaamheids-, marketing-, productsourcing- en IT-teams samenbrengt – afdelingen die doorgaans niet nauw samenwerken. Dit is dan ook een van de grootste uitdagingen bij implementatie.
Merken met een sterke marketingfocus, vooral die een verhaal te vertellenhebben, boeken het meeste succes met DPP’s. In een tijd waarin het verbinden met consumenten steeds uitdagender is geworden als gevolg van strengere privacyregels en beperkingen op gegevens van derden, bieden DPP's een unieke kans om op een directere en betekenisvollere manier met consumenten in contact te komen. We zien veelbelovende resultaten: sommige merken bereiken met succes 15-35% van hun consumenten via DPP's, waarbij één merk zelfs consumentenprofielen koppelt aan ongeveer 70% van hun verkochte producten.
Vooruitkijkend vertegenwoordigen DPP’s een van de beste kansen voor merken om de komende tien jaar op toestemming gebaseerde, langdurige verbindingen met hun consumenten op te bouwen.
Case Studio Anneloes @ Work
Bij Studio Anneloes maakt duurzaamheid een belangrijk onderdeel uit van de bedrijfsvisie. Met het DPP voor SA@WORK laten het merk zien vooruit te lopen op de wetgeving en bij te dragen aan transparantie. Studio Anneloes steunt een project, dat zich inzet voor de bescherming van het regenwoud in de Amazone van Ecuador. Dit project, geleid door 104 inheemse vrouwen, beschermt en herstelt meer dan 149.500 hectare regenwoud en ondersteunt meer dan 270 gezinnen. Op deze manier hoopt Studio Anneloes het registreren van kledingstukken op het Tappr-platform nog meer te stimuleren.
Na de succesvolle lancering van het DPP in de bedrijfskleding gaat Studio Anneloes nu door met de volledige collectie.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe adventcampagne McDonalds
- Keukenapparatuur met Philips technologie en Hema design-DNA...
- [column] Jumbo's zoekt duidelijk de grenzen op
- Beerda: failliet love-brand Blokker alleen online nog kansrijk
- Jumbo brengt innovatie in heropende Foodmarkt Breda
- Samenwerking De Koffiejongens en Marie-Stella-Maris: giftset...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Dille Kamille: groen in plaats van... 29-11-2024
- Fabulosa lanceert bijzondere... 29-11-2024
- Meer winkeliers kritisch op Black... 28-11-2024
- Kerst 2024: Redmatters laat... 28-11-2024
- Tony's lanceert campagne 'Strooi goed'27-11-2024
- Nieuwe adventcampagne McDonalds 26-11-2024