'Stoffen H&M, C&A en Primark uit malafide spinnerij'
- Food-en-retail
- 30 okt 2014 @ 15:08
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MVOWinkelen
- 30 okt 2014 @ 15:08
- Redactie Food en Retail
Kledingbedrijven als H&M en Primark gebruiken stoffen die zijn gemaakt door dwangarbeiders. Dat zegt onderzoeksbureau Somo, dat in India vijf spinnerijen onder de loep nam. Ook Nederlandse bedrijven, waaronder C&A, nemen stoffen af van malafide spinnerijen, meldt het NOS Journaal op basis van info van de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen. Dit nieuws schaadt intussen de merkwaarde van betrokken retailers.
Over het item is inmiddels een flinke woede ontstoken op diverse sociale media. Daarbij gaan de namen van de afnemers van de spinnerijen voortdurend rond. De stichting Somo beklaagt zich onder meer over de lange werkdagen, van soms 65 uur per week in betreffende fabriekjes. Ook is er kritiek op het minimale salaris en het feit dat meisjes en vrouwen in de spinnerijen worden opgesloten. Somo spreekt van moderne slavernij. 'Veel kledingmerken voeren alleen nog inspecties uit bij de fabrieken. Maar verder in de keten, bij makers van stoffen, is de controle te oppervlakkig', zegt een woordvoerder van Somo. De stichting roept bedrijven op om hun samenwerking met malafide spinnerijen te staken.
Rana Plaza
Veiligheid in de textielindustrie ligt onder een vergrootglas sinds de ramp in kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh, vorig jaar. De fabriek stortte in. Meer dan 1100 arbeiders kwamen om het leven. Dat kledingkopen misschien om meer dan alleen de laagste prijs moet gaan, begint door dergelijke incidenten en nu weer spinnerij-gate van Somo bij meer consumenten te dagen. Klik hier om verder te lezen. (bronnen: NOS, Twitter, Facebook, Volkskrant)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- NOS
- spinnerijen
- afknijpers
- Somo
- merkwaarde
- MVO
- H&M
- Primark
- dwangarbeid
- India
- asociaal
- consumer insights
- onderzoeksbureau
- C&A
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel merk Let’s Go Mobile
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
- Desperados zoekt 'Head of Latin vibe'07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management