Consumenten zien Picnic wel zitten, vakpers voorzichtig verrast
- Food-en-retail
- 5 aug 2015 @ 11:52
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - InnovatieOnlineFood
- 5 aug 2015 @ 11:52
- Redactie Food en Retail
Vanochtend lekte uit dat er in het diepste geheim wordt gewerkt aan een nieuw supermarktconcept: Picnic. Met gratis bezorging en een laagste prijs garantie zal Picnic binnenkort geïntroduceerd worden en de aanval openen op bestaande supermarkten in Nederland. De Nederlandse consument ziet het wel zitten, blijkt uit een analyse van social media analysetool Coosto. In de vakmedia zijn de geluiden getemperd en verrast. Intussen stuurde Picnic zelf vanwege alle reuring het hieronder geplaatste persbericht uit.
Zoals MarketingTribune eerder vandaag berichtte, gaat online supermarkt Picnic gratis thuisbezorgen en opent hiermee de aanval op 'stenen supermarkten' als Jumbo en AH. Op sociale media verschenen woensdagochtend tot en met 11 uur meer dan 800 berichten over Picnic, met name op Twitter. De grote meerderheid van deze berichten waren positief. Consumenten delen hun mening over Picnic en noemen het een 'mooi initiatief', een 'top idee' en 'hopen oprecht dat het een succes wordt'. Naast superlatieven worden Albert Heijn en Jumbo veelvuldig genoemd in de berichtgeving. Er verschenen bijna 100 berichten over initiatiefnemer Michiel Muller. Hij houdt zelf zijn kaken vooralsnog op elkaar.
Ondertussen in de vakmedia
In vakmedia buitelt intussen niet iedereen over elkaar heen van enthousiasme. Zo meldt Twinkle: ‘Picnic is niet de eerste e-commerce partij die het in de boodschappenmarkt opneemt tegen Albert Heijn en andere supermarktketens. Bekende initiatieven, waaronder Smaak.nl, Truus.nl, en Superdirect.nl, redden het niet door achterblijvende klandizie en/of tegenvallende kosten.’ Ook Distrifood noemt drie eerder gesneefde online-supermarkt concepten. MarketingTribune valt de achtergrond van een der vier Picnic-initiatoren op: Bas Verheijen was in de periode 2003-2008 marketingmanager bij Albert Heijn. Van 1994 tot 2003 was hij brandmanager bij Procter & Gamble. Vanaf november 2008 begon Verheijen als directeur marketing bij C1000. Hij was toen de opvolger van René Bakker. Verheijen was de bedenker van de Euroweken. Een andere opvallende partner met veel startkapitaal voor Picnic is Michiel Muller, bekend van de tankstations van Tango en de pechservice Route Mobile.
Gokken op de massa
Tot de andere oprichters van Picnic behoren Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys, de voormalige eigenaren van FredHopper. Supermarktdeskundige en oud-MarketingTribune columnist Gerard Rutten is normaal een 'groot scepticus' als het aankomt op online supermarkten, maar hij is enthousiast over de plannen van de ondernemers, zegt hij op NPO Radio 2. 'Die jongens hebben poen, ervaring en goede ideeën. Ik verwacht dat ze de markt een beetje op z'n kop gaan zetten. Ook slim dat ze niet bezorgen in vieze autootjes, maar in elektrische. Ze gokken op de massa en niet op een paar bezorgingen.' Hij verwacht overigens niet dat de fysieke supermarkt in gevaar komt. Food Tech Connect zegt in een interessante analyse dit over de online levering door supermarkten in het algemeen.
Persbericht Picnic
Vanwege alle commotie vandaag over Picnic hebben de initiatiefnemers intussen dit persbericht uitgestuurd.
Over de analyse van Coosto
De social media berichten kwamen vanochtend op gang na meer dan 100 publicaties in diverse geschreven media. Voor deze analyse zijn alle berichten op social media in Nederland geanalyseerd waar Picnic in voorkomt, gemeten vanaf 0.00 uur op 5 augustus 2015.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Picnic
- Sprinter
- geheimhoudingsverklaring
- Albert Heijn
- branche Michiel MullertankstationTangopechservice Route Mobile investeerder
- gefinancieerd
- meting
- eld
- media
- Amersfoort
- proef
- project
- P&G
- testpersonen
- elektri sche busjes
- social media
- Coosto
- bezorging
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Goeiezaak richt The Culinary Agency... 02-05-2025
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management