Supermarkt-eten mee naar pretparken en andere uitjes wegens matig aanbod
- Food-en-retail
- 26 aug 2015 @ 09:13
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MVOFood
- 26 aug 2015 @ 09:13
- Redactie Food en Retail
Nederlanders nemen bij een dagje uit vaak hun eigen in de supermarkt gekocht eten en drinken mee. Dit kost de horeca in pretparken, dierentuinen en musea jaarlijks zo’n €145 miljoen aan omzet bij hun horeca. Een aangepast en opvallender aanbod kan het tij keren.
Deze cijfers volgen uit onderzoek dat bureau GfK heeft uitgevoerd in opdracht van ABN Amro. Ruim 70 procent van de bezoekers die zelf eten en drinken meenemen, geven de hoge prijs als belangrijkste reden aan. Voor 84 procent van de bezoekers die geen consumpties kopen in een attractiepark of dierentuin zou een lagere prijs reden zijn dit wel te doen. Bij musea geldt dit voor 50 procent, aldus het rapport. Vooral blikjes frisdrank of pakjes drinken en flesjes water worden meegenomen, gezien de (vooral voor water) vaak bizarre marges die door de horeca worden gerekend. Verder gaan belegde broodjes, fruit, koek en snoep vaak mee de koeltas of rugzak in. 'Toch kopen bezoekers vaak nog lunch en tussendoortjes ter plaatse, ook wanneer er broodjes en frisdrank in de rugzak zitten: een zak friet, snack of ijsje hoort nu eenmaal bij een dagje uit', analyseert Distrifood het GfK-rapport. De reactie van ABN Amro op het rapport bedoeld voor parken, dierentuinen en musea is het advies om goedkopere waar te bieden en daar beter over te communiceren. 'Slechts 13 van de 45 grotere locaties voor dagrecreatie melden online hun exacte assortiment en prijzen.’ De drankjes en eten zou je met speciale acties en package deals beter kunnen marketen, denkt de bank. Volgens het rapport zou ook meer en betere informatie over de voedingswaarde en herkomst van producten kunnen worden gegeven. Naar gezonde snacks of minder zoete drankjes is het vaak met een vergrootglas zoeken, in de meeste Nederlandse pretparken. Dan kan je het beter zelf meenemen.
Deze week verschijnt de printeditie van MarketingTribune met daarin veel aandacht voor nieuwe en bestaande pretparken, leisure-marketing en veranderend reisgedrag, dat effect heeft op reislabels, carriers en op gebruik van accomodaties. 'Persoonlijker maken' is een hoofdtrend, ook het 'verrassen' is in opkomst omdat je verdwaalt in al het online aanbod.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- uitjes
- duur
- gedrag
- horeca
- bezoekers
- ongezond
- aanbod
- parken
- dierentuinen
- leisure
- ABN Amro
- supermarkt
- cijfers
- opdracht
- GfK
- onderzoek
- pretparken
- snacks
- food
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Albert Heijn introduceert AH... 26-04-2024
- [marketeer 200] Chiel van Leeuwen -... 26-04-2024
- Jumbo lanceert Deep screen - 3D... 26-04-2024
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing