Onderzoek: TikTok en YouTube populair bij marketeers
- Online
- 8 aug 2024 @ 10:16
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 8 aug 2024 @ 10:16
- Sjaak Hoogkamer
Het afgelopen kwartaal groeide het advertentiebudget dat Nederlandse bedrijven investeren in TikTok, Pinterest, Facebook en YouTube het meest.
Dat signaleert Billy Grace, een onafhankelijk platform voor het managen van online advertentiebestedingen, na een onderzoek onder ruim 250 marketeers. Volgens Mitch Voskuilen, CEO van Billy Grace, blijken deze impressiekanalen belangrijker voor online marketing dan vaak gedacht.
Impressiekanalen steeds populairder
Het afgelopen kwartaal werd er 75 procent meer advertentiebudget besteed aan TikTok. YouTube ontving 32 procent meer budget, TikTok 31 procent en Facebook zo’n 15 procent. Opvallend is dat het afgelopen kwartaal het marktaandeel van conversiegerichte kanalen als SEA juist daalde.
‘TikTok is een relatief nieuw advertentiekanaal, dus in dat opzicht is het niet verwonderlijk dat het populairder is bij adverteerders. Maar YouTube, Pinterest en Facebook bestaan al veel langer en groeien ook flink. Wat deze kanalen met elkaar gemeen hebben? Het zijn allemaal zogenoemde impressiekanalen, in tegenstelling tot zoekwoord-advertenties, die zich meer richten op de conversie,’ aldus Voskuilen.
Branding gaat weer belangrijker worden
Volgens Voskuilen hebben veel organisaties de laatste jaren geïnvesteerd in het einde van de funnel, waar de conversie plaatsvindt. Daardoor is er veel concurrentie rondom zoekwoord-advertenties, wat leidt tot stijgende kosten. Voskuilen: ‘Dat betekent dat wie meer investeert in het begin van de funnel, meer impact maakt. TikTok, Pinterest, Facebook en YouTube stellen marketeers in staat om aan branding te werken en zijn dus niet voor niets zo populair.’
Voskuilen verwacht dat er de komende jaren nog meer wordt gefocust op het begin van de funnel. ‘Deze ontwikkeling zet de komende tijd nog wel even door. Dat komt doordat de prijzen aan het einde van de funnel blijven stijgen. Branding gaat (weer) belangrijker worden.’
Dat digitale impressiekanalen meer bijdragen aan groei dan click-based platformen, is volgens Voskuilen goed nieuws voor de ‘old school’ creatieve marketeer. ‘Marketeers kunnen blijven focussen op het einde van de funnel, maar dat is een doodlopende weg. Voor awareness is één ding nodig: creatieve uitingen die aansluiten op de beloften van de business en de wensen van de consument. En daar zijn creatieve marketeers voor nodig. Ook in het tijdperk van AI zijn menselijke skills onmisbaar.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Apple-oortjes in de VS goedgekeurd... 13-09-2024
- YouTube kondigt nieuwe tools aan om... 05-09-2024
- Bruynzeel gebruikt influencers voor... 23-08-2024
- ACM gaat verkoop online nepreviews... 23-08-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing