'Stoffen H&M, C&A en Primark uit malafide spinnerij'

'Stoffen H&M, C&A en Primark uit malafide spinnerij'
  • Food-en-retail
  • 30 okt 2014 @ 15:08
  • 16235 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOWinkelen

Kledingbedrijven als H&M en Primark gebruiken stoffen die zijn gemaakt door dwangarbeiders. Dat zegt onderzoeksbureau Somo, dat in India vijf spinnerijen onder de loep nam. Ook Nederlandse bedrijven, waaronder C&A, nemen stoffen af van malafide spinnerijen, meldt het NOS Journaal op basis van info van de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen. Dit nieuws schaadt intussen de merkwaarde van betrokken retailers.

Over het item is inmiddels een flinke woede ontstoken op diverse sociale media. Daarbij gaan de namen van de afnemers van de spinnerijen voortdurend rond. De stichting Somo beklaagt zich onder meer over de lange werkdagen, van soms 65 uur per week in betreffende fabriekjes. Ook is er kritiek op het minimale salaris en het feit dat meisjes en vrouwen in de spinnerijen worden opgesloten. Somo spreekt van moderne slavernij. 'Veel kledingmerken voeren alleen nog inspecties uit bij de fabrieken. Maar verder in de keten, bij makers van stoffen, is de controle te oppervlakkig', zegt een woordvoerder van Somo. De stichting roept bedrijven op om hun samenwerking met malafide spinnerijen te staken.

Rana Plaza
Veiligheid in de textielindustrie ligt onder een vergrootglas sinds de ramp in kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh, vorig jaar. De fabriek stortte in. Meer dan 1100 arbeiders kwamen om het leven. Dat  kledingkopen misschien om meer dan alleen de laagste prijs moet gaan, begint door dergelijke incidenten en nu weer spinnerij-gate van Somo bij meer consumenten te dagen. Klik hier om verder te lezen. (bronnen: NOS, Twitter, Facebook, Volkskrant)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken