[Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit - oprichter Ffrash

[Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit - oprichter Ffrash
  • Food-en-retail
  • 7 feb 2014 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • SustainableCreatie

In de twaalfde editie van de rubriek [Ondernemer van de Week], over opvallende vakgenoten die binnen hun bedrijf, winkel of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen, sprak de redactie Food & Retail met Gina Provó Kluit. Gina is oud-marketeer bij Akzo Nobel en Shell, en gooit nu hoge ogen als oprichter en directeur van 'Ffrash'. Ffrash combineert MVO met design: Indonesische zwerfjongeren worden aan een nieuwe toekomst geholpen, maken met Ffrash prachtig design uit afval. En daarmee kunnen Nederlandse bedrijven aan originele relatiemarketing doen. Zowaar een win/win/win-situatie!


1.Stel je zelf graag voor.
Ik ben op 18-jarige leeftijd van Curaçao naar Nederland verhuisd en heb daar scheikunde gestudeerd in Leiden. Na mijn studie werkte ik in commerciële functies bij onder andere multinationals als Akzo Nobel en Shell. Werk van mijn echtgenoot bracht mij en mijn gezin naar Bangladesh, Zuid-Afrika en Indonesië. Ondanks het werkplezier dat ik beleefde in mijn commerciële functies, miste ik het creatieve aspect. Daarom volgde ik in Johannesburg een opleiding tot bouwtechnisch tekenaar aan het Inscape Design College. Zo ontstond een nieuwe passie: design. Aangekomen in Jakarta besloot ik deze passie onder te brengen in een sociale onderneming. Langzaam groeide het idee Nederlands design en het afval van Jakarta, een groot probleem in Indonesië, samen te brengen met de armoede die er heerst. Zo is het initiatief ‘then trash became Ffrash’ ontstaan dat design verbindt met afval en armoede bestrijding en zakelijk met persoonlijk engagement.


Ffrash - de naam is een combinatie van trash en Ffrash - maakt hoogwaardige, duurzame designmeubels en interieurproducten van Indonesisch afval. De meubels en interieurproducten zijn ontworpen en gemaakt door internationaal gerenommeerde, Nederlandse designers in samenwerking met kansarme Indonesische jongeren (van 16 jaar en ouder). Ffrash geeft de jongeren een opleiding en betaald werk als meubelmaker en biedt hen kennis en vaardigheden om uiteindelijk zelf een onderneming op te zetten.
En ‘then trash became Ffrash’.

2. OK, de Ffrash case, kun je aangeven waar deze om draait en hoe is de operatie uitgevoerd?
In Jakarta valt direct op hoeveel afval er op straat ligt: petflesjes, piepschuim, plastic tasjes en veel meer. Indonesië kampt met een groot afvalprobleem dat niet makkelijk te bestrijden lijkt. En toch wilde ik daar wat aan doen. Ik heb daarom twee jaar geleden contact gelegd met de Nederlandse ontwerpers Guido Ooms en Karin van Lieshout van Studio OOOMS en als vrijwilliger hebben ze meegewerkt aan het initiatief Ffrash,

Een ander maatschappelijk probleem in Indonesië vormen de talloze jongeren die te oud zijn voor een opleiding en geen zicht hebben op een baan. Erg jammer, want Indonesië kent een grote traditie op het gebied van meubelmaken en men is in Indonesië over het algemeen zeer bekwaam in handwerken. Als je de jongeren een opleiding zou bieden als meubelmaker, dan vallen ze in ieder geval niet tussen wal en schip, wat zonder enige opleiding wel zou gebeuren. Maar ik wilde dit wel samen met een lokale partner doen, die ervaring heeft met het werken met straatjongeren. Zo ben ik terechtgekomen bij KDM (Kampus Diakonea Modern). KDM is een organisatie die al meer dan 40 jaar Indonesische straatjongeren opvangt. Ik stelde hen voor om samen met de Nederlandse ontwerpers de jongeren een opleiding tot meubelmaker te geven en tevens een betaalde stage bij Ffrash aan te bieden. De producten worden sinds kort verkocht; de verkoopopbrengst komt primair ten goede aan de verdere ontwikkeling van de Ffrash-jongeren. De productiekosten worden betaald uit de opbrengst van de verkoop van producten. De resterende opbrengst wordt volledig geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling van de Ffrash-jongeren.
Op dit moment wordt Ffrash door twee vrijwilligers gerund, mijn collega Monique Goudriaan, een Nederlandse die ook in Jakarta woont en door mij.

3. Hebben jullie samengewerkt met bureau(s)? Welk(e)? Ging goed?
Ja, we hebben uitgebreid gewerkt met Karin van Lieshout en Guido Ooms van Studio OOOMS. Zij hebben in januari 2013 de Ffrash workshop ingericht en deze met de Ffrash-jongeren in gebruik genomen. Tegelijkertijd hebben ze de Ffrash collectie 2013-2014 ontworpen. Tijdens het ontwerpproces trainden Guido en Karin de Ffrash-jongeren in alle aspecten die bij het ontwerpen en vervaardigen van de producten komen kijken. Dat was voor beide partijen een inspirerende en bijzonder indrukwekkende ervaring.
Origineel Onderdeel heeft ons ondersteund bij al onze social media en promotionele activiteiten in de pers en heeft ervoor gezorgd dat Ffrash in verschillende bladen heeft gestaan. En Mediasaurus heeft de huisstijl voor Ffrash ontworpen en heeft onze website (www.ffrash.com) ontwikkeld. Samen hebben we in 1 jaar een fantastische sociale onderneming neergezet. Alleen de goede samenwerking met en tussen de partijen heeft ervoor gezorgd dat in een relatief korte tijd een idee getransformeerd werd tot werkelijkheid.


4.Is de charity- of cadeautjesmarkt waarop de Ffrash-spullen verkocht worden een ingewikkelde?
Ja. De charity markt is zeker een moeilijke markt momenteel. Door de economische recessie gaat het niet alleen in minder ontwikkelde landen slecht, maar zijn er ook in Nederland genoeg groepen die hulp nodig hebben. Je merkt dat men eerder geneigd is projecten te steunen die dichter bij huis liggen, dan een project zoals deze, aan de andere kant van de wereld.
Verder, liggen de prijzen van de Ffrash producten voor design-producten niet hoog, maar voor de cadeautjes markt wel. De Ffrash producten worden handmatig gemaakt, en zijn daarom allemaal uniek. Daarnaast gaat de winst volledig naar kansarme jongeren. We willen en kunnen daarom ook niet concurreren met machinaal gemaakte producten uit landen waar er soms onder slechte omstandigheden wordt gewerkt. Daardoor ogen onze producten wat duurder. Maar aan de andere kant draag je door het kopen van een Ffrash product bij aan het reduceren van afval in de wereld, je geeft kansarme jongeren in Indonesië een kans op een beter leven, terwijl je toch een uniek stuk Dutch design in handen hebt.
We zeggen altijd: je doneert geld aan het project en krijgt er een design product voor terug.

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
We zijn sinds november ‘13, na onze participatie aan de Dutch Design Week, begonnen met de verkoop van de Ffrash producten. Dus het is nu wel erg vroeg om uitgebreid in te gaan op de resultaten. Maar ik kan wel vertellen dat we in december een hele goede maand hebben gedraaid, deels natuurlijk te danken aan het feit dat december een cadeautjesmaand is en onze producten daar prima bij passen.
Maar we hopen snel wat meer te kunnen vertellen over onze resultaten. Dus blijf ons volgen via Facebook, internet en Twitter, zou ik zeggen.

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Er staat voor dit jaar heel veel gepland. De eerste lichting Ffrash jongeren zit al een jaar bij het project. We hebben daarom onlangs gesprekken gevoerd met hen over hun ambities, hebben plannen gemaakt en hebben gekeken hoe wij hun met extra opleiding, bekostigd door Ffrash, kunnen klaarstomen voor de toekomst.
Verder zullen wij ook dit jaar weer aandacht besteden aan training op het gebied van techniek, veiligheid, logistiek en marketing. Er zullen weer designers naar Jakarta komen om de jongeren meer bij te leren en om nieuwe producten te ontwikkelen voor de collectie 2014-2015.
Ook op financieel gebied staat er veel te doen: Dit jaar hebben we nog sponsorgeld nodig, maar vanaf 2015 hopen we break-even te kunnen draaien, zodat het project zichzelf draaiende kan houden.
Tenslotte: de onderneming wordt nu gerund door twee Nederlandse vrijwilligers. Het liefst zouden we zien dat het in de toekomst gemanaged wordt door Indonesiërs.

7. Nog ander nieuws over Ffrash te melden? En waar kunnen inkopers van kerstpakketten en van home&decoration-formules zich melden?
Jazeker! Zeer binnenkort introduceren we een nieuw product binnen de collectie 2013-2014.
Elke vrijdagmiddag, de zogenaamde Freaky Friday, mogen de jongeren met al het materiaal, de machines en de gereedschappen die er liggen op de werkplaats, zelf producten creëren. Dit doen we om hun creativiteit te stimuleren. Een van de jongens heeft, geïnspireerd door de designs van OOOMS, een erg leuk product ontwikkeld, dat weer een goede toevoeging is aan de huidige collectie. Deze zal zeer binnenkort via onze social media en op onze website gelanceerd worden en is te bestellen via onze website. Net als alle overige Ffrash producten.

(PvWK)

www.ffrash.com

 

Ook meedoen met deze rubriek? Zie onder.

producten van Ffrash

Gina Provó Kluit

Dit is het twaalfde interview in een serie van honderd die wij doen met 'marcom-ondernemers van de week' voor het MarketingTribune-platform Food & Retail.

Eerder publiceerden wij:

11. [Ondernemer van de Week] – Riens Meijer - schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur Marketing & Innovatie Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar retail@marketingtribune.nl



 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken