Albert Heijn reduceert suiker en introduceert Friswijzer
- Food-en-retail
- 1 aug 2016 @ 11:03
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodMVOInnovatie
- 1 aug 2016 @ 11:03
- Redactie Food en Retail
In 2017 zal Albert Heijn 250 miljoen minder suikerklontjes gebruiken in eigen merk producten. Suikerbommen maar ook een groeiend suikerarm assortiment worden beter herkenbaar gemaakt. 'Steeds meer consumenten gaan bewuster met suiker om. Daarom heeft Albert Heijn zijn assortiment onder de loep genomen en zijn we gestart met een flinke suikerreductie', aldus Marit van Egmond, directeur merchandising & sourcing Albert Heijn. 'De eerste stap die we zetten is een suikerreductie van 10 tot 40% in meer dan honderd populaire eigen merk producten.' De vernieuwde producten liggen eind 2016 in de schappen.
Eind 2017 zijn de AH-producten tweehonderdvijftig miljoen suikerklontjes lichter. 'En dat is pas het begin. Ook introduceren we bij het frisdrankschap de Friswijzer. Met duidelijke informatie over de hoeveelheid suiker, wijze van zoeten en calorieën.'
Suikerreductie op eigen merk producten
Om stap voor stap suiker te reduceren selecteerde Albert Heijn honderd eigen merk producten die vaak door gezinnen worden gekocht. In producten zoals yoghurt, vla, ketchup en koekjes wordt suiker tussen de 10 en 40% gereduceerd. Ook worden er de komende weken nieuwe producten toegevoegd, zoals AH Griekse yoghurt voor kinderen, een variant zonder toevoeging van suiker en AH 100% fruittoetje.
In 2017 zal Albert Heijn 250 miljoen minder suikerklontjes gebruiken in eigen merk producten, waarnaar deze decoratie op de AH Enschede verwijst
Bewuster kiezen
Informatie zoals de hoeveelheid suiker en de wijze van zoeten worden steeds relevanter voor klanten. Frisdrank kan veel suiker en dus veel calorieën bevatten. Om klanten daarvan bewust te maken, laat de Friswijzer volgens AH bij het schap in een oogopslag zien hoeveel calorieën de frisdrank bevat. De kleuren van geel (geen suiker) tot donker oranje (hoog in suiker) geven aan hoeveel calorieën en suikers er in frisdrank zitten. Klanten kunnen ook zien op welke wijze de drank gezoet is: met suiker, met gebruik van kunstmatige zoetstoffen of door het toevoegen van zoetstoffen van natuurlijke oorsprong.
Marit van Egmond, directeur merchandising & sourcing Albert Heijn met de nieuwe Friswijzer om suikerbommen van gezondere varianten fris te kunnen onderscheiden
'In het schap vind je ook nieuwe varianten dranken zoals bruisend water met smaak waaronder een aardbei/munt en een bloedsinaasappel variant. Het suikergehalte in eigen merk frisdrank zal de komende jaren ook stap voor stap worden verlaagd met minimaal 10 procent', aldus AH. Goed voorbeeld doet hopelijk volgen en helpt de klant richting verantwoorder en gezonder inkopen. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- mvo
- bruisend water
- suiker
- merchandising & sourcing
- nieuw
- friswijzer
- verantwoord
- suikerbommen
- bloedsinaasappel
- merk
- frisdrank
- directeur
- suikergehalte
- identificeren
- diabetes
- aardbei/munt
- Marit van Egmond
- Albert Heijn
- AH
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Let It Rib viert spareribs zonder gene
- [column] Minder wijzen meer verbinden: duurzaam merkdenken in...
- Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel... 28-04-2025
- Hands Off kiest koe als boegbeeld in... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management