'Stoffen H&M, C&A en Primark uit malafide spinnerij'
- Food-en-retail
- 30 okt 2014 @ 15:08
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MVOWinkelen
- 30 okt 2014 @ 15:08
- Redactie Food en Retail
Kledingbedrijven als H&M en Primark gebruiken stoffen die zijn gemaakt door dwangarbeiders. Dat zegt onderzoeksbureau Somo, dat in India vijf spinnerijen onder de loep nam. Ook Nederlandse bedrijven, waaronder C&A, nemen stoffen af van malafide spinnerijen, meldt het NOS Journaal op basis van info van de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen. Dit nieuws schaadt intussen de merkwaarde van betrokken retailers.
Over het item is inmiddels een flinke woede ontstoken op diverse sociale media. Daarbij gaan de namen van de afnemers van de spinnerijen voortdurend rond. De stichting Somo beklaagt zich onder meer over de lange werkdagen, van soms 65 uur per week in betreffende fabriekjes. Ook is er kritiek op het minimale salaris en het feit dat meisjes en vrouwen in de spinnerijen worden opgesloten. Somo spreekt van moderne slavernij. 'Veel kledingmerken voeren alleen nog inspecties uit bij de fabrieken. Maar verder in de keten, bij makers van stoffen, is de controle te oppervlakkig', zegt een woordvoerder van Somo. De stichting roept bedrijven op om hun samenwerking met malafide spinnerijen te staken.
Rana Plaza
Veiligheid in de textielindustrie ligt onder een vergrootglas sinds de ramp in kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh, vorig jaar. De fabriek stortte in. Meer dan 1100 arbeiders kwamen om het leven. Dat kledingkopen misschien om meer dan alleen de laagste prijs moet gaan, begint door dergelijke incidenten en nu weer spinnerij-gate van Somo bij meer consumenten te dagen. Klik hier om verder te lezen. (bronnen: NOS, Twitter, Facebook, Volkskrant)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- asociaal
- C&A
- Somo
- onderzoeksbureau
- India
- dwangarbeid
- afknijpers
- Primark
- H&M
- NOS
- MVO
- consumer insights
- spinnerijen
- merkwaarde
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Frans Bauer rapt voor Uber Eats
- Kinderboekenweek: McDonalds komt opnieuw met boekje bij Happy...
- Jumbo verder richting duurzamer voedselsysteem met biologisch
- Jumbo brengt klanten samen tijdens Week tegen Eenzaamheid
- EasyToys nu ook in 1.200 Kruidvat-winkels te koop
- Consumentenbond Supermarkten oneerlijk over prijsverlagingen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Jongeren waarderen... 04-10-2024
- Van Gelder introduceert plantaardige... 04-10-2024
- [marketeer 209] Steven Kesler - co... 04-10-2024
- Dierendag: sekstoys niet voor de poes03-10-2024
- Commissarisjes bepalen nieuwe koers... 03-10-2024
- Ruim helft Nederlanders van plan... 03-10-2024
MarketingTribune Events
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing